عوامل تشدیدکننده واردات احتمالی بنزین/راهکارهای کنترل مصرف کدامند؟

درحالی که با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ظرفیت تولید بنزین در کشور افزایش قابل توجهی داشت و هیچکس تصور نمی‌کرد روزی مجدداً صحبت از واردات بنزین شود؛ امروز موضوع واردات بنزین مجددا قوت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، موضوع واردات بنزین پس از گفت‌وگوی رئیس انجمن جایگاه داران سی ان جی با یکی از رسانه‌ها، قوت گرفت چرا که وی اظهار کرده بود به دلیل کمبود جایگاه‌ها و کاهش سرمایه گذاری در این صنعت که از تعطیلی‌های ناشی از کمبود گاز در کشور ناشی شده است؛ " در آینده نه چندان دور با مشکلاتی مواجه خواهیم شد و پرونده واردات بنزین مجدد باز خواهد شد."

البته جواد اوجی، وزیر نفت، نیز در آخرین مصاحبه خود اعلام کرده که امیدوار است مجبور به واردات بنزین نشویم.

وی با اظهار امیدواری از همراهی مردم در مصرف، گفته است: امیدواریم با همکاری که مردم دارند و تدابیر دولت مجبور نشویم بنزین وارد کنیم.

البته نمی‌توان از افزایش بی رویه مصرف بنزین در کشور نیز چشم پوشی کرد چراکه با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ظرفیت تولید این فرآورده نفتی در کشور افزایش قابل توجهی داشت و هیچکس تصور نمی‌کرد روزی مجدداً صحبت از واردات بنزین شود.

کارشناسان مسائلی همچون فرسوده بودن خودروها، خارج نشدن خودروهای فرسوده از مدار و نبود کیفیت کافی در خودروها که منجر به مصرف چند برابری بنزین نسبت به میانگین جهانی شده است را از جمله مهم‌ترین دلایل افزایش مصرف بنزین در ایران می‌دانند به نحوی احداث و بهره برداری از پالایشگاه‌های جدید نیز نمی‌تواند به پای سرعت افزایش مصرف برسد.

هزینه واردات بنزین می‌تواند صرف توسعه زیرساخت‌ها شود

در این خصوص حسن مرادی، کارشناس انرژی به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: اگر دولت به این نتیجه برسد که بنزین وارداتی قیمت مناسبی دارد می‌تواند آن را وارد کرده و در کشور به فروش برساند. اگر توان واردات داشته باشیم می‌توان با واردات نیاز داخلی را تأمین کرد. البته به نظر می‌رسد تولید برای مصرف داخلی کافی است. اگر تشخیص دولت این است که واردات انجام دهد نمی‌توان به آن خدشه‌ای وارد کرد.

وی اضافه می‌کند: البته لازم است توان داخلی نیز افزایش یابد تا نیازی به واردات نداشته باشیم. هزینه واردات بنزین می‌تواند صرف توسعه زیرساخت‌ها شود.

این کارشناس انرژی معتقد است درگذشته گاهی حتی بنزین مازاد داشته و صادرکننده بنزین نیز بوده‌ایم.

مرادی اضافه می‌کند: ساختار پالایشگاه‌های ما قدیمی است و تولید بنزین را هزینه بر کرده است. بنابراین در این شرایط می‌توان به واردات به عنوان یک راهکار نگاه کرد.

وی تصریح می‌کند: بسیاری از پالایشگاه‌ها هنوز اورهال نشده که منجر به بازدهی پایین آن شده است. نیازمند افزایش توان داخلی هستیم تا در مقابل نیازی به واردات نباشد.

روند شتابان رشد مصرف بنزین در کشور

محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک نیز در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با راه افتادن پالایشگاه ستاره خلیج فارس از واردات بنزین بی نیاز شده و حتی در برخی از مقاطع زمانی، صادرکننده بنزین نیز بودیم. اما متأسفانه با روند شتابان رشد مصرف مجدداً به واردکننده بنزین تبدیل خواهیم شد. روند رشد مصرف به نحوی است که انتظار می‌رود هر چندسال یکبار یک پالایشگاه ساخته و وارد مدار شود.

وی ادامه می‌دهد: اگر رشد مصرف بنزین مهار نشود، روند واردات بنزین نیز تشدید خواهد شد. با راه اندازی ستاره خلیج فارس هیچکس تصور نمی‌کرد روزی مجدداً واردکننده بنزین شویم اما روند مصرف به گونه‌ای افزایشی شده که اکنون ناگزیر به واردات بنزین هستیم.

خودروهای ایران بیش از دوبرابر استاندارد جهانی بنزین مصرف می‌کنند

نماینده اسبق ایران در اوپک با بیان اینکه در چند سال اخیر نیز قیمت بنزین به صلاحدید دولت‌ها تغییری نداشته است، می‌گوید: باید توجه داشت خودروهای موجود در کشور ما بیش از دو برابر میانگین جهانی بنزین مصرف می‌کنند. این در حالی است که در دنیا هر خودرو حداکثر چهار لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف می‌کند و این رقم در کشور ما بیش از ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و مصرف خودروهای فرسوده گاهی به سه برابر استاندارد جهانی نیز می‌رسد.

خطیبی اضافه می‌کند: مدتی است خودروهای فرسوده از رده خارج نمی‌شود و در مقابل تولید خودرو نیز هر سال افزایش می‌یابد به نحوی که شاهد تولید سالانه بیش از یک میلیون خودرو هستیم. همه این موارد منجر به افزایش مصرف بنزین شده که ممکن است دولت را ناچار به واردات کند.

برای کنترل روند افزایشی مصرف نیازمند ارتقا کیفی خودروها هستیم

وی ادامه می‌دهد: برای کنترل روند افزایشی مصرف نیازمند ارتقا کیفی خودروها هستیم به نحوی که خودروها در هر ۱۰۰ کیلومتر بیش از چهار لیتر بنزین مصرف نکنند. با انجام این اقدام، مصرف بنزین در کشور حتی به نصف نیز کاهش می‌یابد.

این کارشناس انرژی تصریح می‌کند: در گذشته به ازای هر خودرو جدید که پلاک می‌شد یک یا دو خودرو فرسوده از رده خارج می‌شد اما اکنون این تصمیم اجرایی نمی‌شود. اما اکنون باید خارج کردن این خودروها از مدار در بخش حمل و نقل عمومی و خصوصی در اولویت قرار گیرد. خروج خودروهای فرسوده از مدار به ازای خودروهای جدید یکی از راهکارهای کنترل مصرف بنزین است.

گازسوز شدن خودروها باید از سرگرفته شود

خطیبی اضافه می‌کند: علاوه بر این، روند گازسوز شدن خودروها که پیش از این به خوبی دنبال می‌شد، کند شده است. حتی علاوه بر CNG می‌توان LPG را نیز به عنوان یک سوخت وارد مدار مصرف کرد. مقدار قابل توجهی از LPG اکنون صادر می‌شود در حالی که این سوخت مورد استقبال ناوگان حمل و نقل قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به لزوم هوشمندشدن مالیات خودرو براساس کیفیت و عمر خودروها، ادامه می‌دهد: در کشورهای پیشرفته خودروهای فرسوده مالیات بسیار سنگینی دارد که همین موضوع منجر می‌شود افراد این خودروها را از مدار خارج کنند. مالیات خودرو باید براساس کیفیت، میزان مصرف، سن و فرسودگی خودرو تعیین شود تا روند خارج شدن خودروهای فرسوده از مدار نیز شتاب گیرد.

با روند فعلی، ناچار به واردات بنزین هستیم

به عقیده نماینده اسبق ایران در اوپک، برای مهار مصرف بنزین نیازمند به کارگیری مجموعه‌ای از سیاست‌های همه جانبه هستیم. با سیاست‌های فعلی، روند مصرف غیر قابل کنترل شده و دولت را ناچار به واردات بنزین کرده است. اگر این سیاست‌ها دنبال شود، مصرف کنترل شده و حتی می‌توان آن را کاهش داد.

به گزارش ایمنا، به نظر می‌رسد آنچه بیشتر از توصیه مردم به کاهش مصرف می‌تواند مصرف بنزین را کنترل کند اجرای برنامه مدونی برای رسیدگی به وضعیت و کیفیت خودروهای داخلی است.

کد خبر 639161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.