ایجاد شهرهای دایره‌ای؛ رویکردی چندذینفعی

شهرهای سراسر دنیا با هدف نیل به اهداف توسعه پایدار، رویکرد اقتصاد مدور را اتخاذ کرده‌اند تا به واسطه آن، اثرات زیست‌محیطی ناشی از اقدامات مربوط به رشد اقتصادی را به حداقل برسانند و جوامعی چندذینفعی را به وجود بیاورند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افزایش جمعیت و برآورده کردن نیازهای اولیه شهرنشینان از یک سو و تلاش برای طراحی دوباره شهرها به روش‌های دوستدار محیط زیست برای ارتقای هرچه بیشتر کیفیت زندگی مردم، از سوی دیگر مهم‌ترین چالش‌های پیش روی اغلب مدیران سراسر دنیا به‌شمار می‌رود. این در حالی است که کاهش و استفاده نادرست منابع بر شدت این بحران‌ها افزوده است و مردم را با مشکلات فراوانی به ازای سکونت در شهرها مواجه کرده است. مهم‌تر از همه این‌که فشارهای ناشی از رشد جمعیت شهری، افزایش بی‌رویه انتشار گازهای آلاینده و انباشتگی پسماندها را به دنبال داشته است و این امر به سهم خود نقش مهمی در آلودگی هوا، تغییرات اقلیمی و تخریب محیط زیست ایفا کرده است. بدون شک، توسعه شهرهای دایره‌ای می‌تواند در ایجاد جوامع چند ذینفعی بسیار اثربخش باشد و در نهایت به گسترش شهرهای هوشمند و تاب‌آور منجر شود.

ایجاد شهرهای دایره‌ای؛ رویکردی چندذینفعی

مزایای توسعه شهرهای دایره‌ای

شهرها به واسطه اعمال اقداماتی به منظور کاهش، استفاده دوباره و به حداقل رساندن آلودگی نقش مهمی در رونق اقتصاد مدور ایفا می‌کنند، ضمن این‌که وجود آن‌ها برای حفظ منابع نیز بسیار حائز اهمیت است. سیستم‌های احیاکننده در شهرهای دایره‌ای به واسطه بهره‌گیری از طبیعت به عنوان الگوهایی برای طراحی و پیاده‌سازی پروژه‌ها، توسعه زیرساخت‌ها، افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و ظرفیت‌سازی عمل می‌کند و بسیار متفاوت با سایر الگوهای خطی شهری است.

بدیهی است که تخصیص مؤثر منابع، مدیریت پسماندها، حکومت الکترونیکی و توسعه خودروهای الکتریکی می‌تواند نقش مهمی در ایجاد شهرهای دایره‌ای و رقابت‌پذیر ایفا کند و این در حالی است که سیاست‌گذاران، طراحان شهری و حامیان پروژه‌های سبز، از اقتصادی دایره‌ای به عنوان پارامتری برای رشد اقتصادی، بهبود اثرات زیست‌محیطی و توسعه‌های فنی بهره می‌گیرند، ضمن این‌که به آن به عنوان استراتژی کارآمدی برای شمول اجتماعی نگاه می‌کنند.

ایجاد شهرهای دایره‌ای؛ رویکردی چندذینفعی

شهرها میزبان مردم و جوامعی است که از طریق زندگی، کار و گرد هم آمدن در فضاهای عمومی، تجربه‌های مشترکی را به وجود می‌آورند و به ایجاد یک هویت مستقل برای محل سکونت خود کمک می‌کنند. به همین دلیل، در شهرهای دایره‌ای کارآمد باید نگرانی‌ها و چالش‌های پیش روی این مردم مورد توجه قرار گیرد و در نهایت، فضاهایی شهری به وجود بیاید که در آن‌ها مردم حس برابری را در کنار یکدیگر تجربه می‌کنند.

به عنوان مثال، در بسیاری از شهرهای جهان مردم فقیر به فضاهای سبز دسترسی کافی ندارند و اغلب آن‌ها با کمترین درآمد ممکن مشغول به انجام فعالیت‌های سخت مانند جمع‌آوری زباله‌ها از کوچه و خیابان‌های شهری می‌شوند. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که مدیران می‌توانند برای حل این مشکل به کار بگیرند، روی آوردن به پیاده‌سازی استراتژی‌های شهر دایره‌ای است که دست‌کم، نابرابری‌های اجتماعی و طبقاتی را به حداقل می‌رساند و شهرهایی چند ذینفعی به وجود می‌آورد.

ایجاد شهرهای دایره‌ای؛ رویکردی چندذینفعی

شهرهای دایره‌ای به عنوان رویکردی چند ذینفعی

اگرچه مدیران شهری در سراسر جهان از مشکلات ذکر شده در میان شهرنشینان آگاه هستند، با این حال بسیاری از آن‌ها نسبت به اعمال اقدامات دایره‌ای برای به حداقل رساندن این چالش‌ها، سهل‌انگاری می‌کنند. در این راستا، تاکنون دستورالعمل‌های متفاوتی از سوی نهادهای مختلف در سراسر دنیا برای دعوت مدیران به اعمال استراتژی‌های شهر دایره‌ای ارائه شده است که تبعات مثبت بسیاری به دنبال داشته است و به بهبود کیفیت زندگی برای تمام مردم منجر شده است. به عنوان مثال، سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۰ دستورالعملی ارائه داد که بر اساس آن، دولت‌ها موظف به حمایت از سرمایه‌گذاران مختلف برای پیاده‌سازی تدابیر دایره‌ای در شهرها شده‌اند تا به واسطه آن، مشکلات اجتماعی در سطوح و جنبه‌های مختلف به حداقل برسد و در نهایت، برابری میان شهروندان ارتقای قابل‌توجهی را تجربه کند.

آمستردام هلند اولین شهر جهان بوده است که از رویکردهای شهر دایره‌ای پایدار سازمان ملل متحد برای رفع نیازهای مردم در زمینه خوراک، آب، مسکن، مراقبت سلامت و برابری اجتماعی بهره گرفته است. طرح دایره‌ای شهر همچنین به افزایش فرصت‌های شغلی، کاهش نرخ بیکاری، افزایش تولید و ارائه استانداردهای معقول زندگی برای همه ساکنان منجر شده است.

ایجاد شهرهای دایره‌ای؛ رویکردی چندذینفعی

سهیم‌سازی مردم در توسعه شهرهای دایره‌ای

استراتژی‌های مربوط به شهرهای دایره‌ای به توسعه ابزارهای سرمایه‌ای جدید و فرصت‌های مالی کمک شایانی می‌کند، ضمن این‌که اقتصاد دایره‌ای یک ملت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل، سهیم‌سازی مردم و ذی‌نفعان مختلف می‌تواند بیشترین اثربخشی را از خود به جا بگذارد و به ایجاد شهرهایی با رونق چشمگیر اقتصاد مدور منجر شود. در این راستا، طراحان شهری، متخصصان فناوری و برنامه‌ریزان می‌توانند به ایجاد شبکه‌ای دایره‌ای از مراکز کاری، خدمات و زیرساخت‌ها کمک کنند تا همکاری این نهادها با یکدیگر به رفع نیازهای اقتصاد محلی منجر شود. چنین اقداماتی نه‌تنها کاربری فضاهای عمومی را برای تمام شهروندان به طور قابل‌توجهی بهینه می‌کند، بلکه پایداری شهری و صمیمیت مردم را در آن‌ها افزایش می‌دهد. وین اتریش یکی از موفق‌ترین شهرهای جهان در این زمینه به‌حساب می‌آید که توانسته است از طریق ایجاد خانه‌های مقرون‌به‌صرفه و کاهش هزینه‌های اجاره مسکن به واسطه توسعه خانه‌های مشترک نقش مهمی در گرد هم آوردن جوانان و افراد پیر ایفا کند و صمیمیت را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد.

ایجاد شهرهای دایره‌ای؛ رویکردی چندذینفعی

کد خبر 639085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.