قبرستان نو قم بهسازی می‌شود/ احداث بوستان ۵ هکتاری در اطراف حرم

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر از احداث بوستان در محدوده قبرستان نو خبر داد و گفت: این قبرستان در یک محدوده پنج هکتاری در مجاورت حرم، در حال حاضر یک فضای شهری بدون استفاده است.

علیرضا خاکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به طرح ساماندهی محدوده قبرستان نو در ضلع غربی حرم مطهر، اظهار کرد: در حال حاضر یک محدوده حدود پنج هکتاری در مجاورت حرم مطهر و یک فضای باز شهری قرار دارد که بلااستفاده است و در آن محدوده ممنوعیت دفن اموات وجود دارد.

وی افزود: از طرفی در اطراف حرم به شدت نیازمند فضای شهری برای مجاوران و زائران هستیم، تجربه پیاده‌راه کردن حرم نیز این ضرورت را نشان داده است و زمانی که فضا را ایجاد می‌کنیم، بسیاری از نیازهای خدمات و امکانات شهری برطرف می‌شود.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر خاطرنشان کرد: حرم مطهر حضرت معصومه (س) به عنوان یک فضای قدسی و زیارتی به محوطه بارانداز، جایگاه ارتباط اجتماعی و فضای قرارگاه‌های رفتاری در اطراف خود نیاز دارد.

وی از احداث یک بوستان پنج هکتاری در محدوده قبرستان نو و اطراف حرم مطهر (س) خبر داد و تصریح کرد: با تملک تجاری‌های بر خیابان و ساماندهی رواق‌هایی که در محدوده قرار دارد، یک بوستان پنج هکتاری در کنار حرم احداث خواهد شد که نقش مهمی برای خدمت‌رسانی به کسانی که به حرم دسترسی دارند، خواهد داشت و در مقیاس ملی نقش بسزایی در ارائه خدمات به زائرانی که به قم سفر می‌کنند، ایفا خواهد کرد.

خاکی اضافه کرد: در قسمت شمال حرم مطهر و محلاتی مانند آبشار، قم نو و محلات حدفاصل خیابان امام موسی صدر و راه‌آهن، فقر فضای سبز و کمبود فضای خدمات شهری وجود دارد و این پروژه به رفع این کمبود کمک خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر تاکید کرد: تعریض خیابان امام موسی صدر تأثیر بسزایی در رفع مشکلات ترافیکی هسته مرکزی شهر قم و محدوده اطراف میدان مطهری دارد.

خاکی گفت: پیش‌بینی‌شده است که کوچه‌ها با یک بازگشایی ساده دسترسی بهتری پیدا می‌کند و با اقداماتی از جمله همسطح‌سازی و مرمت می‌توان فضای بهتری برای عبور و مرور ایجاد کرد.

وی یکی دیگر از مشکلات منطقه را وجود فضای ناامن، شب‌خوابی، کارتن‌خوابی و رفتارهای نامتجانس با پیرامون حرم دانست و گفت: بسیاری از بقعه‌ها به حالت مخروبه درآمده است و طرحی تهیه شده که در مرحله اول بهسازی شده است تا در مراحل بعدی به استفاده از ظرفیت فرهنگی محدوده توجه شود.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر افزود: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محدوده، ظرفیت فرهنگی و وجود مقبره بزرگانی مانند کربلایی کاظم است که در آن نقطه دفن هستند؛ این مکان مورد توجه زائران و مراجعان حرم مطهر است و با بهسازی این محدوده ظرفیت آن آشکار خواهد شد.

کد خبر 638916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.