آینده روشن برای اقتصاد و معیشت

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، شانزدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آینده روشن برای اقتصاد و معیشت» نوشت: درست است که تحریم‌ها مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد و دشمنان تلاش کردند با ایجاد تورم انتظاری در جامعه التهاب ایجاد و با این کار ارزش پول ملی را تهدید کنند، اما این شرایط با همکاری و مشارکت مردم پشت سر گذاشته خواهد شد کشورهای منطقه‌ای و اروپایی مدام به ما پیغام می‌دهند که بیایید با هم سخن بگوییم، شما در حق ملت ایران جفا کرده‌اید.

رئیس‌جمهور پنجشنبه و شنبه گذشته، در دو برنامه جداگانه، به شهرستان‌های ری و پرند سفر کرد؛ سفری به شهرهای اطراف شهر تهران که در آن علاوه بر بازدید از چندین طرح و پروژه نیمه‌کاره، طرح‌ها و پروژه‌های ملی نیز افتتاح شد.

در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به شهرستان ری، از طریق یک برنامه ویدئو کنفرانسی، ۱۱۰۰ مدرسه با بیش از پنج هزار کلاس درس به‌طور همزمان در سراسر کشور افتتاح شد و همزمان در سفر به پرند نیز، کلیدهای ۱۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور، به صاحبخانه‌ها اهدا شد.

به این ترتیب، برنامه‌های فشرده رئیس‌جمهور در پنجشنبه و شنبه گذشته، نشان‌دهنده توقف‌ناپذیری دولت سیزدهم در مسیر پیشرفت و خدمت‌رسانی در اقصی نقاط کشور است.

به ویژه اینکه در سفر به شهرستان ری، از پروژه‌های نیمه‌کاره باقی مانده از دولت‌های گذشته بازدید شد که با تأکید و دستور رئیس‌جمهور، اجرای آنها وارد مرحله تازه‌ای شده و تخصیص اعتبار باهدف اتمام آنها، در دستور کار دستگاه‌های مسئول قرار گرفت.

در نخستین برنامه، آیت‌الله رئیسی، مدرسه «دکتر رضا گل‌نراقی» این شهر را افتتاح کرد و در ادامه، از طریق ارتباط تصویری، به طور همزمان ۱۱۰۰ مدرسه با ۵۱۶۴ کلاس درس در ۳۱ استان کشور افتتاح شد.

آیت‌الله رئیسی در ادامه این سفر یک روزه، از پروژه نیمه‌کاره بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی شهدای هفتم تیر و همچنین پروژه توسعه اورژانس و اتاق عمل این بیمارستان بازدید کرد.

تکمیل فاز ۷ و ۸ این تصفیه‌خانه از مصوبات سفر استانی دولت سیزدهم به استان تهران است که ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است. این پروژه بزرگ ملی ۱۷ منطقه از ۲۲ منطقه شهرداری تهران را با جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش خود قرار خواهد داد.

رئیس‌جمهور در این بازدید با تعدادی از کارگران این پروژه به صورت چهره به چهره گفت‌وگو کرد، از وضعیت کار و معیشت آنان پرسید و بر پرداخت به موقع حقوق و معوقات آنان تأکید کرد.

دیدارهای مردمی رئیس‌جمهور در این سفر، با حضور آیت‌الله رئیسی در مسجد حسین بن علی (ع) و اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در این مسجد آغاز شد.

آیت‌الله رئیسی بعد از ظهر پنجشنبه نیز در اجتماع مردم شهرستان ری در صحن حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، با اشاره به اینکه کشورهای منطقه‌ای و اروپایی مدام به ما پیغام می‌دهند که بیایید با هم سخن بگوییم، گفت: شما در حق ملت ایران جفا کرده‌اید و تصور شما این بود که می‌توانید با تحریم و تهدید کارهای‌تان را پیش ببرید، اما بدانید که زنان و مردان ایرانی با تأسی به اهل بیت (ع) مقابل شما ایستاده‌اند.

وی با بیان اینکه در ابتدای دولت سیزدهم با تحریم‌های سنگین دشمنان روبه‌رو بودیم، اضافه کرد: در شرایط فعلی میزان قابل توجهی نفت صادر می‌کنیم و تجارت خارجی ایران به کشورهای منطقه با رشد ۴۰ تا ۵۰ درصدی روبه‌رو شده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات معیشتی و تنگناهای اقتصادی در کشور اظهار کرد: با امکانات موجود در کشور و مقاومت مردم، شرایط به سمتی پیش می‌رود که مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت و آینده روشنی را برای اقتصاد، سفره و معیشت مردم در پیش داریم.

آینده روشن برای اقتصاد و معیشت

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چینش میز مذاکره با شیپور وحشت!» نوشت: دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در گزارشی محرمانه، از وقوع تغییراتی در فردو صحبت کرده که باعث شده برای اولین بار ظرف ماه‌های گذشته، چهار دولت غربی طرف مذاکرات هسته‌ای با ایران با صدور بیانیه‌ای به آن واکنش نشان دهند.

ظاهر بحث، اعلام ورود برنامه ایران به مرحله‌ای پیشرفته‌تر است، اما درواقع غرب یک بار دیگر زنگ‌های خطر را حول برنامه ایران به صدا درآورده تا نشستن مجدد پشت میز مذاکره با ایران را پس از پنج ماه تعلیق مذاکرات احیای برجام توجیه کند.

آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه با صدور بیانیه‌ای مشترک، به گزارش سه روز قبل آژانس درباره ایران واکنش مثبت نشان دادند.

آژانس روز پنجشنبه اعلام کرده بود بازرسانش روز بیست‌ویکم ژانویه (اول بهمن) در جریان بازرسی‌های سرزده از فردو متوجه شده‌اند ایران در فعالیت‌هایش در فردو تغییراتی ایجاد کرده، در حالی که آن را به آژانس گزارش نکرده است.

در نسخه‌ای محرمانه از گزارش آژانس که رویترز می‌گوید به آن دست یافته، به کشورهای عضو شورای حکام گفته شده که بازرسان مشاهده کرده‌اند که نحوه اتصال بین دو آبشار سانتریفیوژهای آی ار -۶ به شکل اساسی تغییر کرده بدون اینکه ایران آن را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده باشد.

ایران اوایل آذرماه ۱۴۰۱ گفته بود که ایران غنی‌سازی ۶۰ درصدی را در فردو شروع کرده که چندان حساسیت‌برانگیز نشد، ولی حالا آژانس از تغییرات فنی کوچک در این سایت که بدون اطلاع آن انجام شده، خبر داده و آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان درباره آن بیانیه صادر می‌کنند.

در بیانیه روز جمعه چهار طرف غربی مذاکرات هسته‌ای ایران، با اشاره به انتقاد آژانس از تغییراتی که ایران در فردو به وجود آورده، آمده است: «ما این گزارش آژانس را مدنظر خواهیم گرفت و همان‌طور که آژانس تصریح کرده، این تغییرات اعلام نشده در تناقض با تعهدات ایران به پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی - ان‌پی‌تی - است.»‌

چهار دولت در بیانیه خود «یادآوری کرده‌اند» که تهیه اورانیوم با غلظت بالا در تأسیسات فردو ایران فارغ از «هرگونه منطق و دلیل» مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای غیرنظامی است. آن‌ها گفته‌اند «این دلیل که ایران می‌گوید این تغییرات به اشتباه اعمال شده، ناکافی است.

ما اعمال ایران را بر مبنای بی‌طرفی و گزارش‌های عینی از سوی آژانس قضاوت می‌کنیم و نه قصد و نیت ایران از انجام آنها.»‌

واکنش طرف‌های غربی به اظهارات محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران است که گزارش آژانس درباره فردو را ناشی از فهم اشتباه یک بازرس آژانس خوانده است: «ما همین دیروز هم مجدد نامه‌ای اعتراضی به آژانس فرستادیم که یک مسئله ساده که بازرس این‌ها اشتباه فهمیده و بعد خودش فهمیده که اشتباه کرده باز مدیرکل آن را رسانه‌ای می‌کند.»

اسلامی گفته است: «مواردی که بیرون از ضوابط پادمان است و به صورت غیر حرفه‌ای و کاملاً سیاسی دیکته شده از حنجره آژانس و مدیرکل بیرون می‌آید همیشه مورد اعتراض ما بوده است.»

همزمان با گزارش آژانس و واکنش چهار دولت غربی طرف مذاکره با ایران، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ملاقات و از قرار گرفتن برنامه ایران در «نقطه خطرناک» صحبت کرده است. ماکرون در بیانیه‌ای که یک روز بعد از شام مشترک با نتانیاهو صادرشده، آورده که ادامه پروژه هسته‌ای ایران «ناگریز عواقبی خواهد داشت.»

آینده روشن برای اقتصاد و معیشت

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جشن باشکوه فرشته‌ها» نوشت: حسینیه امام خمینی (ره) جمعه و در شب ولادت باسعادت امام علی (ع) میزبان مراسمی با جمع زیادی از فرشته‌های این سرزمین بود؛ مراسم متفاوتی که «جشن فرشته‌ها» نام‌گذاری شده بود.

دختران ۹ ساله آمده بودند تا جشن تکلیف‌شان را در سایه گرم پدرانه رهبر برگزار کنند.

خبرگزاری مهر که در این مراسم حضور داشته، این‌طور گزارش کرده است: «دست و جیغ و سوت و هورای دهه نودی‌ها، حسینیه امام خمینی (ره) را پر کرده است.

این شاید یکی از چشم‌نوازترین، جالب‌ترین، شیرین‌ترین، خالص‌ترین و معصومانه‌ترین استقبال‌هایی است که در سال‌های اخیر از ورود «آقا» شده است… گرمای حضور فرشته‌ها و جشن تکلیف‌شان، بهار را زودتر از فروردین ماه به بیت رهبری آورده است. این‌جا «جشن فرشته‌ها» برپا شده است.»

در بخش دیگری از این گزارش نوشته است: «این‌جا همه‌چیز فرق کرده است. چند هفته پیش برای دیدار زنان با رهبر انقلاب، تنها حدیث بالای جایگاه نگاه‌ها را جذب خود کرده بود. اما حالا انگار این‌جا جایی دیگر است. رنگ و لعاب دخترانه از در و دیوار حسینیه بالا می‌رود.

درِ ورودی را با سه رنگ پرچم ایران آذین بسته‌اند. خبری از آجرهای ستون‌ها نیست؛ همگی با پارچه‌های حریر لیمویی، گلبهی، صورتی و سبز و آبی پوشانده شده‌اند. روی هر ستون پارچه‌ها را مثل دامن‌های عروسکی، با چین‌های مرتب درست کرده‌اند و یک گل بزرگ رویش زده‌اند…».

با ورود آقا، صفوف نماز به‌هم می‌ریزد. دخترها برای دیدن رهبر، دل از سجاده‌های سفید و صورتی کنده‌اند و جلو آمده‌اند. آقا از لحظه ورود لبخند ملموسی دارند؛ انگار از نوع استقبال دهه نودی‌ها، ایشان هم به وجود آمده باشند. مقابل دخترها می‌ایستند و دست سلام بالا می‌آورند و بلافاصله بر سر سجاده می‌نشینند.

پس از نماز مغرب، مجری مراسم می‌گوید: «آقا جان، بچه‌ها چند ساعت است مشتاقانه منتظر شما هستند. اگر اجازه بدهید سرودی را که تمرین کرده‌اند، برایتان بخوانند.» آقا به تأیید سری تکان می‌دهند… بچه‌ها ایستاده و با صلابت سرود را می‌خوانند. هرکدام مقابل روی رهبر ایستاده و انگار بار این اجرا را به تنهایی به دوش می‌کشد.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، مشروح بیانات ایشان در این مراسم را منتشر کرده است که با هم مرور می‌کنیم: بچّه‌های عزیزم! اوّلاً سرودتان خیلی عالی بود؛ هم شعرش خوب بود، هم آهنگش خوب بود، هم شماها خوب اجرا کردید.

جشن تکلیف‌تان را به شما تبریک می‌گویم، عید ولادت امیرالمؤمنین (علیه السّلام) را هم به همه شما دختران عزیزم تبریک عرض می‌کنم. ان‌شاءالله که موفق باشید. شما دختران عزیز، نوگلان عزیز من، امشب نماز واجبتان را به جماعت در این حسینیّه به‌جا آوردید؛ خدا ان‌شاءالله قبول کند.

بچه‌های عزیزم! جشن تکلیف یک جشن واقعی است، واقعاً جشن است، واقعاً عید است. چرا؟ چون شما از لحظه‌ای که تکلیف می‌شوید، با خدای متعال حرف می‌زنید و خدا با شما حرف می‌زند؛ یعنی شما این قابلیّت را پیدا کردید که خدای متعال با شما حرف بزند، به شما تکلیف بدهد و شما آن تکلیف را به‌جا بیاورید؛ این یک رتبه باارزشی در عالم انسانیّت است که انسان مخاطب خدا بشود، خدا با انسان حرف بزند.

معنای جشن تکلیف این است که شما دیگر بعد از این، بچه نیستید، کودک نیستید، شما نوجوانید، مسئولیت‌پذیرید و در خانواده‌تان، در محیط مدرسه‌تان، در محیط‌های بازی با دوستان می‌توانید اثر بگذارید، شما می‌توانید دیگران را هم به راه راست راهنمایی کنید، هدایت کنید؛ این مسئولیّتی است که بر عهده همه ماها است.

آینده روشن برای اقتصاد و معیشت

کد خبر 638892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.