ردپای صهیونیست‌ها در تصمیمات آذربایجان/ ایران شتاب‌زده عمل نمی‌کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: به طور حتم دوباره سفارت آذربایجان در تهران بازگشایی خواهد شد زیرا آنها نمی‌توانند با وجود روابط تجاری، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی که بین دو کشور وجود دارد، سفارت خود را برای همیشه تعطیل کنند.

فداحسین مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون اقدامات اخیر باکو پس از حمله مسلحانه به سفارت این کشور و تخلیه سفارتخانه جمهوری آذربایجان در تهران اظهار کرد: اتفاقی که در سفارت جمهوری آذربایجان رخ داد به هیچ وجه مورد تأیید نیست و نخستین کشوری که این اقدام را محکوم کرد، جمهوری اسلامی ایران بود.

وی با اشاره به واکنش مقامات ایران به این حادثه گفت: با اینکه مشخص شد که این اتفاق زمینه شخصی داشت و فرد مهاجم به شکل علنی این موضوع را در مصاحبه خود مطرح کرد، مسئولان جمهوری اسلامی ایران به سفارت آذربایجان رفتند و با آنها اظهار همدردی کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بازدید وزیر امور خارجه از فرد زخمی شده در این حادثه را واکنش مناسب مقامات کشورمان به این حادثه دانست و خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور نیز با مسئولان جمهوری آذربایجان به شکل تلفنی در این زمینه صحبت کرد و به نظر می‌رسد این اقدامات برای موضوعاتی این چنین کافی است حتی در سطح بین‌المللی می‌توان گفت از حد عرف معمولی هم بیشتر بوده است.

وی ادامه داد: به طور معمول در هنگام وقوع چنین اتفاقاتی، وزارت امور خارجه آن کشور با همتای خود تماس گرفته و اظهار همدردی و تأسف می‌کنند اما جمهوری اسلامی ایران در این زمینه سنگ تمام گذاشت.

مالکی با اشاره به انگیزه مقامات جمهوری اسلامی از این اقدامات گفت: با توجه به فرهنگ مشترک و تمدن بسیار غنی دو کشور، جمهوری آذربایجان را همسایه می‌دانیم اما حرکت‌هایی که صورت گرفته است قابل پذیرش نیست و شاید هر دو ملت نیز این موضوعات را نپذیرند.

مالکی از رصد همه مسائل از سوی جمهوری اسلامی خبر داد و گفت: ردپای صهیونیست‌ها در این ماجرا وجود دارد که این اقدامات با هدف ایجاد تنش صورت می‌گیرد، در حالی‌که ایران به دنبال تنش نیست.

وی به رهبران جمهوری آذربایجان نیز توصیه کرد که به دنبال تنش نباشند و یادآور شد: ایجاد تنش به نفع دو کشور نخواهد بود از سوی دیگر ایران مسئولیت خود را انجام داده است و از این به بعد رهبران جمهوری آذربایجان باید مسئله را درون کشور خود مدیریت کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست حفظ ارتباط بین دو کشور همسایه را ضروری اعلام کرد و گفت: به طور حتم دوباره سفارت این کشور در تهران بازگشایی خواهد شد زیرا آنها نمی‌توانند با وجود روابط تجاری، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی که بین دو کشور وجود دارد، سفارت خود را برای همیشه تعطیل کنند.

مالکی تصمیم‌گیری و عمل جمهوری آذربایجان به این حادثه را بسیار شتاب‌زده توصیف کرد و افزود: ایران به‌طور قطع با سرعت، تصمیم‌گیری و عمل نخواهد کرد بلکه اقدامات خود را با درایت انجام می‌دهد و تا جایی که شرایط مناسب باشد صحنه را مدیریت می‌کند.

کد خبر 638860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.