۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
فرجام پارک‌رود

پس از آزادسازی حریم رودخانه کرج که از شمال کشور سرچشمه گرفته و مناظر زیبا و بی‌بدیلی را به وجود آورده است، احداث پروژه پارک‌رود در حریم و مناطق آزاد شده این رودخانه در دستور کار مدیریت شهری کرج قرار گرفت و به‌رغم اعلام زمان‌های مختلف برای بهره‌برداری، تاکنون این وعده‌ها عملیاتی نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی سال‌های گذشته در حاشیه رودخانه کرج به سمت چالوس ساخت‌وسازهای غیرمجازی انجام شده بود و مورد هجمه سوءاستفاده‌کنندگان قرار گرفت که پس از دستور رئیس‌جمهور و با هماهنگی دستگاه قضا این بناها تخریب و آزادسازی شد، اما این پایان کار نبود و برای استفاده عموم از این فضاها، پروژه پارک‌رود در مناطق آزادشده رودخانه کرج در دستور کار قرار گرفت و عملیات اجرای آن آغاز شد.

بارها از سوی شهرداری کرج تاکید شد که برای اجرای این پروژه، سازمان سیما و منظر شهری مشاوری را برای مطالعه بستر رودخانه برای جلوگیری از وقوع سیلاب به‌کار گرفته است تا با بازسازی مناسب از وقوع حوادث طبیعی احتمالی در این مسیر جلوگیری کند؛ ایجاد مسیر پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، محل اسکان، گردشگری، تفریحی و تجاری در کنار بعضی المان‌های با هویت، بخشی از اقدامات شهرداری در این پروژه خواهد بود.

مدیریت شهری کرج با پیش‌بینی ۱۱ میلیارد تومان اعتبار در سال گذشته و امسال، افتتاح فاز نخست پروژه پارک‌رود را در خردادماه ۱۴۰۱ وعده داد و سپس مهرماه امسال منوچهر غفاری، سرپرست وقت شهرداری کرج اعلام کرد که این پروژه آبان‌ماه امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

اگرچه در طول این مدت مدیریت شهری کرج با حاشیه‌ها در شورا و شهرداری و روند طولانی حضور سرپرست و تغییر شهردار مواجه شد اما در حال حاضر یک سال از تولد پارک‌رود گذشته است و هنوز خبری از افتتاح فاز نخست آن هم نیست، در حالی که قرار بود آزادسازی حریم رودخانه کرج، به تولد یک پروژه در بستر رودخانه منتهی شود.

بنا به اعلام مسئولان مدیریت شهری کرج در فاز اول این پروژه، کار عمرانی بیش از ۹۵ درصد پیشرفت دارد و برای مبلمان نیز تشریفات برگزاری مناقصه انجام شده است و ظرف دو هفته آینده برنده مناقصه مشخص و در نهایت تا آخر سال تجهیزات روشنایی و مبلمان نیز نصب می‌شود.

فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز به‌تازگی درباره روند آزادسازی اراضی در حریم رودخانه کرج، اعلام کرده است که در روند اجرای دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر آزادسازی رودخانه‌ها و اراضی ملی، کار آزادسازی بستر و حریم رودخانه کرج در جاده چالوس آغاز شد و در نخستین اقدام ساختمان متعلق به قوه قضائیه تخریب شد، همچنین از ۱۸ دستگاه حاکمیتی که در بستر و حریم رودخانه کرج اقدام به ساخت‌وساز کرده بودند تا کنون ساختمان‌های متعلق به ۱۵ دستگاه تخریب شده است و در فاز دوم، آزادسازی حریم رودخانه کرج از ساختمان‌های متعلق به افراد حقیقی و حقوقی غیرحاکمیتی آغاز شده است.

کمبود بودجه پاشنه‌آشیل پاک‌رود

حسین مهاجری، عضو شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه پروژه پارک‌رود اواخر سال گذشته کلنگ‌زنی شد و قرار بود تا اوایل امسال فاز نخست آن به بهره‌برداری برسد، می‌گوید: محدوده پارک‌رود از پل بیلقان تا پل حامی در دو طرف رودخانه حدود هفت کیلومتر است که ابتدا قسمت ماهی‌سرا کلنگ خورد اما به‌منظور تسریع در اجرای پروژه، با توجه به اینکه ضلع غربی رودخانه بعد از زیر گذر شورا در محدوده سایت خلبانان با محدودیت‌های سازمان آب منطقه‌ای سازگاری بیشتری داشت، این منطقه به طول یک کیلومتر به عنوان فاز نخست پروژه در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه عرض پروژه با احتساب رودخانه حدود ۶۰ متر است، می‌افزاید: طبق برآورد انجام شده در ماه‌های گذشته، بودجه مورد نیاز در فازهای یک و دو که ورودی و پارکینگ پروژه را نیز شامل می‌شود، حدود ۳۵ میلیارد تومان است که برای فاز نخست ۱۷ میلیارد تومان پیش‌بینی و تا کنون ۹ میلیارد تومان هزینه شده است، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

عضو شورای اسلامی شهر کرج ادامه می‌دهد: یکی از موانع بحث کمبود بودجه است که قرار شد شهرداری بودجه لازم را به صورت لایحه از شورا تقاضا کند یا از روش‌های قانونی دیگر به این پروژه بودجه اختصاص دهد.

وی با اشاره به انجام سیر مطالعاتی پروژه شامل بررسی سیل ۱۰۰ سال گذشته، تصریح می‌کند: نکات ایمنی و سطح مقطع رودخانه طبق دستورالعمل‌های موجود باید رعایت شود تا در صورت وقوع سیل به زمین‌ها و املاک اطراف آسیب نرسد.

مهاجری با بیان اینکه پروژه در مراحل مختلف اجرا به مجوز و تأیید سازمان آب منطقه‌ای و محیط زیست نیاز دارد که این امر روند اجرای پروژه را طولانی‌تر می‌کند، خاطرنشان می‌کند: پارک رود می‌تواند زمینه عدالت اجتماعی و استفاده از این فضا را برای عموم مردم تأمین کند.

فرجام پارک‌رود

وی با بیان اینکه تغییرات پروژه پاک‌رود حاصل یک طرح ناپخته است، خاطرنشان می‌کند: با توجه به تغییر مکان اجرای فاز نخست پروژه، به نظر می‌رسد طرح پارک‌رود بدون مطالعه برای اجرا آماده شده و بدون در نظر گرفتن شرایط و مجوزهای فرا سازمانی زمان افتتاح آن تعیین شده است.

عضو شورای اسلامی شهر کرج معتقد است: اگرچه امکان دارد که در این پروژه به دلیل نظارت سازمان‌های دیگر شاید با هدررفت سرمایه مواجه نشویم اما تعجیل در اجرای بسیاری از پروژه‌ها با صرف هزینه‌های هنگفت جز بروز مشکلات متعدد و از بین رفتن سرمایه شهر نتیجه‌ای در بر نداشت که نمونه‌های آن بسیار است.

وی می‌افزاید: حریم رودخانه کرج سال‌های سال مورد استفاده عموم نبوده است و تنها عده‌ای از افراد خاص و بعضی ارگان‌ها این فضا را اشغال کرده بودند، در حالی که رودخانه به عموم مردم تعلق دارد اما حتی مردم کرج نیز تا کنون نتوانسته‌اند از فضای کنار رودخانه کرج و این موهبت طبیعی استفاده کنند.

افتتاح فاز نخست پارک‌رود تا قبل از پایان امسال

علیرضا عاقلی، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج اظهار می‌کند: اگرچه پروژه پارک‌رود سال گذشته کلنگ‌زنی شد اما کار اجرایی با اختصاص ردیف بودجه از ابتدای امسال به صورت جدی آغاز شد.

وی معتقد است: برای این پروژه در سال جاری ۱۷ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است که هفت میلیارد آن در بودجه اولیه و ۱۰ میلیارد تومان در قالب متمم تأمین و ۱۰۰ درصد بودجه آن نیز جذب شده است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج با اشاره به اینکه مساحت کل پروژه پارک‌رود از آبگیر بیلقان تا پل حامی در ساحل شرق و غرب ۳.۵ کیلومتر است، می‌گوید: طول پروژه نیز در مجموع هفت کیلومتر است و در هر ساحل به عرض ۱۰ متر اجرا می‌شود که در مجموع مساحت پروژه پارک‌رود به هفت هکتار می‌رسد که از این عرصه حدود سه کیلومتر آزادسازی شده است و سایر بخش‌ها هنوز معارضانی دارد و آزادسازی نشده است.

وی با بیان اینکه هدف از آزادسازی حریم رودخانه برای استفاده عموم مردم است، لذا به شهرداری تکلیف شد که این فضا را به عنوان تفرجگاه‌های عمومی احداث کند، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه هر نوع فعالیت عمرانی در حریم رودخانه‌ها به دریافت مجوز از سازمان‌های مربوطه نیاز دارد، این مجوزها برای بخش‌هایی از جمله فاز نخست دریافت شده است و برای سایر بخش‌ها نیز در حال رایزنی و بررسی طرح‌ها با کارشناسان سازمان آب منطقه‌ای هستیم.

عاقلی می‌گوید: اجرای کامل پروژه هزینه سنگینی در بر دارد و اعتبار مناسبی برای این پروژه در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است که امیدواریم با جذب بودجه و دریافت مجوزهای لازم از سازمان‌های مربوطه کار به سرعت پیش برود؛ البته فاز نخست پروژه تا قبل از پایان امسال آماده بهره‌برداری می‌شود و در بدبینانه‌ترین حالت به سال آینده موکول خواهد شد.

کد خبر 638712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.