توضیحات دبیر جشنواره فجر درباره انصراف فیلم‌های خارجی

دبیر جشنواره فیلم فجر درخصوص انصراف برخی کارگردان‌ها، فیلم‌های خارجی و غیبت بازیگران در نشست‌های مطبوعاتی فیلم‌های جشنواره، توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش ایمنا، مجتبی امینی امروز _ جمعه چهاردهم بهمن‌ماه _ در سومین روز جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت در خصوص انصراف بعضی فیلم‌های خارجی، اظهار کرد: پروتکل‌هایی بین‌المللی وجود دارد که همه این پروتکل‌ها را می‌شناسند؛ صاحبان آثار برای حضور در جشنواره ثبت نام کرده‌اند و حق پخش و حق رایت پرداخت شده است و آثار با کیفیت بالا به جشنواره تحویل داده شده‌اند.

وی افزود: همه چیز به صورت حرفه‌ای اتفاق افتاده است؛ لذا اگر الان کسی در یک نقطه‌ای از جهان بگوید چرا، این چرایی از نظر پروتکل‌های حقوقی و بین المللی و از لحاظ ادبیات حرفه‌ای حضور فیلم‌های در فستیوال‌های دنیا، تعریف شده نیست.

دبیر جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: زمانی که فیلمی به دبیرخانه جشنواره تحویل داده و فرم پر شده است و حق رایت به صورت ارز رایج دنیا و پرداخت شده، دیگر فیلم در اختیار فستیوال است.

امینی درخصوص داوری کردن این فیلم‌ها، تصریح کرد: آنچه مطرح شده است در بخش رقابتی نیست، بلکه در بخش غیر رقابتی است. بخش رقابتی تنها جلوه گاه شرق و سودای سیمرغ است. جشنواره جشنواره‌ها در بخش غیررقابتی است که فیلم‌های برگزیده در جشنواره‌های دیگر در آنجا به نمایش گذاشته می‌شود، در واقع فیلم‌ها تنها اکران دارند و داوری نخواهند شد. همه چیز ما بر اساس پروتکل‌های جهانی رقم خورده و با پخش کننده‌های معتبر تفاهم‌نامه امضا شده است و به طور حتم نمایش داده خواهند شد.

وی درخصوص غیبت بازیگران مطرح بیشتر فیلم‌های اکران شده در جشنواره، گفت: در دنیا و جشنواره‌ها، مؤلفان، تهیه کنندگان و کارگردان‌ها تعیین تکلیف می‌کنند. این سه ضلع در کل جشنواره‌های دنیا معرف یک اثر است و مؤلفان، تهیه کنندگان و کارگردان‌ها پدران و مادران معنوی آن محسوب می‌شوند.

دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: طرف حساب در همه جای دنیا کمپانی و تهیه‌کننده است، در کشور ما نیز سال‌ها درباره این موضوع بحث و گفت‌وگو شده است و در حال حاضر همه دست‌اندرکاران سینما در ایران به بلوغ رسیده‌اند.

امینی اضافه کرد: متولی، هدایت کننده و مقام پدری برای یک اثر، تهیه‌کننده است. او می‌تواند بگوید که برای فیلم چه اتفاقی رخ دهد و درباره حضور یا حضور نداشتن فیلم در جشنواره تصمیم بگیرد. همه عوامل در اختیار شخص تهیه کننده هستند، این یک روال در جهان سینما است نه تنها در یک کشور خاص و طرف حساب همه فستیوال‌های حرفه‌ای جهان تهیه کننده است.

منبع: ایلنا

کد خبر 638664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.