طولانی‌ترین تونل راه‌آهن زیرآبی جهان بین آلمان و دانمارک

تونل بین آلمان و دانمارک طولانی‌ترین تاسیساتی خواهد بود که زیرساخت‌های راه‌آهن و جاده را در بدنه خود ترکیب می‌کند. طول این تونل حدود ۱۸ کیلومتر خواهد بود و عبور از آن، هفت دقیقه با قطار و ۱۰ دقیقه با ماشین زمان خواهد برد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در سال ۲۰۰۷، دولت‌های آلمان و دانمارک توافق‌نامه‌ای را برای ایجاد یک ارتباط حمل‌ونقل ثابت از طریق باریک‌ترین بخش دریایی که دو کشور را از هم جدا می‌کند - فمرنبلت - امضا کردند. این پروژه در ابتدا قرار بود یک پل باشد، اما پس از آن تصمیم گرفته شد که یک تونل زیرآبی باشد و به این ترتیب ساخت آن در سال ۲۰۲۱ آغاز شد.

پس از تکمیل که احتمال می‌رود در سال ۲۰۲۹ رقم بخورد، این تونل طولانی‌ترین تاسیساتی خواهد بود که زیرساخت‌های راه‌آهن و جاده را در بدنه خود ترکیب می‌کند. طول کل این تونل حدود ۱۸ کیلومتر خواهد بود و عبور از آن، هفت دقیقه با قطار و ۱۰ دقیقه با ماشین زمان خواهد برد.

با این حال، صرفه‌جویی در مقدار زمانی که رانندگان و مسافرانی بین دو کشور سفر می‌کنند، از اهمیت بالایی در این رابطه برخوردار است. خط ریلی برنامه‌ریزی شده زمان سفر از هامبورگ به کپنهاگ را از پنج ساعت به کمتر از سه ساعت کاهش می‌دهد.

طولانی ترین تونل راه‌آهن زیرآبی جهان بین آلمان و دانمارک

ساخت این تونل با تونلی که بریتانیا و فرانسه را در زیر تنگه مانش به هم وصل می‌کند، متفاوت است، زیرا مانش در بستر دریا حفاری شد اما تونل فمرن از نوع غوطه‌ور خواهد بود، به این معنی که اجزای آن ابتدا در خشکی ساخته می‌شوند تا در زیر آب غوطه‌ور و مونتاژ شوند.

ورودی تونل در سمت آلمان در پوتگاردن در جزیره فهمرن و از سمت دانمارک در جزیره لولند خواهد بود. پس از تکمیل، یک ارتباط حمل‌ونقل مستقیم بین هامبورگ و کپنهاگ وجود خواهد داشت.

کل هزینه این پروژه ۱۰ میلیارد یورو تخمین زده شده است و ۱۰ درصد حمایت مالی از صندوق‌های اروپایی و همچنین پشتیبانی دولت سوئد محاسبه می‌شود. همکاری سوئد در این میان نباید تعجب‌آور باشد زیرا تکمیل تونل یک حلقه اساسی در مسیری زنجیره‌ای ایجاد می‌کند که کریدور اسکاندیناوی-مدیترانه است؛ یک محور حیاتی شمال به جنوب برای اقتصاد اروپا از مالت تا سوئد و فنلاند.

هر دو قطار دانمارکی و سوئد می‌توانند بدون وقفه به اروپای قاره‌ای (خشکی اصلیِ تشکیل‌دهنده قاره اروپا منهای جزیره‌ها) برسند.

طولانی ترین تونل راه‌آهن زیرآبی جهان بین آلمان و دانمارک

کد خبر 638517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.