قطار شهری کرج در ایستگاه اول/کارخانه‌های کود طبیعی در آستانه نابودی

پربازدیدترین اخبار شهری ایران در هفته گذشته را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «قطار شهری کرج در ایستگاه اول»، «مناسب‌سازی تعدادی وَن برای تردد معلولان اصفهان»، «افتتاح و کلنگ‌زنی ۶ پروژه شهرداری رفسنجان در دهه فجر»، «شهرداری آمادگی احداث کلانتری حصه را در چند فاز دارد»، «کمبود نیروی انسانی؛ چالش سازمان آتش‌نشانی / دامنه فعالیت‌های سازمان گسترده است»، «حرکت ۵۰۰ خانوار اصفهانی به سمت «زباله صفر» / تلاش شهرداری برای رفع مشکلات مردم عاشق‌آباد»، «جمع‌آوری ۶۰۰ قلاده سگ از سطح شهر»، «افتتاح کمپ معتادان متجاهر باغ فدک / مشارکت شهرداری اصفهان برای رفع معضل کارتن‌خوابی»، «کارخانه‌های کود طبیعی در آستانه نابودی»، «شاخص‌های شهرهای اسلامی برای جوانان» از عناوین اخباری است که هفته گذشته در صدر پر بازدیدهای سرویس شهروکلانشهر ایمنا قرار گرفت و در این بسته خبری بازنشر می‌شود.

قطار شهری کرج در ایستگاه اول

قطار شهری کرج در ایستگاه اول یکی از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته بود.

آلودگی هوا و رسیدن آن به سطوح بحرانی پدیده‌ای نگران‌کننده است که سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد، به همین دلیل جامعه جهانی در تلاش برای مبارزه با این پدیده از طریق اجرای راهکارهای بلندمدت و مقابله در موقعیت‌های فوق‌العاده است.

این روزها البرز به ویژه کلان‌شهر کرج مانند سال‌های گذشته با افزایش سطح آلودگی هوا مواجه شده است. این پدیده بحرانی طی سال‌های اخیر در اوج تابستان و بسیاری از روزهای پاییز و زمستان، این کلان‌شهر را درگیر می‌کند، از جمله منابع انتشار آلاینده‌ها می‌توان به خدمات حمل‌ونقل عمومی، نیروگاه‌های ترموالکتریک، صنایع، مصارف خانگی، کشاورزی و شیلات اشاره کرد.

حمید شایانی، کارشناس محیط زیست در این خصوص گفت: سطح آلودگی هوا در مراکز شهری می‌تواند با نوسانات فصلی و نوسانات روزانه مورد بررسی قرار گیرد، به عنوان مثال SO2 با گرمای ساختمان‌ها ارتباط دارد و از آنجا که پیک سیستم‌های گرمایشی در دوره زمستان است، سطح این گاز در اتمسفر در دوره فصلی زمستان افزایش می‌یابد، در حالی که ازن با "مه‌دود فتوشیمیایی" ارتباط دارد و از این‌رو تمرکز این گاز در فصل تابستان و در ساعات میانی روز به حداکثر میزان خود می‌رسد.

وی ادامه داد: گازهای منوکسید کربن و منوکسید نیتروژن با پیک فصلی ارتباطی ندارد بلکه به تغییرات روزانه وابسته است و یکی از مهمترین دلایل این تغییرات روزانه، سطح ترافیک وسایل نقلیه در ساعات مختلف روز است.

مهرداد کیانی، شهردار کرج در این خصوص گفت: در حال حاضر رام قطار اول (۲۰۱) که شامل هفت واگن می‌شود، پس از تعمیرات و آماده‌سازی از محل واگن‌سازی تهران به کرج انتقال پیدا کرده است. پروژه خط دو شامل دو رام‌قطار ۲۰۱ و ۲۰۲ بوده که حدود هشت سال است خریداری شده است اما به دلیل نیاز به تعمیرات به واگن‌سازی تهران منتقل شد و اکنون با توجه به نزدیک شدن به زمان بهره‌برداری و پس از اقدامات انجام شده یک رام قطار آماده‌سازی شده است.

کیانی با اشاره به انتقال نخستین دیزل کشنده گفت: این دیزل جهت ارائه خدمات به پروژه خط دو قطار شهری کرج از محل پایانه مهرشهر حمل و پس از گذر از درون شهر به محل شفت ناوگان واقع در بوستان جهان وارد شد و درون ریل خط دو قطار شهری کرج قرار گرفت.

افتتاح و کلنگ‌زنی ۶ پروژه شهرداری رفسنجان در دهه فجر

مجید کهنوجی، شهردار رفسنجان از افتتاح و کلنگ‌زنی شش پروژه عمرانی و خدماتی مدیریت شهری همزمان با ایام الله دهه فجر با حضور استاندار کرمان خبر داد.

وی با بیان اینکه کلنگ ساخت مهمانشهر جدید در کمربندی رفسنجان به کرمان از سمت میدان خاتم الانبیا به زمین زده خواهد شد، افزود: این مجموعه در زمینی به مساحت ۹۰ هکتار احداث می‌شود.

کمبود نیروی انسانی؛ چالش سازمان آتش‌نشانی / دامنه فعالیت‌های سازمان گسترده است

کمبود نیروی انسانی؛ چالش سازمان آتش‌نشانی / دامنه فعالیت‌های سازمان گسترده است یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته بود.

شهرداری خمین با وجود تمام کمبودها تلاش داشته است تا اقدامات مؤثری را ظرف یک سال گذشته به منظور گسترش سازمان آتش‌نشانی و بهبود عملکرد سازمان انجام دهد و در این مسیر از ظرفیت خیران استفاده کند.

بعضی وسایل و تجهیزات آتش‌نشانی هزینه‌های بالایی دارد. خرید بعضی از این اقلام از عهده شهرداری خارج است و یکی از بهترین راهکارها استفاده از ظرفیت خیران برای اداره آتش‌نشانی است. شهرداری خمین در این راستا اقدامات و فعالیت‌های مؤثری را جهت توسعه ایستگاه‌های آتش‌نشانی و تأمین تجهیزات مورد نیاز انجام داده است تا مأموران سازمان در عملیات‌های مختلف موفق عمل کنند.

حمید احمدی، شهردار خمین در این خصوص گفت: با توجه به وسعت شهر خمین که ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد، طبق مصوبات و قوانین باید دو ایستگاه آتش‌نشانی در سطح شهر خمین وجود داشته باشد؛ سال ۱۳۹۹ دومین ایستگاه آتش‌نشانی با تأمین تجهیزات مورد نیاز احداث و راه‌اندازی شد، در حال حاضر شهر خمین دو ایستگاه آتش‌نشانی دارد که ایستگاه شماره یک در میدان سرداران و ایستگاه شماره دو در میدان نماز، جنب ایستگاه گاز است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۳ نفر در آتش‌نشانی شهرداری فعالیت دارند که از این تعداد چهار نفر آتش‌نشان تخصصی و مابقی به عنوان راننده، نگهبان و تلفن‌چی فعالیت می‌کنند. یکی از مهمترین مشکلات آتش‌نشانی شهرداری خمین، کمبود نیروی انسانی است. شهر خمین با توجه به وسعت و جمعیت ساکن باید حداقل ۲۷ آتش‌نشان تخصصی داشته باشد، اما با توجه به جذب نکردن نیرو و نبود امکان جابه‌جایی نیروهای آتش‌نشانی از شهری به شهر دیگر، دامنه عملکرد آتش‌نشانی بسیار کم است و باید برای جذب نیرو چاره‌اندیشی شود.

شهردار خمین گفت: جذب نیرو بر عهده شهرداری‌ها نیست و هر چند سال یک‌بار به صورت نیمه‌متمرکز و از طریق سازمان سنجش انجام می‌شود، البته شهرداری به مرور زمان به استانداری اعلام نیاز می‌کند. زمانی که قرار است آزمون نیمه‌متمرکز برگزار شود، سازمان سنجش ظرفیت را بر اساس اعلام شهرداری‌ها تعیین می‌کند و افرادی که نمره علمی حدنصاب را کسب کنند، می‌توانند مراحل بعدی جذب را طی کنند. اداره آتش‌نشانی مکاتبات زیادی را با استانداری در خصوص کمبود نیرو انجام داده است.

جمع‌آوری ۶۰۰ قلاده سگ از سطح شهر

جمع‌آوری ۶۰۰ قلاده سگ از سطح شهر یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته بود.

مهدی احمدی؛ شهردار خوانسار با اشاره به انتقاد شهروندان نسبت به وجود سگ‌های بی‌صاحب در سطح شهر، تصریح کرد: طی ۹ ماه امسال، ۶۰۰ قلاده سگ از سطح شهر جمع‌آوری شده است، از لحاظ علمی این تعداد سگ مربوط به شهر خوانسار نیست و به معضلی برای مدیریت شهری تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه تلاش داریم امنیت اجتماعی را برای شهروندان فراهم کنیم، گفت: افرادی با اهداف خاص نسبت به رهاسازی سگ‌ها در سطح شهر اقدام کرده‌اند؛ لذا با هماهنگی و همکاری دستگاه قضائی و فرماندار به موفقیت‌هایی برای سامان‌دهی سگ‌های بلاصاحب و رفع این معضل دست پیدا کرده‌ایم.

شهردار خوانسار افزود: عملیات جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب حداقل چهار شب در هفته انجام و گزارش آن به دستگاه‌های نظارتی ارسال می‌شود؛ شهروندان از غذارسانی به سگ‌ها در سطح شهر خودداری کنند تا این معضل رفع شود.

کارخانه‌های کود طبیعی در آستانه نابودی

کارخانه‌های کود طبیعی در آستانه نابودی یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته بود.

فلاورجان یکی از شهرستان‌های استان اصفهان است که پتانسیل‌های زیادی در حوزه گردشگری، صنعت، کشاورزی، دامداری و صنایع‌دستی دارد و بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی مرمت شده که تعدادی از آن‌ها نگین ارزشمندی برای شهرستان است، در این شهرستان وجود دارد.

برج‌های کبوتر یکی از این آثار تاریخی است که از دوره‌های سلجوقی، ایلخانی، صفوی و قاجار به یادگار مانده است. این آثار ارزشمند تاریخی خانه امن کبوتران و کارخانه‌ای پرسود برای کشاورزان است که طی سال‌های اخیر به فراموشی سپرده شده و در حال تخریب و نابودی است.

محمدعلی عزیزی، شهردار فلاورجان در این خصوص گفت: کبوترخانه‌های زیادی در شهرستان فلاورجان وجود دارد که بیشترین آن‌ها در محلات زازران، پیربکران و نعرگان است. کبوترخانه‌های موجود در شهر در ملک شهرداری نیست، مالک شخصی ندارد یا جزو آثار تاریخی نیست.

وی افزود: این کبوترخانه‌ها که جزو آثار تاریخی است در طول زمان متروکه شده و معضلاتی را برای شهر و شهروندان ایجاد کرده است؛ چنانچه میراث فرهنگی شهرستان برای ساماندهی این کبوترخانه‌ها درخواست کمک کند، شهرداری نیز اقدام به زیباسازی شهر برای مرمت و بازسازی کبوترخانه‌ها می‌کند.

شهردار فلاورجان تصریح کرد: طرح سامان‌دهی معتادان متجاهر در سال جاری اجرا شده است و تاکنون با همکاری نیروی انتظامی و بهزیستی ۲۰ معتاد متجاهر جمع‌آوری و به کمپ ترک اعتیاد منتقل شده‌اند.

حافظ کریمیان، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فلاورجان در این خصوص اظهار کرد: در شهرستان فلاورجان بیش از یکصد برج کبوتر خانه وجود دارد که بیشتر از ۹۰ درصد آن‌ها در تملک مالکان خصوصی است. این برج‌های کبوتر یا در زمین‌های کشاورزی یا در میانه بافت‌های روستایی و شهری واقع شده است.

کریمیان تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت کامل کبوترخانه‌ها نیاز است که با توجه به محدودیت‌های شدید مالی میراث فرهنگی مرمت و بازسازی برج‌های شاخص از جمله چهار برج نرگان، هویه، رارا و پیربکران با مشارکت بخش خصوصی، دهیاری‌ها و بخش تعاونی و شهرداری‌ها انجام می‌شود و تعدادی نیز تا سال آینده مرمت خواهد شد.

وی گفت: در صورتی که مالکان یا خیران برای مرمت و بازسازی این بناهای با ارزش اقدام کنند، میراث فرهنگی ضمن در اختیار قرار دادن مصالح سنتی، نظارت فنی برای بازسازی آنها خواهد داشت.

شهرداری آمادگی احداث کلانتری حصه را در چند فاز دارد

احمد نواب، مشاور شهردار اصفهان در پاسخ به اظهارات «سرهنگ عزیزالله سپهوند»، رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان اصفهان درباره احداث کلانتری حصه مبنی بر اینکه «اگر مسئولان انتظامی درخواست واگذاری زمینی به مساحت دو هزار متر در محله حصه را دارند، به دلیل این است که جغرافیای جرم، جمعیت و شرایط آینده منطقه را مدنظر قرار داده‌اند و این موضوع نه تنها بلندپروازانه نیست، بلکه دوراندیشانه است»، اظهار کرد: خوشحال هستم که نیروی انتظامی اعلام کرده است هرگز خواهان تبدیل شدن کتابخانه یا محیط فرهنگی دیگر به عنوان کلانتری نیست، البته همین انتظار را داشتیم که فرهنگ را مقدم بر دیگر موارد بدانند که جای تشکر دارد.

مناسب‌سازی تعدادی وَن برای تردد معلولان اصفهان

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان در دیدار با نمایندگان و فعالان جامعه نابینایان و معلولان که در دفتر شهردار اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: مدیریت شهری دوره ششم، مناسب‌سازی شهر برای تردد آسان معلولان و نابینایان را با جدیت بیشتری پیگیری خواهد کرد؛ به این منظور قصد داریم موضوع مناسب‌سازی نهادینه و در ساختمان‌سازی رعایت شود.

وی با بیان اینکه ۵۰ دستگاه ون از سوی شهرداری خریداری شده، اما هنوز کارخانه تولید کننده آنها را تحویل نداده است، تصریح کرد: به محض اینکه ون‌های خریداری شده به اصفهان وارد شود، تعدادی از آنها برای تردد جامعه معلولان در نظر گرفته می‌شود تا نگرانی آنان در این زمینه برطرف شود.

حرکت ۵۰۰ خانوار اصفهانی به سمت «زباله صفر» / تلاش شهرداری برای رفع مشکلات مردم عاشق‌آباد

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان در برنامه رادیویی «صدای شهر» ضمن تبریک اعیاد ماه رجب و میلاد حضرت علی (ع) اظهار کرد: شهرداری در این دوره مدیریت شهری بیشتر در زمینه اجرای برنامه‌های مناسبتی، ملی و مذهبی نقش تسهیل‌گری دارد و سعی می‌کند خود به عرصه اجرای برنامه‌ها ورود پیدا نکند، در این راستا نیز در نظر داریم برگزار کنندگان مراسم و اعیاد ماه رجب و دهه فجر را که به کمک شهرداری نیاز دارند، همیاری کنیم.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۵۰۰ خانوار در اصفهان به سمت «زباله صفر» حرکت می‌کنند و برای راه‌اندازی پویشی برای تشویق شهروندان برای حرکت به سمت زباله صفر و کاهش پسماند اعلام آمادگی کرده‌اند.

شاخص‌های شهرهای اسلامی برای جوانان

اگرچه شاکله شهر ایرانی در دوران مدرن از طریق هجوم بی‌رویه شهرسازی دستخوش تغییر شده است، با این حال بافت خود را در بستری جای داده که شهر اسلامی از گذشته برای آن ایجاد کرده است؛ چنین شهری بر ابعاد روحی، روانی، فکری و جسمی جوانان اثرگذار است.

پارادایم بر پایه نگرش فلسفی و اعتقادی است که اندیشمندان به عنوان یک اصل به آن باور دارند و فرآیند تولید علم را هدایت می‌کند. پارادایم‌های رایج در علوم انسانی عبارت است از پارادایم اثبات‌گرایانه، تفسیری و انتقادی؛ از آنجا که تمدن غرب طی چند قرن اخیر، پیشرو و جلودار عرصه علم بوده است، علوم دانشگاه‌ها، به ویژه علوم انسانی، محصول تفکر و ترجمه تمدن غربی است و مبانی پارادایمیک علوم غربی در مقابل مبانی اسلامی است.

با توجه به اینکه شهر بر ابعاد روحی، روانی، فکری و جسمی جوانان تأثیرگذار است و کالبد و فضای شهر نشان‌دهنده نوع فرهنگ، ارزش و اعتقادات جامعه است، به منظور تحقق شهر اسلامی نمی‌توان از پارادایم‌های رایج در علوم انسانی، به دلیل تفاوت‌های بنیادی که با نگاه اسلام دارد، استفاده کرد؛ لذا باید چارچوب فکری منطبق بر نگاه دینی در تحقق شهر اسلامی تولید شود، نظریات علوم اسلامی با توجه به وابستگی به دین باید علاوه بر اثبات استناد آنها به منابع و معارف اسلامی، از کارآمدی مناسب برخوردار و توان رقابت و برتری نسبت به سایرین را داشته باشد.

افتتاح کمپ معتادان متجاهر باغ فدک / مشارکت شهرداری اصفهان برای رفع معضل کارتن‌خوابی

روح الله ابوطالبی، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در بیست‌و یکمین گپ‌وگفت مدیران شهرداری با رسانه‌ها که در باغ طوبی برگزار شد، اظهار کرد: بررسی تخلفات شهری از جمله سد معبر، تکدی‌گری، دست‌فروشی، خودروهای دوره‌گرد، کنترل تخلفات ساختمانی، بندهای ۱۴ و ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها شامل رسیدگی به خانه‌های خطرساز و مشاغل مزاحم از وظایف اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری است.

وی گفت: کمپ معتادان متجاهر باغ فدک با ظرفیت نگهداری بیش از ۷۰۰ نفر از هجدهم بهمن امسال از سوی «سردار اسکندر مؤمنی» دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: در راستای ساماندهی معتادان متجاهر، شهرداری اصفهان ۴۵ میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز کمپ باغ فدک هزینه کرده است و در همین راستا با توجه به نبود مکانی برای کودکان متکدی، با پیگیری‌های انجام شده و مساعدت شهرداری اصفهان مبلغ حدود ۹۰۰ میلیون تومان برای تهیه و تجهیز مکانی جهت غربالگری و ساماندهی کودکان متکدی زیر ۱۸ سال اقدام شده است.

کد خبر 638407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.