لزوم تمرکز بر بهینه‌سازی و افزایش بازدهی آب قنوات

رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: تمرکز بر بهینه‌سازی و افزایش بازدهی آب قنوات در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیاوش سلیمانی امروز _ پنجشنبه سیزدهم بهمن _ در نشست با مدیرعامل آب منطقه‌ای، اظهار کرد: با توجه به وجود منابع آبی پایدار در استان و وجود مشکل آب شرب در شش شهرستان، تأمین آب آشامیدنی مناطق مختلف شهری و روستایی باید در اولویت کاری باشد.

وی افزود: پس از تأمین آب شرب با توجه به اینکه درآمد اکثر مردم استان چهارمحال‌وبختیاری از راه کشاورزی است، توجه به تأمین آب جهت توسعه کشاورزی در راستای تأمین مواد غذایی مردم کشور از ضروریات است.

رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری تصریح کرد: تمرکز بر بهینه‌سازی و افزایش بازدهی آب قنوات با توجه به هزینه کمتر آن نسبت به سایر روش‌ها و برنامه‌ریزی برای احداث سدهای زیر زمینی که سال‌ها پیش در برخی از کشورهای پیشرفته آغاز شده است و نقش مؤثری در جلوگیری از خالی شدن سفره آب‌های زیرزمینی دارد، باید در دستور کار قرار گیرد.

جهت رفع مشکل آبی بلداجی، گندمان و نقنه اقدام لازم صورت گیرد

فردوس کریمی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان چهارمحال‌وبختیاری نیز در این نشست اظهار کرد: طرح تأمین آب نیمی از جمعیت استان چهارمحال‌وبختیاری ضروری است.

وی با تاکید بر افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های مهم، تصریح کرد: مراحل مقدماتی سد آقبلاغ انجام شده است و عملیات اجرایی به قرارگاه خاتم الانبیا (ع) محول شد، مطالعات سد شهدای چشمه علی نیز به اتمام رسیده است و به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد که با انتقال آب از سد شهدای چشمه علی، دشت خانمیرزا احیا می‌شود.

کریمی افزود: طرح جامع آب شرب، صنعت و کشاورزی استان ظرف دو سال آینده در حال پیشرفت و نهایی شدن است و کلیه منابع آبی استان شناسایی و پروژه مربوطه تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته مطالعات بر روی چشمه سفید صورت گرفت، افزود: در نظر داریم جهت رفع مشکل آبی بلداجی، گندمان و نقنه اقدام لازم صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: عملیات اجرایی سد باباحیدر از سال ۱۳۸۹ شروع شد اما به دلیل زمان بر شدن پروژه، قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار انتخاب شد و در حال فعالیت است، امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه خط تأمین آب از باباحیدر تا جونقان به طول ۳۵ کیلومتر برای ۲۶ هزار نفر جمعیت در حال اجرا است، ادامه داد: سد گهرو نیز در حال برگزاری مناقصه است به‌زودی سایت برگزاری مناقصه باز و پروژه سد گهرو وارد مراحل اجرایی می‌شود.

کریمی تاکید کرد: پروژه دیگری در ناغان جهت تأمین آب شرب و کشاورزی، در ارتفاعات با توپوگرافی پیچیده‌ای در حال اجرا است، همچنین مطالعات دشت دیناران جهت تأمین آب کشاورزی در دست اقدام است.

وی افزود: مطالعات جهت اجرای پروژه تأمین آب کشاورزی مزارع بالادست سرتشنیز از توابع شهرستان کیار در حال انجام است که به محض امکان‌سنجی عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

کد خبر 638384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.