امروز، روز وحدت همه قوا و نهادها است

مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر روز چهارشنبه دوازدهم بهمن ۱۴۰۱ به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی و با حضور رئیس قوه قضائیه، دبیر و سایر اعضای مجمع تشکیل جلسه داد.

به گزارش ایمنا، به نقل از مرکز رسانه و روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله آملی لاریجانی با تبریک میلاد مسعود امام نهم شیعیان، حضرت جواد الائمه (ع) و میلاد فرخنده مولی الموحدین حضرت علی (ع) و فرارسیدن دهه فجر، اظهار کرد: انقلاب اسلامی راه جدیدی را در جهان گشود و نظام جمهوری اسلامی که برآمده از این انقلاب است از هیچ اسمی پیروی نکرد و فلسفه‌های سیاسی مشهور را پشت سر گذاشت. انقلاب اسلامی، بازگشت به خویشتن بود.

وی افزود: نظام بدیعی که در جهان ایجاد کرد، نیاز به تحلیل‌های عمیقی دارد. مهم‌ترین سبب تحقق این نظام، شخص امام (قدس الله نفسه الزکیه) بود. شخصیتی الهی، فقیه، حکیم و عارف که به جریان‌های سیاسی جهان، منطقه و کشور و حرکت‌های اجتماعی واقف بود. جنبه الهی ایشان تاثیری عمیق داشت که این جمهوری، اسلامی باشد. امام در ارزش‌های الهی متصلب بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تجلیل از بنیانگذار انقلاب اسلامی گفت: امام (ره) به مردم عشق می‌ورزید. توجه و اتکای امام به مردم تبلیغاتی نبود و همه این را می‌دانستند. در حرکت و سکنات امام، در بیان امام، در منش امام، حمایت ایشان از مردم و خصوصا محرومان در جامعه آشکار بود. بنابراین اساس این نظام عظیم الهی بر دو کلمه «جمهوری» و «اسلامی» بود که ترجمه‌اش، مردم‌سالاری اسلامی بود. منتهی دو کلمه‌ای که در خودش دنیایی از معنا را گنجانده است. هم جنبه الهی و هم مردمی و اتکای به آرای مردم را در خود دارد. اسلام نظام توحید است و توحید بنای هستی است.

آملی لاریجانی افزود: امام از موحدانی بود که همواره بر این مطلب تاکید و اساس توحید را تشریح می‌فرمود و تبیین می‌کرد. اسلام از این توحید نشئت گرفته است. تعجبی نیست که در اصل دوم قانون اساسی، آمده است که جمهوری اسلامی نظامی است بر پایه ایمان به خدای یکتا (لااله‌الاالله) و اختصاص حاکمیت و تشریع به او و لزوم تسلیم دربرابر اوامر او. این مطلب بسیار مهمی است که در یک قانون اساسی که بنای اداره یک نظام است در اصل دوم آن که در واقع شروع بیان ساختار این نظام است، اولین جمله این است که بنای این نظام بر ایمان به خدای یکتاست و بعد هم وحی و نقش بنیادی وحی و بعد هم معاد، عدل و امامت و رهبری مستمر تا آخر.

وی با اشاره به اهتمام و اتکا به نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی گفت: از طرف دیگر بحث مردم است. اعتقاد امام به مردم عمیق بود. امام می‌دانست که بدون حضور مردم در صحنه، نظام جمهوری اسلامی نه پا خواهد گرفت و نه بقا می‌یابد. بنابراین نظام جمهوری اسلامی با اعتقاد بر خداوند و توحید و تاکید بر حضور مردم ساخته شد. ترکیب این دو مولفه، نظام قدرتمندی را ایجاد کرد و جوانان را به مسیر پایداری و استقامت در راه این نظام و مقابله با نظام سلطه رهنمون ساخت و آن‌ها را به نفوسی نورانی تبدیل کرد. جوانانی که به جبهه رفتند و در دفاع مقدس ایثار کردند و همچنین بعد از دفاع مقدس در راه ساختن کشور، جهاد و ازخودگذشتگی کردند از همین نظام برخاستند. شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از همین جوانان بود. امام شاخص این انقلاب بود و مقام معظم رهبری (حفظه الله) مکررا بر این شاخص و بر ادامه این راه تاکید دارند. ایشان مسیر را مسیر امام و انقلاب ترسیم کرده‌اند و خود بر همین مسیر طی طریق فرمودند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به لزوم شکرگزاری درباره نعمات انقلاب اسلامی گفت: ما همه باید قدردان این نظام توحیدی باشیم. کفران نعمت حق نیست. برای حفظ این نظام و اقتدارش، باید جهادگونه عمل کنیم و ایثار داشته باشیم. امروز روز وحدت همه قوا و نهادهاست. همه باید تلاش کنیم. خصوصا اقداماتی که موجب امیدواری مردم شود تا همه در صحنه باشند. کشور را از آن خود بدانند و تعیین سرنوشتش را در دست خود بدانند.

آملی لاریجانی گفت: این نظام که این چنین با جهاد جهادگران و تلاش ایثارگران و شهادت شهیدان و خون پاک ایشان و معماری امام (قدس الله نفسه الزکیه) شکل گرفت، امروز به همدلی و وحدت نیاز دارد. همه مسئولان وظیفه بسیار سنگینی بر عهده دارند. ازجمله نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که در عالم واقع، رفتارهای ما مسئولان و کاستی‌های ما در اجرا، هیچ تلازمی با اصل نظام ندارد. ممکن است یک نظام مقتدر و قوی به دست مجری‌ای بیفتد که نتواند آن را به‌خوبی اجرا کند، اما در مقام ظاهر و اثبات و در نزد مردم، گاهی این دو جهت تلازم پیدا می‌کند و جدا کردن این دو جهت بسیار دشوار است.

وی افزود: باید مجریان خوبی برای این نظام الهی باشیم تا از کوتاهی ما در مسئولیت‌ها، ضربه‌ای و نقصی بر این نظام وارد نشود. دشمن آماده است تا کمترین نقص در اجرای ما را دست‌مایه تخریب قرار دهد و اصل نظام را زیر سوال ببرد و در فضای مجازی و در رسانه‌هایشان، با سیاه‌نمایی و بزرگنمایی نقص‌ها به ترویج ناکارآمدی نظام بپردازند که این نظام اصلا کارآمد نیست. با هر مجاهدتی باید جلوی این خط فریبکارانه و بسیار خطرناک را گرفت. خداوند به ما مسئولان و مردم این توفیق را بدهد که به‌عنوان یک مؤمن بتوانیم به وظایف خودمان عمل کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امیدواریم که با برطرف شدن موانع و محدودیت‌های سال‌های گذشته، مردم در ۲۲ بهمن با حضوری گسترده و عظیم، اقتدار این نظام را به دشمن نشان دهند. دشمنان گمان می‌کنند می‌توانند با فتنه‌گری و ایجاد تفرقه، نظام را تسلیم کنند. این خیال باطلی است. جمهوری اسلامی بسیار قوی‌تر از این است که با این فریبکاری‌ها تضعیف شود. توان و استعداد عظیمی که در مردم ما نهفته است، خیلی بیشتر از این توهمات است. ان‌شاءالله مسئولان و مردم همگام با هم با شرکت عظیم و گسترده خود در راهپیمایی این روز، ندای وحدت سرمی‌دهند و درمقابل دشمنان یگانگی و وحدت و یکپارچگی خویش را منصه ظهور درمی‌آورند.

کد خبر 638298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.