نشست «استاد» برگزار شد/ بهروز افخمی: استخاره کردم و این فیلم را ساختم

نخستین نشست رسانه‌ای چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر عصر امروز ۱۲ بهمن با حضور عوامل فیلم سینمایی «استاد» به کارگردانی عماد حسینی و تهیه‌کنندگی بهروز افخمی، بازیگران فیلم و اهالی رسانه، در سالن نشست پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

به گزارش ایمنا، به نقل از روابط عمومی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، بهروز افخمی در نشست فیلم سینمایی «استاد»، اظهار کرد: اولین بار است که این فیلم را همراه مخاطبان دیدم و اینکه کسی از سالن بیرون نرفته نشانه خوبی است. انگار بیرون رفتن از سالن در نیمه فیلم مد است که خوشحالم در این فیلم اتفاقی نیفتاد.

وی در ادامه اشاره کرد: از نیمه ساخت این فیلم، جانشین مجید رجبی معمار شدم که کمک کردم این فیلم اول ساخته شود.

در ادامه این نشست، از عماد حسینی، کارگردان این اثر، درباره هدف ساخت این اثر پرسیده شد و او در پاسخ گفت: مفهوم باید به برداشت مخاطب واگذار شود و معتقد نیستم که فیلم‌ساز باید هدف را بگوید. چراکه فیلمش این را می‌گوید.

وی در پاسخ به این پرسش که مسئله تجاوز در جوامع غربی نیز رواج دارد و در سینمای جهان کم است، اما چرا در سینمای ایران فراوانی دارد، گفت: فکر نمی‌کنم تعداد زیادی فیلم در این‌باره ساخته شده باشد؛ ضمن اینکه در آن طرف هم فیلم‌های زیادی در این‌باره ساخته می‌شود.

کارگردان فیلم «استاد» درباره جانبداری شخصیت‌های فیلم تصریح کرد: شخصیت‌های واقعی فیلم خاکستری هستند؛ یعنی نه سیاه و نه سفید. برای همین شخصیت‌های فیلم ما بازنمایی درست اتفاقات را رقم زده‌اند. قبول ندارم فیلم موضع‌گیری ندارد، چراکه این‌طور نیست.

حسینی خاطرنشان کرد: وقتی نگارش فیلم‌نامه شروع می‌شود ریشه‌هایی در جامعه دارد. همان‌طور که در جامعه ما، در سال گذشته، چندین مورد از این استادها رونمایی شد. خیلی‌ها به من گفتند که این کار را انجام نده و از زمانی که پروانه ساخت گرفته شد، با این موضوع مخالفت بود تا ساخت این فیلم و می‌گفتند این شروع خوبی برای کار توست. چیزی که من را وادار به ساخت این کار کرد این موضوع بود که بزرگان فیلم‌سازی دنیا همواره با بایکوت مواجه هستند. بسیار شرمنده‌ام که کسانی که با این اتهامات مواجه می‌شوند در حراج هنری سال بعد قیمت‌های زیادی برای فروش آثارشان می‌گذارند.

وی درباره اینکه آیا فیلم به‌دنبال نقد جریان «می تو» بوده است یا نه، گفت: من در تمام مراحل تولید فیلم گفتم که فیلم‌نامه اقتباسی نیست و برداشت آزادی از وقایع است. ما سعی کردیم از جوانب مختلف به موضوع نگاه کنیم.

کارگردان «استاد» درباره شباهت پیرنگ فیلم با فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی گفت: شباهتی با فروشنده نیست و اینکه تعرض سوژه اصلی فیلم است، دلیل بر شباهت آن نیست.

افخمی، تهیه‌کننده فیلم «استاد»، درباره هزینه ساخت این فیلم تصریح کرد: مخارج فیلم کمتر از ۳.۵ میلیارد است، اما همه گروه شریک شدند و دستمزد بسیار کمی گرفتند و درصد مالکیت فیلم را پرداخت کردند که ساخت فیلم ممکن شد.

کارگردان اثر درباره موضوع آن توضیح داد: فکر می‌کنم کمتر خانمی هست که با این موضوع روبه‌رو نشده باشد؛ در هر حیطه و شغلی، و من هم موارد مشابهی را شنیده‌ام. به همین دلیل این کار را دوست داشتم؛ جایی که نمی‌دانی ضرر و منفعت در سکوت است یا در فریاد زدن.

افخمی در ادامه گفت: دوره ساخت فیلم‌های آپارتمانی تمام شده است و در ابتدا نمی‌خواستم به تولید این کار بپردازم و وقتی فهمیدم درباره جریان می تو است، خواستم که در پروژه حضور نداشته باشم؛ چون گفتم سوژه کهنه شده است، اما استخاره کردم، خیلی خوب آمد و تصمیم گرفتم این موضوع را به کمدی بدل کنم. تا صفحه ۷۰ خواندم، دیدم فیلم‌نامه خوبی است و کمدی هم نمی‌شود. دوباره استخاره کردم و خیلی خوب آمد و گفتم نمی‌دانم چرا این کار را می‌کنم، اما کردم. بعدا یکی از دوستانمان که در ارگانی فیلم‌نامه را رد کرده بود، گفت که خوب نیست و گفتم می‌خواهی دوباره استخاره کنم و برای بار سوم خوب آمد. بر همین اساس بدون کمک هیچ ارگان دولتی و نیمه‌دولتی و خصوصی‌ای کار را تمام کردیم.

وی درباره اینکه آیا فیلم اقتباس شتاب‌زده از «مرگ دوشیزه» است، توضیح داد: نه این فیلم مرتبط با آن نیست؛ چراکه «مرگ دوشیزه» از بدترین فیلم‌های پولانسکی است. او هر وقت می‌رود سمت سیاست بی‌ربط حرف می‌زند. اواخر عمر از هیچکاک سوال می‌شود به فیلم‌سازان جوان چه توصیه‌ای می‌کنید، می‌گوید زنان را به اندازه کافی شکنجه نمی‌کنند و باید زنان را شکنجه کرد و کشت. زنی که شکنجه نمی‌شود، فیلم را با شکست مواجه می‌کند. در «دوشیزه و مرگ» زنی شکنجه می‌شود. بر اساس فرمول هیچکاک این سوالی که مطرح شد در فیلم ما برعکس است.

در ادامه نشست، سجاد بابایی، از بازیگران فیلم استاد، ضمن همدردی با مردم و ابراز تاسف به‌دلیل زلزله خوی به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

حسینی در پاسخ به این نقد که فیلم برخوردی از روی خشم داشت و راه‌حلی ارائه نمی‌داد، گفت: وظیفه فیلم‌ساز ارائه راهکار نیست، بلکه بازنمایی درست اتفاقات است تا به کسانی که راهکار می‌دهند کمک کنند.

کارگردان اثر درباره اینکه آیا ابهام تجاوز تا انتهای فیلم تقلیل موضوع است یا خیر، تصریح کرد: تقلیل به چه چیز؟ نه، این راهکار ادامه دادن موضوع است که در فیلم ما با تحقیر شخصیت اصلی داستان حرف اصلی خودش را می‌زند؛ اینکه در انتها مطمئن می‌شوید تقلیل نیست.

سجاد بابایی درباره اینکه دغدغه خودش برای حضور در این فیلم چه بوده است، گفت: این یک سوال کلی است؛ اما بیشترین چیزی که در این کاراکتر مشهود است عصبی بودن آن است، همراه با تصمیمات درست و غلط. شخصیت من در فیلم از قاعده رفتار معمول خروج می‌کند و درگیر تصمیم لحظه‌ای می‌شود. نمی‌توانم بگویم کارش درست است یا غلط، اما آنارشی شخصیت او را دوست داشتم. دوست داشتم که این نقش را بازی کنم و بتوانم اثری بگذارم؛ شاید بخشی از این فیلم بتواند آگاهی‌بخشی باشد. این فیلم مجرای ارتباطی محدودی ندارد که انتقاد اجتماعی کند.

حسینی‌نژاد، بازیگر فیلم، گفت: من فیلم را برای دومین بار دیدم و به‌عنوان یک زن و مخاطب بیرونی آینده‌نگر نیستم، اما به نظرم ۸۰ درصد اثرگذار است.

افخمی در پایان درباره احتمال کاندیدا شدن فیلم گفت: از واکنش مخاطبان که در دو سالن نمایش امروز دیدیم مشخص بود که فیلم خوب است. اینکه جایزه بگیرد یا نه مهم نیست؛ چراکه با یک رای تغییر می‌کند، اما کاندیدا شدن مهم است.

کد خبر 638267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.