بورس کالا وکیل مدافع هیچ سازمانی نیست

رئیس سازمان بورس گفت: بورس کالا وکیل مدافع هیچ سازمانی نیست و اگر وارد عرضه خودرو در بورس کالا شدیم به این دلیل نبود که خودرو را کالایی بورسی می‌دانستیم، اما بخشی از مشکلات صنعت خودرو از قیمت‌گذاری دستوری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید عشقی با اشاره به مزایای عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: با معامله ۴۸ هزار و ۸۴۴ دستگاه خودرو در بورس کالا تا چهارم بهمن‌ماه ۱۴۰۱، بیش از ۱۳ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان از جیب واسطه‌ها و دلالان خارج شد و به چرخه تولید و مردم بازگشت.

وی با اشاره به اینکه عرضه خودرو در بورس کالا در مراحل اولیه خود قرار دارد، یادآور شد: عرضه خودرو در بورس کالا به نفع مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و خودروسازان است.

رئیس سازمان بورس با اشاره به مشکلات متعدد صنعت خودرو که زیان انباشته ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی این صنعت را رقم زده است، گفت: یکی از مشکلات قیمت‌گذاری دستوری است که با مکانیسم عرضه در بورس کالا اصلاح می‌شود.

عشقی با اشاره به سودی که دلالان از تفاوت قیمت کارخانه و بازار می‌برند، افزود: قیمت کارخانه در سال‌های گذشته متناسب با تورم افزایش پیدا نکرده است و برخی تصور می‌کنند اگر قیمت کارخانه را پایین نگه داریم قیمت خودرو در بازار هم پایین می‌آید، اما اتفاقی که در هفت هشت سال گذشته رخ داده این بود که قیمت کارخانه پایین بود و سود اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد به جیب واسطه‌ها می‌رفت.

وی افزود: بورس کالا وکیل مدافع هیچ سازمانی نیست و اگر وارد عرضه خودرو در بورس کالا شدیم به این دلیل نبود که خودرو را کالایی بورسی می‌دانستیم، اما بخشی از مشکلات صنعت خودرو از قیمت‌گذاری دستوری است.

عشقی درباره نشست با شورای رقابت، تصریح کرد: هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم، زیرا موضوع حساس است و ابعاد مختلفی دارد و مباحث باید مطرح شود. در این زمینه با شورای رقابت در کالاهای مختلف این مسیر را طی کرده‌ایم، برای مثال در حوزه محصولات پتروشیمی و فولاد که نتیجه‌بخش هم بوده است.

این مقام مسئول، یکی از مسئولیت‌های اصلی سازمان بورس را همچنان که در قانون ذکر شده است ایجاد یک بازار شفاف، منصفانه و کارآمد برشمرد و افزود: تلاش کردیم که در این سه محور فعالیت‌های خود را انجام دهیم.

کد خبر 638149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.