«زیوری برای اصفهان» از برندسازی در عرصه بین‌الملل تا نبود زیرساخت‌ها

مسابقه ملی «زیوری برای اصفهان» (طراحی صنایع‌دستی کوچک‌مقیاس در قالب زیورآلات) در حالی توسط شهرداری اصفهان در جهت برندینگ زیورآلات این شهر در عرصه بین‌الملل برگزار شد که بنا به گفته صاحب‌نظران و کارشناسان نیاز است نهادهای متولی دیگر به‌غیراز شهرداری در این عرصه ورود داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان به‌عنوان یکی از شهرهای توریستی و صاحب‌هنرهای مختلف در کشور مطرح است که سبقه تاریخی، فرهنگی و هنری نیز دارد و هنرمندان بسیاری را درزمینه‌های صنایع‌دستی به کشور معرفی کرده است.

وجود سوغات‌های فراوان در اصفهان شاید به‌نوعی باعث سخت شدن انتخاب یک سوغات و وسواس در خرید برای گردشگران شود؛ لذا موزه هنرهای معاصر اصفهان باهمکاری اداره خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری این شهر نسبت به برگزاری مسابقه ملی «زیوری برای اصفهان» در راستای تولید یک سوغات ویژه برای این شهر تاریخی اقدام کرده است.

مسابقه ملی زیوری برای اصفهان (طراحی صنایع‌دستی کوچک‌مقیاس در قالب زیورآلات) در ادامه فراخوان سال گذشته با عنوان «۴۰ وکتور از خط آسمان اصفهان» طراحی و برگزار شد.

«زیوری برای اصفهان» از برندسازی در عرصه بین‌الملل تا نبود زیرساخت‌ها

زیوری برای اصفهان اقدامی جهت برندینگ اصفهان در عرصه بین‌المللی

نسرین آرین، طراح و دبیر مسابقه زیوری برای اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این برنامه از سال ۹۹ با برگزاری مسابقه "وکتور خط آسمان شهر" آغاز شد که هنرمندان برای اینکه خط افق شهر اصفهان را طراحی کنند و نمادهایی از شهر اصفهان در این طراحی‌ها به دست آید، طبق فراخوانی اقدام به شرکت در این مسابقه کردند.

وی می‌افزاید: وکتور خط آسمان شهر را همه شهرهای توریستی دنیادارند و از این طراحی و نشانه شهری در بسیاری از مسائل طراحی، تبلیغات و امور گردشگری استفاده می‌کنند؛ لذا این ماده خام طراحی و در اختیار همه طراحان قرار گرفت، ضمن اینکه طرح‌های برگزیده از طراحان خریداری شد و این نشانه‌ها به‌صورت لایه باز در اختیار عموم قرار داده شد تا اگر فردی می‌خواهد برای تبلیغات و پوستر و هر کار هنری دیگری که برای اصفهان انجام دهد از این طرح‌ها استفاده کند.

طراح و دبیر مسابقه زیوری برای اصفهان اظهار می‌کند: در مرحله بعدی و به دلیل ناآشنا بودن این کار و برای اینکه افراد غیر از طراحان گرافیک و طراحان معماری، سایر هنرمندان نیز با این موضوع آشنا شوند و به آن‌ها در خصوص کاربرد وکتورهای خط آسمان جهت دهیم به این نتیجه رسیدیم که یکی از کاربردهایش را خودمان تعریف کنیم و به مسابقه بگذاریم.

وی ادامه می‌دهد: این کاربرد باهدف تولید زیورآلات به‌عنوان یک سوغات صنایع‌دستی اصفهان تعریف شد.

آرین اضافه می‌کند: با توجه به گستردگی حوزه صنایع‌دستی در اصفهان و با عنایت به اینکه اصفهان شهر صنایع‌دستی است و از طرفی آثار فاخر این شهر با قیمت‌های بسیار بالا به فروش می‌رسد به این نتیجه رسیدیم که شاید گردشگری که به این شهر وارد می‌شود نتواند به‌عنوان یادگاری چیزی با خودش ببرد، پس بهتر است مانند شهرهای بزرگ دنیا به تهیه سوغاتی‌های کوچک که معرف و نشانه این شهر است بپردازیم.

وی می‌گوید: تهیه این نشانه‌ها به دلیل انتشار راحت‌تر و برخورداری از قیمت‌های کمتر، همچنین به دلیل کوچکی قابل‌حمل تر نیز است، لذا تولید این سوغات به‌عنوان نشانه اصفهان مورد تائید قرار گرفت.

طراح و دبیر مسابقه زیوری برای اصفهان اضافه می‌کند: بعد از اعلام فراخوان، حدود ۷۰ طرح به دبیرخانه مسابقه رسید که از بین آن‌ها حدود ۶۷ طرح به مرحله داوری رسید و از این تعداد در مرحله اول پنج اثر برتر جداگانه انتخاب و به دبیرخانه اعلام شد. در مرحله دوم داوری نیز سه طرح برتر و یک طرح ویژه برای زاینده‌رود به‌عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند.

اختصاص طرح ویژه زاینده‌رود در زیوری برای آسمان

وی در خصوص طرح ویژه زاینده‌رود می‌گوید: در پروسه فراخوان مسابقه معاونت اجتماعی و دبیرخانه زاینده‌رود اعلام کرد یک طرح مربوط به زاینده‌رود در این فراخوان به‌صورت ویژه موردحمایت آن‌ها قرار خواهد گرفت و جایزه‌ای به آن طرح اهدا می‌شود؛ بنابراین علاوه بر سه طرح برگزیده، یک طرح هم برای زاینده‌رود انتخاب شد و درنهایت چهار طرح برگزیده در این مسابقه انتخاب شدند.

آرین اضافه می‌کند: برای حمایت از طرح‌های برگزیده قرار است شهرداری اصفهان این طرح‌ها را برای تولید موردحمایت قرار دهد و این تولیدات را به‌عنوان هدیه‌ای از طرف شهرداری به میهمانان شهر اصفهان در جلسات شهرداری اهدا کند که این موضوع به‌عنوان رخداد هفته اصفهان انتخاب خواهد شد و در آن برنامه از این آثار رونمایی صورت می‌گیرد.

«زیوری برای اصفهان» از برندسازی در عرصه بین‌الملل تا نبود زیرساخت‌ها

زیوری برای اصفهان، مسابقه‌ای آغشته به مد روز

مهدی تمیزی، مدیر دفتر هنرهای تجسمی شهرداری اصفهان در خصوص برگزاری مسابقه "زیوری برای اصفهان" به ایمنا می‌گوید: موزه هنرهای معاصر و دفتر تخصصی هنرهای تجسمی شهرداری اصفهان وظیفه خود می‌داند چنانچه نهادی در بدنه یا بیرون از شهرداری اصفهان نیازمند دریافت مشاوره پیرامون حوزه هنرهای تجسمی باشد این مشاوره را در اختیار آن قرار دهند و واضح است که برای ما و بدنه شهرداری این موضوع حائز اهمیت است؛ چراکه این هنرها از آن پیکره واحد سازمان فرهنگی شهرداری است.

وی می‌افزاید: مسابقه "زیوری برای اصفهان" به‌زعم من ایده و حرکت بسیار خوبی برای شهر اصفهان است که از اهمیت بالایی برای این شهر برخوردار است.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان با اشاره به اینکه این مسابقه توسط اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان برگزار می‌شود و نهاد موزه هنرهای معاصر اصفهان و دفتر تخصصی هنرهای تجسمی شهرداری اصفهان به‌عنوان مشاور در حوزه داوری آثار و روند آرتیستی این مسابقه انجام‌وظیفه می‌کنند، ادامه می‌دهد: در حد توان به بهتر برگزار شدن این مسابقه کمک خواهیم کرد تا زیوری برای اصفهان باکیفیت مطلوبی برگزار شود.

وی اضافه می‌کند: کار قبلی " وکتوری برای اصفهان" برای نخستین بار در ایران برگزار شد و اعتبار زیادی برای اصفهان به وجود آورد. تمامی شهرهای بزرگ و نامدار جهان وکتوری از نشانه‌های شهری‌شان دارند اما در ایران چنین نشانه‌هایی را نداریم و فقط تعداد کمی در تهران و تبریز وجود دارد؛ اما اصفهان این مسابقه را برای نخستین بار در ایران برگزار کرد و موفق به تولید بیش از ۴۰ وکتور برای اصفهان شد.

تمیزی در خصوص کارکرد موزه هنرهای معاصر برای شرکت در این رویکرد، نیز می‌گوید: طراحی جواهر برای اصفهان اساساً در حوزه سنتی قرار نمی‌گیرد؛ یعنی جواهر هنری به‌روز است که باید برابر با مد روز و رویه بین‌المللی تولید شود؛ چراکه استفاده‌کنندگان از زیورآلات، تمام دنیا را در این زمینه رصد می‌کنند و چیزی را به‌عنوان زیور برای خود خریداری می‌کنند که در سطح آثار دنیا باشد؛ پس هنر زیورآلات سنتی نیست و با توجه به اینکه اصفهان پیشینه زیادی درزمینهٔ جواهرسازی دارد این طراحی‌ها و مسابقات براساس مد روز حرکت می‌کنند.

وی پیرامون داوران این مسابقه نیز اظهار می‌کند: سه داور این مسابقه را داوری خواهند کرد که بهزاد ساعی آشنا به هنرهای سنتی است که با بهره‌گیری عالمانه از سنت در جهت آینده آثاری را تولید می‌کند، الهام علیرضایی از طراحان به نام زیور و آثار نوگرایانه و همچنان پایبند به ارزش‌های سنت گرایانه فرهنگ ایرانی است و جواد طاهری نقاش است که این مسابقه را داوری کردند.

دلیل ورود موزه هنر معاصر اصفهان به مسابقه زیوری برای آسمان

مدیر دفتر هنرهای تجسمی شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: موزه هنرهای معاصر نهادی برای معرفی آثاری است که فرزند زمانه خویش هستند، منتها موزه یک کالبدی دارد که در خیابانی در شهر اصفهان واقع‌شده و یکی از کارکردهایش این است که آثاری را به فراخور اندیشه‌هایی که دارند وارد موزه می‌کند و به نمایش درمی‌آورد؛ اما شخصاً معتقدم این موزه باید شرح فعالیت خود را فراتر از کالبدش در خیابان قرار دهد که یکی از آن کارکردها مشاوره دادن به مسابقه‌ها یا نهادهایی که می‌خواهند در حوزه هنرهای تجسمی فعالیت کنند، است.

وی تصریح می‌کند: یک‌زمانی در مورد ۵۰ سال پیش صحبت می‌کنیم که آموزش‌ها از استادی و چهره به چهره، سینه‌به‌سینه و دست‌به‌دست به شاگرد سرایت می‌کند و او اگر چیره‌دستی و فهم لازم را داشت آن هنر را فرامی‌گرفت مانند قالی‌بافی؛ اما امروزه می‌توانیم بگوییم معلم هر فردی تلفن همراه و فضای اینترنتی است که در لباس وی قرار دارد و فرد می‌تواند از یک جهان استاد بهره ببرد.

تمیزی می‌افزاید: در حال حاضر افرادی راداریم که فرد خاصی استادشان نبوده، بلکه از فضای مجازی و اینترنت بهره برده است، یعنی در فضایی که دنیا بدون مرز باهم حرف می‌زنند و امروز ما در این فضا قرارگرفته‌ایم و هنر طراحی زیور و مد و لباس و آرایش سروصورت هم یکی از این هنرها است و حتی هنرهای تجسمی، فیلم و تئاتر و بسیاری دیگر از هنرها امروز استادشان اینترنت است.

وی خاطرنشان می‌کند: انتخاب دبیر این مسابقه انتخاب درستی بود که اتفاقاً از سوژه دستمالی‌شده استفاده نکرده و ازآنجایی‌که در سال گذشته وکتور را که جایی کار نشده انتخاب کرده بود، امسال نیز سوژه زیور که یک‌بار در تهران منجر به شکست شده بود و سوژه نویی است در اصفهان را انتخاب کرد؛ چراکه دست‌مالی نشدن این سوژه یونیک می‌تواند برای آرتیست‌ها جذاب باشد.

دلیل انتخاب هنر زیور برای برندیگ شدن شهر اصفهان

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان بابیان اینکه مسابقه " زیوری برای اصفهان " مانند مسابقه منبت و نقاشی تکراری نبود، ابراز می‌کند: با توجه به اینکه نمونه این مسابقه قبلاً برگزار نشده برای مخاطب جذاب است؛ چراکه وقتی آدم در مسیری جدید پا می‌گذارد آن مسیر برایش بسیار جذاب است درست مانند سیندرلا که وقتی کفشش را گم می‌کند، در مسیری جدید پا می‌گذارد، پس انتخاب سوژه بسیار خوب بوده است.

وی در خصوص اثر ویژه زاینده‌رود در این مسابقه اظهار می‌کند: اثر ویژه زاینده‌رود بسیار نزدیک و منطبق باهنر معاصر، بسیار زیبا، ساده و مینی مالیستی است که حرف روز را بیان می‌کند.

تمیزی پیرامون حمایت از هنر زیورآلات بیان می‌کند: نهادهای مسئول در این حوزه به مسئولیت خودشان پایبند نیستند، اتاق بازرگانی، صنف طلا جواهر و زیور و اداره کل صمت به فکر این نیستند که چگونه باید نام اصفهان و ایران را جهانی کرد و صرفاً به دنبال رفتارهای صنفی خودشان هستند و من به‌عنوان یک هنرمند و شهروند اصفهانی باید قدردان شهرداری اصفهان باشم که فراتر از وظیفه‌اش بکاری پرداخته که هم در حوزه هنر و صنعت و هم در حوزه ثروت جایگاه دارد.

«زیوری برای اصفهان» از برندسازی در عرصه بین‌الملل تا نبود زیرساخت‌ها

زیوری برای اصفهان، معرف خوب سوغات اصفهان است

بهزاد ساعی اصفهانی، داور مسابقه " زیوری برای اصفهان" نیز که حدود ۲۵ سال سابقه کار در رشته قلم‌زنی را دارد، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: طرح "زیوری برای اصفهان" حرکت بسیار خوبی است که در اصفهان صورت گرفته است.

وی می‌افزاید: بحث زیور در اصفهان کار دل‌چسب و خوبی است و طراحی‌هایی که در این زمینه انجام‌گرفته کارهای زیبایی بود که معرفی‌های خوبی برای اصفهان صورت داده بودند.

این هنرمند ادامه می‌دهد: درمجموع این سبک‌کارها دو سال است در اصفهان شکل‌گرفته که شاید صد در صد نقطه مثبتی که از آن‌ها انتظار داریم را پاسخ نداده باشند؛ اما نقطه قوت آن آغاز شدن این کار توسط اصفهان است.

وی با اشاره به اینکه انجام این نوع کارها در ایران با کمبود مواجه است، ابراز می‌کند: در اصفهان هنرمندان بسیاری هستند که ازلحاظ تعداد خبره به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسند اما هنرمندانی هستند که بتوانند این کارها را به ثمر برسانند چراکه یک هنرمند فقط می‌تواند کار را در حیطه شغلی خود معرفی کند و نمی‌تواند به‌تنهایی کار را تولید و ارائه و در عرصه جهانی معرفی کند.

ساعی ادامه می‌دهد: وقتی یک هنرمند ذهن و وقتش را برای تولید اثر می‌گذارد، دیگر توانایی برندینگ و معرفی اثر بیرون از ایران را ندارد و این جای خالی بود که با این اتفاق که در اصفهان رخ داد، در حال پر شدن است و در این مسابقه بحث زیور اصفهان معرفی می‌شود.

وی اضافه می‌کند: ورود شهرداری اصفهان به این اقدام اتفاق خوبی است و باید نشان کردن این کارها را به‌پای شهرداری بگذاریم اما متأسفانه سازمان‌های دیگری مانند میراث فرهنگی یا اتحادیه‌های مربوط به این کار هستند که کارایی که باید داشته باشند را ندارند و طی این چند سال عملکرد بسیار ضعیفی را داشته‌اند که شهرداری در حال پر کردن جای خالی آن‌ها است.

داور مسابقه زیوری برای اصفهان در خصوص برندینگ هنر زیور اصفهان در عرصه بین‌الملل می‌گوید: برندینگ را باید پای افرادی که کارشان برندینگ است بگذاریم که خیلی جای کار دارد البته وقتی در نمایشگاه‌های خارج از کشور شرکت می‌کنم باذوق عجیب‌وغریبی راجع به ایران و اصفهان صحبت می‌شود، چراکه هر گوشه از اصفهان یک تاریخ، فرهنگ و نشاطی است که همه این‌ها می‌تواند پتانسیل تولید شدن زیور باشد به‌طور مثال طرح‌هایی که روی کاشی‌کاری‌های امارت‌ها هست هرکدام مفهوم و زیبایی دارد که برای تولید زیور اصفهان جای کاردارند و درمجموع همه این‌ها معرف فرهنگ و هنرمندان اصفهان هستند که با انتقال حس و حال درونی هنرمند باعث ایجاد آرامش به مخاطب می‌شوند. ضمن اینکه برند شدن فقط طراحی در مورد یک اثر نیست بلکه باید همه عوامل کنار هم در این چرخه حاضر باشند.

وی با اشاره به اینکه در این مسابقه تعدادی طراح حضور داشتند که تجربه ساخت زیور را نداشتند، می‌گوید: در آموزش‌وپرورش از همکاری و مشارکت چیزی به ما آموزش ندادند و باید این کار توسط خودمان اتفاق بیفتد تا کاری برند شود و اینکه طراحان و سازندگان زیور از تجربیات هم استفاده کنند کاری خوب است.

ساعی می‌افزاید: امروزه در اصفهان یکسری افراد فضاهایی را در اختیار گرفته‌اند که با تکنیک ریخته‌گری و به اسم زیور دست‌ساز کار را ارائه می‌دهند و این بزرگ‌ترین ظلمی است که به کار زیور در اصفهان می‌شود که نمونه این کارها در میدان نقش‌جهان وجود دارد و این از بزرگ‌ترین ضعف‌های این کار است.

اصفهان سرشار از پتانسیل‌های هنری است

الهام علیرضایی، نقاش، طراح جواهر و داور مسابقه" زیوری برای اصفهان " به ایمنا می‌گوید: سال‌هاست در تلاش هستم تا پتانسیل‌های هنر ایرانی و صنایع‌دستی فاخر ایرانی را به نحوی در جواهر و حوزه زیورآلات بگنجانم و سعی می‌کنم در بازارهای بین‌المللی این موضوع را نشان بدهم و بیشترین فوکوسم خارج از ایران است تا پتانسیل‌های هنر ایرانی و قابلیت‌هایش را به دنیا نشان دهم.

وی می‌افزاید: در داوری طرح‌های رسیده به دبیرخانه این مسابقه، کارها ارزیابی و راستی آزمایی شده و حوزه کپی‌رایت نیز بررسی‌شده است. شهر اصفهان پتانسیل‌های بسیاری درزمینهٔ صنایع‌دستی و معماری دارد و گوشه آن موضوع برای کار کردن وجود دارد.

این طراح جواهر بابیان اینکه متولی شدن شهرداری اصفهان برای اجرای این مسابقه و ترغیب و تشویق جوانان به این کار بسیار ارزشمند است، می‌گوید: در این مسابقه قرار است طرح‌های مربوط به حوزه هنر و زیور و صنایع‌دستی در اصفهان، به زبان امروزی تبدیل شوند و انتخاب حوزه زیور به دلیل اینکه کمتر در آن کارشده بسیار خوب و بجا بود.

وی می‌گوید: عده‌ای نیروی جوان و مستعد در اصفهان هستند که می‌توانند در این زمینه طراحی کنند و ایده بدهند و از طرفی سابقه طولانی در ساخت زیور در این شهر وجود دارد؛ لذا پلی می‌خواهد که این‌ها را بهم وصل کند و حال که شهرداری این کار را انجام می‌دهد و جایزه‌ای را برای آن اختصاص داده است کاری بسیار ارزشمند تلقی می‌شود.

علیرضایی اظهار می‌کند: ساخت آثار طراحی هنرمندان و تولید انبوه این آثار برای توریست‌هایی که به اصفهان سفر می‌کنند، مهم‌ترین اتفاقی است که در این مسابقه رقم می‌خورد.

زیور امروزی نشان‌دهنده هویت شهر اصفهان است

وی ادامه می‌دهد: زیور امروزی نشان‌دهنده هویت شهر اصفهان است که مطرح کردن این استعدادها و حمایت نیرویی مثل شهرداری از آن‌ها باعث ایجاد انگیزه در هنرمندان خواهد شد.

داور مسابقه زیوری برای اصفهان با اشاره به اینکه بعد از بررسی آثار هنرمندان در این زمینه به این نتیجه رسیدم که بیشتر باید در این حوزه کار شود، می‌گوید: شهر اصفهان آن‌قدر پیشینه تاریخی و هنرهای بسیاری همچون قلم‌زنی و نگارگری دارد که اگر حمایت شود می‌تواند پروژه‌های خوبی را انجام دهد.

«زیوری برای اصفهان» از برندسازی در عرصه بین‌الملل تا نبود زیرساخت‌ها

ارتقای کیفیت طرح و ساخت زیور، از اهداف مسابقه زیوری برای اصفهان

جواد طاهری رئیس انجمن هنرمندان اصفهان به ایمنا می‌گوید: زیوری برای اصفهان در راستای ارتقای کیفیت طرح و ساخت زیورآلات اصفهان و حضور طراحانی که دانش انجام این کار رادارند در این مسابقه صورت گرفت.

وی می‌افزاید: توسعه جایگاه صنایع‌دستی توأم با خلاقیت از دیگر اهداف برگزاری این مسابقه تلقی می‌شود. بعد از انجام فراخوان تعدادی طرح همراه با خلاقیت به دبیرخانه مسابقه ارسال و با دقت و بعد از خارج کردن کارهای کپی‌رایت و غیر مرتبط داوری شد.

داور مسابقه زیوری برای اصفهان اظهار می‌کند: درنهایت سه طرح به همراه یک طرح ویژه زاینده‌رود برگزیده شد. آثار و پیشنهادها ارسالی به جشنواره از کیفیت خوبی برخوردار بود که درنهایت دقت بررسی و داوری شد.

وی اضافه می‌کند: بخش صنایع‌دستی به دو قسمت اجرایی و فکری تقسیم می‌شود که نیروی متخصص در بخش اجرایی زیاد است که همین امر منجر به تولید کارهای تکراری و درآمدزا و مورد اقبال عمومی شده و کارها در این بخش به لحاظ متون، مفهوم و بروز بودن تقلیل یافته است.

طاهری اضافه می‌کند: برگزاری چنین مسابقاتی باعث حضور افراد مستقل و به‌دوراز فضای بازار و درنتیجه بروز کارهای توأم با خلاقیت می‌شود.حمایت شهرداری از آثار برگزیده باعث ارتقای کیفیت کارها و ترغیب افراد به انجام کارهایی خلاقانه و مطابق با روز در حوزه زیور خواهد شد.

وی اطلاع‌رسانی و داوری مسابقه را خوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: کارهای برگزیده برای تولید و اهدا به‌عنوان سوغات اصفهان به توریست‌ها و میهمانان شهرداری از طرف این نهاد موردحمایت واقع خواهند شد. با حمایت‌های انجام‌شده بتوان این کارها را در بازار اصفهان و شهرهای اطراف آن عرضه کرد.

رئیس انجمن هنرمندان اصفهان می‌افزاید: برگزاری مسابقه زیوری برای اصفهان در راستای تولید یک سوغات به‌عنوان معرف این شهر تاریخی کاری بسیار ارزشمند و درخور جایگاه هنری این شهر است؛ چراکه نشان و معرف اصفهان می‌تواند درزمینهٔ جذب توریست بیشتر و ارتقای سطح اقتصادی اصفهان، همچنین ایجاد انگیزه برای هنرمندان این عرصه تأثیرگذار باشد.

کد خبر 638137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.