«فرزندت را فالوکن» کاربردی و روزآمد است

برگزیده بیستمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد گفت: در این کتاب از جایی شروع می‌کنیم که قرار نیست نه خوشبین و نه بدبین باشیم بلکه باید در دنیای رسانه واقع‌بین باشیم و همه عناصر مانند بازی‌های رایانه‌ای، تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی، فیلم و سایر موارد مانند اپلیکیشن‌ها را با هم ببینیم.

سلمان هاشمیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کتاب «#فرزندت-را-فالو-کن: مهارت‌های تربیت فرزند در عصر رسانه» با همکاری جمعی از پژوهشگران و فعالان حوزه رسانه در مدت شش‌ماه تهیه، تنظیم و منتشر شده است.

وی با بیان اینکه این کتاب حاوی ۱۰۱ تکنیک رسانه‌ای در حوزه تربیت نوجوان و کودک است، افزود: این مجموعه امسال به دبیرخانه جشنواره ملی رشد که رویدادی تربیتی است و کتاب‌های برتر این حوزه را انتخاب می‌کند، معرفی شد.

برگزیده بیستمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد تصریح کرد: امسال حدود ۳۵۰۰ عنوان کتاب به این جشنواره معرفی شده بود. نامزدهای نهایی از میان این تعداد، ۲۰ نویسنده و محقق بودند که معرفی و تقدیر شدند.

وی اظهار کرد: کتاب فرزندت را فالو کن در حوزه سبک زندگی و تفکر، رتبه برتر را کسب کرد. این کتاب بین چهار نامزدی که در این بخش انتخاب شده بود به‌عنوان کتاب برتر قرار گرفت.

هاشمیان با تاکید بر این‌که کتاب حاضر تنها یک مجموعه پژوهشی نیست، ادامه داد: این مجموعه کتابی نیست که فقط رفرنس‌های علمی را ارجاع دهد بلکه حاصل تجربیات همکاران و فعالان رسانه در کلاس‌ها و دوره‌های مختلف سواد رسانه‌ای است.

وی تصریح کرد: این کتاب عصاره بیش از یک‌هزار جلسه و کارگاه سواد رسانه‌ای و تفکر در گستره مدارس، مراکز و مؤسسات مختلف است؛ همچنین در ارتباط مستقیم با والدین و گروه سنی کودک و نوجوان در عرصه سواد رسانه‌ای کاربرد دارد.

برگزیده بیستمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد با بیان اینکه نوشتار کتاب فرزندت را فالو کن چند ویژگی مهم دارد، اظهار کرد: ادبیات کتاب موردپسند عامه مردم است و ارتباط دوطرفه بین پدر و مادر و فرزندان را به خوبی تدوین کرده، بنابراین ادبیات کتاب، کاربردی و کارآمد است.

وی خاطرنشان کرد: هر بخش از کتاب شامل مثال‌های کاربردی و ملموس در حوزه سواد رسانه‌ای است. کتاب در ۲۲۰ صفحه و پنج سرفصل نوشته شده که عنوان فصل اول آن تربیت رسانه‌ای، زندگی در دنیای رسانه، فصل دوم اصول مدیریت رسانه در خانواده و راهبردهای حل تعارض در استفاده از رسانه و فصل سوم رژیم مصرف رسانه و آداب استفاده از رسانه است.

هاشمیان افزود: در فصل چهارم، کتاب وارد حوزه واکسیناسیون رسانه‌ای و مهارت‌های تفکر انتقادی شده و در پنجمین فصل تحت عنوان به زندگی برگردیم به راهکارهای جایگزین رسانه‌ها پرداخته است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع افرادی که در حوزه سواد رسانه‌ای کار کرده باشند می‌دانند، یکی از مهمترین موضوعات در این بخش، هرم سواد رسانه‌ای است گفت: این هرم از پایین به بالا چند سرفصل مهم دارد که نویسنده در آن سعی کرده است بر اساس آن فصل‌های کتاب را تنظیم کند.

برگزیده بیستمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد اظهار کرد: عنوان کتاب بیشتر به تربیت رسانه‌ای و نه فقط سواد رسانه‌ای بازمی‌گردد، چرا که سواد رسانه‌ای یک دانش و چندین دسته اطلاعات را شامل می‌شود اما تربیت رسانه‌ای یعنی اینکه رسانه بخش جدایی‌ناپذیری از مجموعه بخش‌های مختلف اصل تربیت نیست. در واقع تربیت رسانه‌ای پازل جامعی از تربیت نیست و یک بخش آن رسانه است و باید همه چیز از جمله روانشناسی رشد، مباحث تربیتی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی با هم دیده شود.

وی ادامه داد: ادبیات کتاب ترکیبی از داستان، روایت و فضای ویژه است. مبنای همه سرفصل‌ها و عناوین، مباحث علمی است که در همه دنیا در حوزه سواد رسانه به آن توجه دارند اما عیب بزرگ عمده کتاب‌های سواد رسانه‌ای این است که بیشتر آنها بومی‌سازی نشده و فضا، مصداق‌ها، مثال‌ها و خانواده ایرانی در آن دیده نشده است.

نه خوشبین، نه بدبین؛ بلکه واقع‌بین باشیم

هاشمیان تصریح کرد: در این کتاب از جایی شروع می‌کنیم که قرار نیست نه خوشبین و نه بدبین باشیم بلکه باید در دنیای رسانه باید واقع‌بین باشیم و همه عناصر مانند بازی‌های رایانه‌ای، تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی، فیلم و سایر موارد مانند اپلیکیشن‌ها را با هم ببینیم.

برگزیده بیستمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد گفت: بخشی از کتاب وارد راهکارهای حوزه کودک از سنین پیش‌دبستانی تا ابتدایی می‌شود و بخشی دیگر به حوزه نوجوان اختصاص دارد. همچنین تلاش شده کتاب، کلیدواژگان اصلی در حوزه تربیت را در اختیار خانواده‌ها قرار دهد.

مراسم اختتامیه جشنواره ملی کتاب رشد با حضور وزیر آموزش و پرورش، همسر رئیس‌جمهور، دبیر علمی جشنواره ملی کتاب رشد و جمعی از مدیران، معلمان، ناشران و دانش‌آموزان عصر دوشنبه _دهم بهمن‌ماه_ در سالن شماره یک باغ کتاب تهران برگزار شد.

کد خبر 638109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.