«در سوگ شب هزارویکم شهرزاد قصه‌ساز» خوانشی نو از نهضت عاشورا

نمایش «در سوگ شب هزارویکم شهرزاد قصه‌ساز» در قسمت بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر به اجرا درآمد؛ نمایشی که بین یکی از افسانه‌های رایج «شهرزاد قصه‌گو» با ماجرای نهضت عاشورا پیوند برقرار می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از روز شنبه، یکم بهمن‌ماه فعالیت خود را بعد از مقدمه بخش رادیو تئاتر از بیست‌وپنجم دی‌ماه به شکل رسمی با اجرای آثار صحنه‌ای، خیابانی و بین‌الملل آغاز کرد. طبق آمار ارائه‌شده از سوی برگزارکنندگان این دوره، میزبان ۱۳۱ نمایش در بخش‌های مسابقه بزرگ تئاتر صحنه‌ای، مسابقه بین‌الملل، تئاتر خیابانی، رادیو تئاتر و مسابقه نمایشنامه‌نویسی، بخش پژوهش بوده است که از این تعداد، استان اصفهان با شش اثر در این دوره از جشنواره شرکت کرده است.

اثر رادیویی به نام «اسپویلر» به کارگردانی محمد رادمهر در بخش رادیو تئاتر، دو اثر خیابانی به نام «کارت قرمز برای بازیکن خارجی» به کارگردانی پویا امامی و «مترس‌ها» به کارگردانی علیرضا شمس همچنین «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرد» و «مضحکه عجایب‌المخلوقات» به کارگردانی رضا کیانی پنج اثر حاضر در این جشنواره هستند.

از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مناسبت راه‌یابی و اجرای این آثار به چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر، در سلسله گزارش‌های «همراه با جشنواره تئاتر فجر» گفت‌وگویی را با کارگردانان آثار راه‌یافته و مدیر دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان انجام داده است که در بخش پنجم این سلسله گزارش به نمایش «در سوگ شب هزارویکم شهرزاد قصه‌ساز» به کارگردانی پویان عطایی از اصفهان پرداخته است.

پویان عطایی، کارگردان نمایش صحنه‌ای «در سوگ شب هزارویکم شهرزاد قصه‌ساز» در خصوص این نمایش اظهار می‌کند: این نمایش سال گذشته تولید شد و در جشنواره آئینی سنتی حضور داشت.

وی می‌افزاید: داستان «در سوگ شب هزارویکم شهرزاد قصه‌ساز» در برهه‌ای از تاریخ رخ می‌دهد و نمایش به‌صورت فولکلور و آئینی سنتی و ایرانی همراه با خلاقیت‌هایی روی صحنه می‌رود.

کارگردان نمایش «در سوگ شب هزارویکم شهرزاد قصه‌ساز» تصریح می‌کند: این نمایش نوشته شهرام احمدزاده، نمایشنامه‌نویس، محقق و استاد دانشگاه است که در این اثر سعی کرده است تا بین یکی از افسانه‌های رایج «شهرزاد قصه‌گو» با ماجرای نهضت عاشورا پیوند برقرار سازد، با این تفاوت که در ماجرای شهرزاد زنان بی‌سر می‌شوند و در ماجرای کربلا مردان.

وی که چهارمین حضور خود در جشنواره تئاتر فجر را تجربه می‌کند، می‌افزاید: امسال شرایط جامعه متفاوت بود اما همچنان جشنواره تئاتر برگزار شد و این نشان می‌دهد تئاتر هیچ‌وقت تعطیل نمی‌شود، چراکه تئاتر نفس به نفس مردم و برای مردم است و همواره مخاطب خودش را دارد.

عطایی اظهار می‌کند: در این جشنواره استقبال بسیار خوبی از نمایش یادشده صورت گرفت، به‌طوری‌که دیگر امکان پذیرش تماشاچی نبود.

وی می‌گوید: کارشکنی در تئاتر بی‌معنی است و اگر صحبت از آزادی و دموکراسی است پس باید به‌تمام عقاید احترام گذاشته شود؛ چراکه مردم تئاتر را دوست دارند.

کارگردان نمایش «در سوگ شب هزارویکم شهرزاد قصه‌ساز» در خصوص کیفیت برگزاری این جشنواره خاطرنشان می‌کند: وقتی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار می‌شود، نشان از پختگی این جشنواره دارد؛ بنابراین باید دست‌اندرکاران برگزاری آن در برنامه‌ریزی‌ها و اسکان هنرمندان بی‌نقص عمل کنند که امیدوارم این مهم در آینده محقق شود.

وی می‌گوید: برگزاری این جشنواره‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که گروه‌های نمایشی بتوانند از اجراهای یکدیگر بازدید کنند و این جشنواره به‌مثابه یک ورکشاپ آموزشی برای آن‌ها باشد.

عطایی اظهار می‌کند: در این نمایش مریم دوستی‌ایرانی، آرزو رضاکرمی و ساناز نوربخش به‌عنوان بازیگر، سعید مصلحی دستیار کارگردان و شهرام احمدزاده به‌عنوان نویسنده، شفق کاظمی به‌عنوان طراح لباس، طراح گرافیک محمدعلی عمادی و طراح حرکت زهرا شفیع حضور داشته‌اند.

وی اضافه می‌کند: این اثر برگزیده بیستمین جشنواره آئینی سنتی و برگزیده بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر همدان است که سال گذشته در اصفهان به اکران عمومی درآمد و مورد استقبال خوبی نیز واقع شد.

کارگردان نمایش «در سوگ شب هزارویکم شهرزاد قصه‌ساز» می‌گوید: امیدوارم این نمایش صحنه‌ای با حمایت مسئولان در سایر شهرها و حتی در سطح بین‌المللی هم به اکران عمومی درآید.

وی تأکید می‌کند: امیدوارم نگاه مهربانانه مسئولان نسبت به تئاتر شهرستان‌ها در راستای حمایت از آن‌ها و تأسیس مکانی برای اجرای نمایش با توجه به اینکه ۸۰ درصد از آثار حاضر در جشنواره از شهرستان‌ها بودند، بتواند به توسعه بهتر تئاتر شهرستان‌ها کمک کند، ضمن اینکه جشنواره تئاتر فجر نباید رها شود و باید بعد از اتمام نیز از طرف دبیرخانه جشنواره مورد حمایت واقع شود.

«در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه ساز» خوانشی نو از نهضت عاشورا

از تمام گروه‌های نمایشی حاضر در جشنواره فجر، حمایت مالی خواهد شد

علی دادفر، رئیس دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان درباره نمایش «در سوگ شب هزارویکم شهرزاد قصه‌ساز» می‌گوید: این نمایش در قسمت بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر به اجرا درآمد.

وی با اشاره به اینکه نمایش یادشده از اجراهای بسیار خوب در جشنواره تئاتر فجر بود، می‌افزاید: نمایش «در سوگ شب هزارویکم شهرزاد قصه‌ساز» با یک داستان ویژه به واقعه کربلا می‌پردازد و جذابیتی که برای مخاطب دارد باعث شد تا تماشاچی با آن ارتباط بسیار خوبی برقرار کند.

مدیر تالار هنر اصفهان با خوب ارزیابی کردن تکنیک‌های این نمایش اظهار می‌کند: این نمایش به‌جز بهره‌مندی از داستان جذاب، از اجرای خوب نور و اجرای خوب بازیگران هم بهره‌مند بود.

وی می‌گوید: سه بازیگر زن در کل داستان در این نمایش به ایفای نقش پرداختند و در مجموع نمایشی بسیار جذاب با کارگردانی بسیار خوب از این گروه نمایشی روی صحنه رفت و مخاطب راضی از سالن نمایش خارج شد.

دادفر تأکید می‌کند: نمایش «در سوگ شب هزارویکم شهرزاد قصه‌ساز» یکی از کارهای خوبی بود که در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر از هنرمندان ایران دیده شد، ضمن اینکه این اثر در گذشته در تالار هنر نیز به اجرا درآمده بود.

وی ادامه می‌دهد: تمام آثار شرکت‌کننده در جشنواره فجر امسال بدون در نظر گرفتن رتبه مورد حمایت مالی قرار خواهند گرفت.

رئیس دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان این کار را متفاوت از سایر کارهای پویان عطایی ارزیابی می‌کند و می‌گوید: داستان این نمایش به‌گونه‌ای است که باید با دقت دنبال شود، به همین دلیل تماشاگر را درگیر می‌کند، ضمن اینکه این کار متفاوت با کارهای قبلی این کارگردان بود و در این نمایش، اثری جدی را شاهد بودیم.

کد خبر 637889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.