مدارس اسفنجی؛ رویکردی اثربخش برای مبارزه با تغییرات اقلیمی

گروهی از متخصصان شهری آمریکایی طی یک دهه اخیر، تبدیل زمین‌های بازی آسفالتی و بتنی مدارس به تفریحگاه‌های سبز را رویکرد بسیار مناسبی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی دانسته‌اند و مدیران را به توسعه هرچه بیشتر آن‌ها دعوت کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا دو بحران مهم و بزرگ حاکم بر شهرهای سراسر جهان به‌شمار می‌رود که مدیران، معماران و طراحان شهری را به اعمال اقدامات و نوآوری‌های بسیاری با هدف کاهش اثرات آن‌ها بر زمین، به‌ویژه بر زندگی شهری سوق داده است. شهرهای ایالات متحده آمریکا از آسیب‌پذیرترین نقاط دنیا در مقابل این دو بحران محسوب می‌شود که البته برنامه‌ریزان آن‌ها تاکنون اقدامات کارآمد بسیاری مانند ترویج استفاده از پنل‌های خورشیدی در سازه‌ها و توسعه پارک‌های جیبی را اعمال کرده‌اند و مزایای آن‌ها را برای شهرها و شهروندان به ارمغان آورده‌اند.

گروهی از متخصصان شهری آمریکایی به‌تازگی تبدیل زمین‌های بازی مدارس به تفریحگاه‌های سبز را به عنوان رویکرد اثربخش دیگری برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و کاهش آلودگی هوا معرفی کرده‌اند و از مدیران مدارس سراسر کشور خواسته‌اند نسبت به اعمال تغییراتی در این زمینه در محوطه‌های باز مدارس اقدام کنند.

البته پیش از این نیز، برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرهای سراسر آمریکا مدیران مدارس را به اعمال اقدامات مشابه برای کمک به کاهش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی دعوت کرده‌اند و با پیامدهای مثبت آن مواجه شده‌اند. مسئولان یکی از مدارس ابتدایی منهتن، از بخش‌های پنج‌گانه کلان‌شهر نیویورک، اولین کسانی بوده‌اند که با هدف کاهش آلودگی در محل تحصیل دانش‌آموزان به توسعه یک فضای سبز بسیار بزرگ در محوطه مدرسه برای بازی کودکان پرداخته‌اند و آن را به بخش‌های مختلفی برای انجام فعالیت‌های متفاوت نظیر بسکتبال، یوگا و زمین تنیس تقسیم کرده‌اند، ضمن این‌که فضایی را نیز به نصب تجهیزات بازی و سرگرمی دانش‌آموزان اختصاص داده‌اند. علاوه بر این یک زمین چمن بسیار بزرگ در حیاط این مدرسه تعبیه شده است که قابلیت جذب یک میلیون و ۳۰۰ هزار گالن آب را دارد که این ویژگی از جاری شدن آب باران در محوطه مدرسه و در نتیجه ایجاد اختلال در رفت و آمد کودکان نقش مهمی ایفا می‌کند، ضمن این‌که از طریق هدایت آلودگی‌های سطحی به عمق زمین در بهبود سلامت محیط نیز بسیار اثربخش است.

این زمین سبز روی یک انبار آب بسیار بزرگ زیرزمینی قرار گرفته است و در نتیجه آب باران را به بخش زیرین خود هدایت می‌کند و به مسئولان مدرسه امکان استفاده از آن را برای موارد مختلف شامل آبیاری زمین چمنی و سایر پوشش‌های گیاهی و همچنین شستشوی سرویس‌های بهداشتی و سایر اقدامات نظافتی می‌دهد.

ایجاد مدارس اسفنجی

امروزه مدیران در بسیاری از نقاط جهان مانند چین عزم خود را جزم کرده‌اند فضاهایی اسفنجی را در شهرها به وجود بیاورند تا از این طریق، نه‌تنها به ذخیره آب باران برای مصارف مختلف و جبران کمبود آب کمک کنند، بلکه از جاری شدن باران در خیابان‌های شهری جلوگیری کنند و در نهایت احتمال وقوع سیل را به حداقل برسانند. در شهرهای اسفنجی زیرساخت‌های شهری تغییرات قابل‌توجهی را تجربه می‌کند و به نفوذ آب به زیر زمین منجر می‌شود که این آب اغلب در مخازنی برای استفاده دوباره ذخیره می‌شود.

مدارس اسفنجی، رویکردی اثربخش برای مبارزه با تغییرات اقلیمی

متخصصان آمریکایی استدلال کرده‌اند که چنان‌چه مدیران مدارس شهری نیز از طریق ایجاد فضاهای سبز برای بازی دانش‌آموزان به توسعه فضاهای اسفنجی بپردازند، آن‌گاه احتمال وقوع سیل در شهرها به حداقل می‌رسد، ضمن این‌که آب ذخیره شده را می‌توان برای جبران کمبود آن مورد استفاده قرار داد. این استراتژی برای تمام شهرهای جهان می‌تواند مؤثر باشد، با این حال بیشترین اثربخشی را در نقاطی از سراسر دنیا با کمترین وجود فضاهای باز و سبز خواهد داشت.

در واقع، در شهرهایی مانند نیویورک که سازه‌های بتنی و خیابان‌های آسفالتی بخش اعظم فضاهای شهری را از آن خود کرده است و در آن‌ها کمترین امکان هدایت آب باران به عمق زمین وجود دارد، توسعه فضاهای سبز در محوطه مدارس می‌تواند نقش مهمی در جذب آب باران به خود ایفا کند و به دنبال آن، احتمال وقوع سیل کاهش بیابد، ضمن این‌که آب باران آلودگی‌ها را نیز با خود به زیر زمین هدایت می‌کند و از این طریق نیز در پاکی شهرها و در نهایت، کاهش اثرات جزایر گرمایی نقش مهمی ایفا کند.

مدیران شهرهای مختلف آمریکایی به پیروی از این استدلال‌ها به‌تازگی تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند مسئولان مدارس را به توسعه فضاهای سبز برای بازی دانش‌آموزان سوق دهند و در بسیاری از موارد، آن‌ها را نیز از نظر مالی تحت حمایت خود در آوردند که به دنبال این تلاش‌ها، تاکنون محوطه‌های بیش از ۲۰۰ مدرسه در سراسر کشور به فضاهای سبزی با تجهیزات و کاربری‌های متنوع تبدیل شده است که کودکان را در محیطی آرام و دلپذیر به بازی دعوت می‌کند و مزایای سبز بسیاری را نیز برای شهرها به ارمغان آورده است.

مدارس اسفنجی، رویکردی اثربخش برای مبارزه با تغییرات اقلیمی

نیویورک از موفق‌ترین شهرهای آمریکایی در توسعه فضاهای سبز در مدارس به‌شمار می‌رود که در زمینه ایجاد فضاهای بازی مدارس به عنوان الگویی برای سایر شهرهای کشور عمل کرده و توانسته است از این طریق، بیشترین کمک را به کاهش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی کند.

برکلی در کالیفرنیا نیز مدارس بیشماری را در خود جا داده است که همه دارای فضاهای سبز گسترده‌ای برای بازی دانش‌آموزان است و این در حالی است که کلرادو و مریلند نیز از ایالات موفق آمریکایی در زمینه مبارزه با تغییرات اقلیمی از طریق محوطه‌های سبز مدارس محسوب می‌شود.

کد خبر 637779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.