۴۴ نویسنده نوقلم «رمان‌نویس» می‌شوند/ برگزاری شب‌های شعر انقلاب در ۴ شهر ایران

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: نویسنده‌های نوقلم نگارش نخستین رمان خود با موضوع انقلاب اسلامی را کلید می‌زنند.

به گزارش ایمنا، مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری برنامه‌های خود به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را طی یک نشست خبری تشریح کرد. در این نشست خبری، محمدرضا شرفی‌خبوشان، مدیر کل مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، صحبت کرد.

شرفی خبوشان اظهار کرد: در برنامه‌های امسال، نگاه ویژه‌ای به اهالی ادبیات انقلاب و نویسندگان متعهد کشور داریم. دقت داشته باشید که شاعران و نویسندگان انقلاب نقش مهمی در سال‌های پس از انقلاب داشتند و هر زمان که صحبت از برگزاری برنامه برای دهه فجر و انقلاب می‌شود، این نویسندگان و شاعران‌اند که در خط مقدم‌اند.

«اثرخانه» جایی برای ارتقای تجربه حرفه‌ای شاعران و نویسندگان

وی ضمن تشریح برنامه‌ها از راه‌اندازی سامانه جامع نقد و تحلیل آثار ادبی خبر داد و گفت: این برنامه با عنوان «اثرخانه» بوده و ۱۷ بهمن افتتاح می‌شود. اثرخانه مدرسه بزرگی برای نویسندگان و شاعران جوان است تا بتوانند کسب تجربه کرده و تجربیات حرفه‌ای آنان را افزایش دهد. نقد و بررسی آثار توسط استادان و منتقدان ادبی مهم‌ترین برنامه این عنوان برنامه است.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره تفاوت این برنامه با فعالیت‌های پیشین گفت: می‌خواهیم در این سامانه، یک مدرسه همگانی شعر و داستان داشته باشیم و در جهت تحقق عدالت آموزشی در حوزه شعر و داستان گام برداریم.

وی با اشاره به اینکه اثرخانه می‌تواند فاصله بین شاعران و نویسندگان جوان شهرستانی را با استادان کم کند، افزود: این مدرسه همگانی افراد از دوردست را به استادان عرصه شعر و ادبیات متصل می‌کند. پیش‌بینی ما این است که در این طرح، ۲۰ منتقد حضور داشته باشند و جمعیتی حدود ۲ هزار نفر از علاقه‌مندان را زیر پوشش قرار دهد.

شرفی خبوشان در بخش دوم صحبت‌های خود از آغار طرح دیگری به همت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری خبر داد؛ برنامه‌ای با عنوان «باغ رمان ایرانی» که نوزدهم بهمن‌ماه در تماشاخانه ماه افتتاح می‌شود. شرفی خبوشان از ادامه این برنامه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

فضایی برای نوشتن نخستین رمان نوقلمان در «باغ رمان ایرانی»

وی در توضیح این برنامه گفت: نوقلمانی که استعداد آن‌ها توسط استادان تایید شده، در یک دوره آموزشی شرکت و کار نگارش نخستین رمانشان را با موضوع انقلاب اسلامی شروع می‌کنند. معتقدم که بعد از ۴۴ سال فعالیت در عرصه‌های ادبی، باید جوانانی را وارد عرصه کنیم تا روح تازه‌ای باشند. در این طرح قصد داریم ۴۴ رمان توسط نویسنده‌های رمان اولی نوشته شود. قصد داریم تا این آثار را در انتشارات سوره مهر منتشر کنیم. در قالب همین برنامه قصد داریم از یک عمر فعالیت ادبی سید حسن حسینی ارسنجانی تقدیر کنیم. این مراسم در افتتاحیه باغ رمان ایرانی برگزار خواهد شد.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری از برگزاری برنامه دیگری با عنوان «در کوچه‌های انقلاب» خبر داد و اظهار کرد: محور اصلی این برنامه بررسی هستی و چیستی رمان انقلاب اسلامی است. این برنامه نیز شانزدهم بهمن در حوزه هنری برگزار خواهد شد. برپایی نمایشگاه سیار برنامه دیگری است که به همت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری برگزار می‌شود.

شرفی خبوشان درباره این برنامه اظهار کرد: در این برنامه می‌خواهیم آن آثاری از ادبیات انقلاب اسلامی که ترجمه و در دیگر کشورها منتشر شده است را به نمایش بگذاریم.

وی اضافه کرد: «لاله هزارساله» برنامه‌ای تبیین‌محور است که به بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی اختصاص دارد و در آن افراد صاحب‌نظر حضور خواهند داشت. محور اصلی این برنامه تاثیر و تاثر ادبیات عاشورایی و انقلابی است. «عصر شعر انقلاب اسلامی» نیز در چهار شهر کشور برگزار خواهد شد. علاوه بر این، نشست تخصصی «تحلیل شعار و شعارنویسی ایام انقلاب اسلامی» را نیز خواهیم داشت که با عنوان «لحن دیوارها» برگزار خواهد شد. محوریت اصلی این برنامه مقایسه بین شعارنویسی در دوره انقلاب با شعارنویسی در اعتراضات اخیر است.

منبع: تسنیم

کد خبر 637764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.