دلایل لغو شدن یا تاخیر پرواز ها چیست؟

احتمالا برای همه ما پیش آمده است که پروازمان لغو شود یا حداقل کمی تاخیر داشته باشد.

اما دلایل لغو شدن یا تاخیر پروازها چیست؟ معمولا از هر ۱۰۰ پرواز، ۸۰ پرواز به موقع انجام می‌شوند و فقط ۲۰ پرواز تاخیر دارند. اگر در سفرتان تاخیر را تجربه کرده باشید یا قصد خرید بلیط هواپیما داشته باشید احتمالا برای شما هم سوال است که دلیل این تاخیر چیست؟ با ما همراه باشید تا به بررسی دلایل تاخیر پروازها بپردازیم.

انتظار برای سوار شدن تمام مسافران

ایرلاین‌ها تقریبا همیشه اطمینان حاصل می‌کنند که همه مسافران سوار هواپیما بشوند و کسی از پرواز جا نماند. حتی اگر خرید بلیط هواپیما را برای ساعت دیروقتی انجام دهید می‌توانید مطمئن باشید که احتمال جا ماندن شما کم است. البته اگر هواپیما منتظر مسافری باشد که دیر کرده معمولا کاپیتان این موضوع را به همه اعلام می‌کند تا شما بدانید به چه دلیل پرواز نمی‌کنید. اگر شما دیر کرده باشید، با روی خوشی از شما استقبال می‌کنند و خبری از اخم و سرزنش نیست؛ اما به شما یادآوری می‌کنند که امیدواریم از این که منتظرتان بودیم، قدردان باشید. این دلیل تاخیر پروازها زیاد زمان نمی‌برد. چرا که به هر حال هواپیما باید در یک زمان مشخص بلند شود.

زمان بردن بارگیری محموله‌های هواپیما

منظورمان از محموله در این بخش، چمدان‌های مسافران نیست، شاید جالب باشد بدانید که صنعت هواپیمایی اصلا با محموله آغاز شده و جابه‌جایی مسافران ایده ثانویه بوده است. اگر از پنجره هواپیما نگاه کنید می‌بینید که معمولا چند محموله در حال بارگذاری هستند. محموله‌های هواپیما، معمولا بزرگ هستند و افراد زیادی بابت آن پول پرداخت کرده‌اند.

بعضی وقت‌ها بارها دیر به هواپیما می‌رسند چرا که ممکن است خیلی زیاد باشند و حمل آن‌ها تا هواپیما طول بکشد. یکی از دلایل تاخیر پروازخارجی می‌تواند همین بار باشد. البته نه فقط به دلیل این که محموله‌ها دیر می‌رسند؛ بلکه به دلیل این که بارگیری کار زمان بریست. برخی بارهایی که به هواپیما تحویل می‌دهند می‌تواند حتی ماشین، اسب یا موتورهای هواپیما باشد.

دلایل لغو شدن یا تاخیر پرواز ها چیست؟

بارگیری چمدان مسافران

در بخش قبل با بارگیری محموله آشنا شدیم؛ اما فراموش نکنید که بارگیری چمدان شما و سایر مسافران هم کاری است که ممکن است پرواز شما را دچار تاخیر کند. گاهی اوقات خصوصا اگر هواپیما بزرگ باشد، آنقدر چمدان‌های مسافران زیاد است که بارگیری آن‌ها بسیار زمان می‌برد. خصوصا اگر تورهای مسافرتی داخل یک هواپیما باشند. مثلا احتمال دارد که شما سوار پرواز شوید و تعجب کنید که چرا هواپیما پرواز نمی‌کند. این موضوع معمولا به خاطر بارگیری چمدان‌ها است.

موضوعات امنیتی

شاید شما دقت نکرده باشید اما واقعا جزئیات امنیتی زیادی در مورد هر پرواز و هواپیمایی هست. گاهی مسائلی هستند که پیش از سوار شدن مسافران یا حتی زمانی همه در هواپیما نشسته‌اند اصلاح شوند. مثلا وقتی که یک پرواز چارتر یا عادی به مقصد می‌رسد، موارد امنیتی زیادی هستند که باید بررسی شوند تا هواپیما بتواند دوباره پرواز کند. یکی از دلایل تاخیر پروازها هم می‌تواند همین موضوع باشد.

تاثیر آب و هوا

این موضوع، رایج‌ترین دلیل تاخیر و یا حتی لغو پروازهاست و شما قطعا با آن آشنا هستید. آب و هوا حتی می‌تواند دلیلی باشد که بیشترین برخورد را با آن داشته‌اید. اما جالب است بدانید بخش کوچکی از دلایل تاخیر پروازها آب و هواست. سیستم‌های هواپیمایی، در اندازه‌ای کامل هستند که معمولا از روز یا هفته‌های قبل بتوانند آب و هوا را بررسی کنند. اما در برخی شرایط به دلیل تغییر ناگهانی آب و هوای امکان تاخیر پرواز یا حتی کنسل شدن آن وجود دارد.

دلایل لغو شدن یا تاخیر پرواز ها چیست؟

زمان طولانی سوار شدن مسافران

خطوط هوایی نسبت به نوع و مقصد هواپیما معیارهایی دارند که چقدر زمان می‌برد تا پرواز کند. اما به هر حال ما ممکن است معطل شویم و یا حتی در فرودگاه پرسه بزنیم تا وقت آخر آن برسد. حتی دیده شده که برخی مسافران در سالن انتظار هستند و تازه زمانی که پرواز اعلام می‌شود و قرار است درها بسته شوند، تصمیم می‌گیرند که به سمت هواپیما بروند. اگر مسافران به موقع حاضر شوند، از تاخیر پرواز جلوگیری می‌شود. هنگام خرید اینترنتی بلیط هواپیما، این نکات در سایت فروشنده ذکر می‌شود.

مشکلات فنی

این مورد می‌تواند یکی از کلافه‌کننده‌ترین دلایل تاخیر باشد. در چنین شرایطی ممکن است برای شما سوال شود که مگر قبلا تمام سیستم‌های هواپیما بررسی نشده؟ همینطور است! اما کادر فنی دقیقا قبل از پرواز موظفند که همه چیز را دوباره بررسی کنند تا هنگام پرواز مشکلی پیش نیاید. در همین حین ممکن است با یک مشکل مواجه شوند. البته مطمئنا بهتر از این است که آن را در نیمه راه و بین زمین و آسمان متوجه شوند. این موضوع هم یکی از دلایل تاخیر هواپیماهاست که ممکن است شما دیرتر به مقصد برسید. اما مطمئنا این دلیل ارزش کمی تاخیر را دارد.

دیر رسیدن کادر پرواز

این موضوع بسیار نادر است! سیستم‌های پروازی پیچیده هستند و به دلایل زیادی ممکن است تاخیر داشته باشند یکی از این دلایل که کم پیش می‌آید این است که برخی از کادر پرواز با تاخیر خودشان را برسانند. ممکن است حتی خلبان هم در شرایطی به خاطر مسائل امنیتی با تاخیر به پرواز برسد و در این حالت، چاره‌ای نیست جز این که منتظر خلبان باشید.

در صورت تاخیر هواپیما، حقوق مسافران چیست؟

تاخیر کمتر از یک ساعت در هواپیماها روتین محسوب می‌شود و حتی هنگام خرید آنلاین بلیط هواپیما هم نوشته شده است. قرار نیست در فاصله یک ساعت به جز انتظار برای پرواز، واقعه دیگری رخ بدهد. معمولا مسافران این میزان تاخیر را می‌پذیرند و آن قدرها هم بابت آن کلافه نمی‌شوند. درست است که به صورت استاندارد انتظار می‌رود تمام پروازهای داخلی و خارجی، رأس ساعت مشخص صورت بگیرند اما تاخیرهای چند دقیقه‌ای قابل توجیه هستند.

حال اگر این تاخیر بیشتر از یک ساعت و همچنان کمتر از دو ساعت باشد، مسافران باید از سوی شرکت هواپیمایی به صورت رایگان پذیرایی شوند. اگر این تاخیر بیشتر از دو ساعت و البته همچنان کم‌تر از چهار ساعت باشد، وظایف شرکت هواپیمایی بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی باید علاوه بر پذیرایی، امکانات و امتیازهایی هم به مسافران ارائه شود:

  • فراهم بودن امکان تغییر پرواز با درخواست مسافر
  • انتقال مسافران به پروازهای دیگر شرکت‌های هواپیمایی
  • استرداد کامل وجه پرداخت شده برای بلیط و انصراف از پرواز (در این مرحله مسافر می‌تواند از پرواز انصراف دهد و کل مبلغی که برای بلیط پرداخته مسترد شود.)

اگر پرواز لغو شود چه کار باید بکنیم؟

در این شرایط آژانس یا شرکت هواپیمایی موظف است هزینه که پرداخته‌اید را به شما برگرداند. شما باید یک کپی از بلیط‌تان را برای آژانس بفرستید و اصل بلیط را نگه دارید تا در صورت لزوم بتوانید آن را برای شرکت هواپیمایی هم ارسال کنید. معمولا مبلغ در یک بازه ۷۲ ساعته برای شما حواله می‌شود. اگر بلیطتان را از سامانه‌های آنلاین خریده‌ باشید هم این مبلغ می‌تواند به حساب کاربری شما منتقل شود تا بعدا از آن برای سفرهای بعدی استفاده کنید. در برخی مواقع هم ایرلاین پرواز جایگزینی را ارائه می‌دهد.

کد خبر 637639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.