پوشش ۶۷ درصدی بیمه در اصفهان / دیون دولت در سال آینده به ۲۲۰ هزار میلیارد می‌رسد

مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان اصفهان گفت: نفرات تحت پوشش بیمه سازمان تأمین اجتماعی در استان اصفهان برابر با ۶۷ درصد جمعیت استان است و ۳۷۸ هزار نفر از بیمه‌شدگان استان اصفهان مستمری‌بگیر هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرتضی حاجی‌کاظمی صبح امروز _دوشنبه دهم بهمن‌ماه_ در نشست خبری سازمان تأمین اجتماعی استان اصفهان، اظهار کرد: از جمعیت حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان اصفهان، سه میلیون و ۶۵۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه سازمان تأمین اجتماعی هستند که برابر با ۶۷ درصد جمعیت استان است. جمعیت ۳۸۷ هزار نفری بیمه‌شدگان استان اصفهان مستمری‌بگیر هستند و استان دارای ۱۱۰ هزار پرونده کارگاهی فعال است.

وی افزود: یکی از مشکلات صندوق‌های بیمه‌ای، منابع آنها است. روند برخی صندوق‌های خصوصی که دولتی شدند و در بودجه دولت برای آنها ردیف بودجه اختصاص یافت، دچار اختلال شد و این صندوق‌ها از روند خود باز ماندند. سازمان تأمین اجتماعی، سازمانی عمومی غیردولتی با استقلال مالی است که منابع آن از محل پرداخت حق بیمه‌ها و سرمایه‌گذاری (شرکت شستا) تأمین می‌شود.

مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه شرکت شستا یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های کشور است، تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی به دنبال بنگاه‌داری نرفته است و به طور معمول دیون دولت که سالیان سال جمع شده و پرداخت نشده‌اند، در قالب بعضی از شرکت‌ها به سازمان پرداخت شد، لذا سازمان مجبور به فعال‌سازی آنها بود. به‌رغم عظمت شستا، تنها حدود پنج درصد منابع سازمان تأمین می‌شود و این موضوع به علت عظمت سازمان تأمین اجتماعی است.

وی ادامه داد: در سال جاری به صورت ماهانه، ۲,۳۰۰ میلیارد تومان مستمری در استان اصفهان پرداخت می‌شود و با افزایش ۵۶ درصدی مستمری حداقل‌بگیران و افزایش حدود ۴۰ درصدی مستمری افرادی که بالاتر از حداقل‌بگیر هستند، پرداختی‌ها با م حاسبه معوقات به ۲,۵۰۰ میل یارد تومان رسیده است، به طور کلی ۸۳ میلیارد تحت پوشش بیمه بیکاری در استان اصفهان به افراد پرداخت می‌شود که ۳۳ میلیارد تومان آن مربوط به ایام کوتاه‌مدت بستری یا مرخصی زایمان است.

پرداخت ۱۶۷ میلیارد تومان هزینه مراسم ترحیم در سال جاری

حاجی‌کاظمی گفت: در سال جاری، دولت حدود ۹۰ هزار میلیارد دیون خود را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرده است که حدود ۱۰ درصد این مبلغ، مربوط به استان اصفهان است، در سال گذشته شاهد افزایش گلایه‌های مراکز درمانی، داروخانه‌ها و مراکز خرید درمان مبنی بر افزایش معوقات بودیم که به علت تأمین و پرداخت نشدن منابع مالی بود و در سال جاری نیز حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان به دیون دولت افزوده شده است.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال آینده دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی به ۲۲۰ هزار میلیارد برسد و انتظار می‌رود که حداقل نیمی از این مبلغ در لایحه بودجه دیده و منجر به تأمین کمبودهای منابع سازمان شود، همچنین پیش‌بینی می‌شود؛ الباقی بدهی دولت تا پایان سال جاری، ۴۵۰ هزار میلیارد باشد. سازمان تأمین اجتماعی، سازمانی مشارکتی میان کارفرما، بیمه‌شده و دولت محسوب می‌شود و سه درصد تأمین منابع آن بر عهده دولت قرار می‌گیرد. سیستم‌ها و صندوق‌های مشارکتی مانند سازمان تأمین اجتماعی، بحران‌های اقتصادی و اجتماعی را می‌پذیرند و سعی می‌شود پرداختی‌ها تا حدی با میزان تورم به‌روز شود.

مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه هدف مسئولان سازمان، رسیدن به مفهوم تأمین اجتماعی هوشمند است و با شیوع بیماری کرونا این هدف اهمیت بیشتری یافت، اظهار کرد: یکی از قدم‌های بزرگ برداشته شده توسط سازمان، حذف دفترچه و تبدیل آن به نسخه‌نویسی الکترونیک بود که منجر به کاهش مراجعه‌ها و صرفه‌جویی در وقت افراد شد.

وی با بیان اینکه بیمه بیکاری جزو سنوات فرد محسوب می‌شود، افزود: به بیمه‌شده و همسر وی، کمک هزینه‌ای توسط سازمان تأمین اجتماعی زمان فوت پرداخت می‌شود که برابر با حداقل دستمزد سال است. این مبلغ در سال جاری برابر با چهار میلیون تومان برآورد شده است که برای کمک هزینه مراسم ترحیم پرداخت می‌شود. در ۹ ماهه سال جاری ۱۶۷ میلیارد تومان کمک هزینه مراسم ترحیم به ۴۶ هزار و ۴۴۴ نفر پرداخت شده است.

کد خبر 637583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.