بحرانی‌ترین شرایط آلودگی هوای تهران امسال رقم خورد

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: سال ۱۴۰۱ با یکی از بحرانی‌ترین شرایط آلودگی هوا در پایتخت روبه‌رو بودیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیداحمد علوی امروز_ یک‌شنبه نهم بهمن_ در یکصدوبیست‌وپنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران طی تذکری اظهار کرد: در طول تمام سال‌هایی که بودجه مجلس نوشته شده است، کل اعتبارات مقابله با آلودگی هوا کمتر از نیم درصد بوده است.

وی ادامه داد: امسال با یکی از بحرانی ترین شرایط آلودگی هوا روبه‌رو بودیم که این شرایط تعطیلی مدارس و ادارات را به دنبال داشت، بنابراین انتظار می‌رفت که توجه جدیدتری به این موضوع داشته باشند و یکبار برای همیشه این موضوع تعیین تکلیف می‌شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در بودجه سال آینده ۴۲ صدم درصدی که سال ۹۸ برای مقابله با آلودگی هوا در نظر گرفته شده بود به ۲۸ صدم درصد کاهش پیدا کرده است، لذا نه تنها بودجه برای مقابله با آلودگی هوا افزایش پیدا نکرده، بلکه کاهش نیز یافته است.

وی ادامه داد: به‌رغم اینکه عوارض شماره‌گذاری خودروهای وارداتی ۴۰۰ درصد افزایش داشته است، ۴۰ درصد از همین بودجه نیم درصدی مقابله با آلودگی هوا را نیز طبق معمول در بودجه‌های متفرقه برده‌اند.

علوی افزود: اشکال بودجه های متفرقه این است که قابل پایش و رصد نیستند و اگر به عنوان نماینده مردم بخواهیم آن ۴۰ درصد را نظارت کنیم قادر نخواهیم بود.

وی اضافه کرد: در بودجه سال آینده پنج هزار برای ۱۲۰۰ شهر در نظر گرفته شده که سه هزار آن مستقیم بوده و قابل رصد و مدیریت است.حال باید دید که این سه هزار بین ۱۲۰۰ شهر چگونه قابل تقسیم است؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بودجه در نظر گرفته شده برای کاهش آلودگی هوای تهران، ۸۱ میلیارد تومان است که با این بودجه می‌توانیم ۵۰ متر مترو بسازیم یا هشت دستگاه اتوبوس تهیه کنیم، گفت: کسری اتوبوس برای شهر تهران پنج هزار دستگاه است و دولت با این لایحه بودجه تنها هزینه تهیه هشت دستگاه اتوبوس را تقبل کرده است.

علوی ادامه داد: در قانون هوای پاک و جایگزینی خودروهای فرسوده پیشنهاد دولت ۸۴۰ میلیارد تومان است که با این مبلغ قادر به خرید ۸۴ عدد اتوبوس خواهیم بود؛ در ردیف اعتبار حقوق و عوارض گمرکی که برای واگن و تجهیزات قطارهای شهری استفاده می کنیم نیز برای شهر تهران ۲۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده، در حالی که قیمت هر واگن ۱۷ میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: مجلس اگر پیشنهاد دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ را مصوب کند، هیچ اتفاقی در شهر تهران برای مقابله با آلودگی هوا نخواهد افتاد، لذا این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 637309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.