۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
املاک اراک در مسیر قانون

یکی از مشکلات شهروندان ساکن در نقاط حاشیه‌ای استان مرکزی‌ به‌ویژه در شهر مهاجرپذیر اراک، املاک قولنامه‌ای بدون سند است؛ خانه‌هایی که سال‌ها از ساخت آن‌ها می‌گذرد اما هیچ‌گونه سند رسمی ندارد و خرید و فروش آن‌ها تنها با بنچاق، قولنامه یا وکالتی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از سال‌های گذشته کلان‌شهر ۵۰۰ هزار نفری اراک گرفتار مشکل بی‌سندی املاک بوده است، به‌طوری که املاک بعضی از مناطق حاشیه و بافت‌های فرسوده این شهر با مشکل نداشتن سند مالکیت مواجه است و این موضوع روند ساخت‌وساز یا بهسازی مناطق شهری را با مشکل روبه‌رو کرده است.

از تأثیرات و نتایج نداشتن سند مالکیت می‌توان به پرداخت نکردن تسهیلات به املاک بدون سند اشاره کرد، همچنین این مشکل باعث شده است حداقل خدمات و امکانات شهری از این مناطق سلب شود و ساکنان آنجا از حقوق شهروندی محروم بمانند، به همین دلیل صاحبان املاک ذکرشده با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و مسئولان نیز نمی‌توانند اقدامات لازم را برای بهسازی و نوسازی این املاک انجام دهند.

این موضوع در بسیاری از مواقع باعث کلاهبرداری و فروش همزمان ملک به چند متقاضی می‌شود و از سوی دیگر، وجود خلافی و بدهی ملک به سازمان‌ها و ارگان‌های خدماتی، ترس مردم و املاکی‌ها از خرید و فروش خانه‌های قولنامه‌ای، ساخت‌وسازهای غیراصولی و غیرایمن از مشکلات املاک قولنامه‌ای در استان به حساب می‌آید.

این در حالی است که پرداخت نکردن عوارض به شهرداری برای املاک قولنامه‌ای باعث شده است شهرداری‌ها نیز نتوانند به شکل اصولی و مطلوب به مناطق حاشیه‌ای خدمات شهری ارائه دهند و این موضوع باعث نارضایتی شهروندان می‌شود.

مهم‌ترین مناطق اراک که املاک قولنامه‌ای دارد، شامل کوی ولی‌عصر (عج)، باغ خلج و فوتبال و کوی رودکی است که خرید و فروش املاک قولنامه‌ای از جمله فروش یک ملک به چند نفر یا پرداخت نکردن خلافی‌های موجود در ملک به نهادهای مربوطه موجب معضلات و گرفتاری‌های فراوان برای شهروندان ساکن آن شده است.

از سوی دیگر بافت‌های ناکارآمد درصد بالایی از جمعیت شهری را در خود جای داده و در عین حال از ظرفیت‌های نهفته بسیاری برای توسعه‌های آینده درون‌شهری برخوردار است. فرسودگی در بافت‌های شهری بر کالبد بافت و فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی آن اثرگذار است.

سکونتگاه‌های غیررسمی که بیشتر املاک آن سند مالکیت ندارد و بخش زیادی از آن‌ها در حاشیه شهر شکل گرفته است، قسمت عمده‌ای از بافت ناکارآمد شهری اراک را تشکیل می‌دهد، پایین بودن تاب‌آوری محلات و محدوده‌ها و ناکارآمدی ساختمان‌ها در مواجهه با بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله از جمله مشکلاتی است که ساکنان این مناطق با آن دست و پنجه نرم می‌کنند اما خبر خوش اینکه بر اساس بند «ک» تبصره ۱۱ قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱، مالکان بناهایی با مساحت کمتر از ۲۰۰ مترمربع که تا قبل از تاریخ یکم فروردین ۹۴ روی اراضی تصرفی دولتی احداث شده‌اند، می‌توانند تا پایان سال برای صدور سند تشکیل پرونده دهند.

سنددار شدن این املاک مزایای بسیاری را برای جامعه شهری به دنبال خواهد داشت با این اقدام شهروندان می‌توانند برای دریافت مجوز ساخت و نوسازی حتی تجمیع املاک خود اقدام کنند.

تسهیلات دولتی برای کاربری‌های مسکونی

حمید انعامی، مدیرکل راه‌وشهرسازی استان مرکزی با اشاره به تعیین تکلیف ساختمان‌های احداثی در اراضی تحت مالکیت دولتی در استان مرکزی می‌گوید: در استان مرکزی، افرادی در سنوات گذشته در اراضی دولتی و ملی نسبت به احداث بنا اقدام کرده بودند که در این راستا دولت و مجلس برای تعیین تکلیف این اراضی و سنددار شدن آنها، قانونی را در بودجه ۱۴۰۱ مصوب و آئین‌نامه‌ای را ابلاغ کردند.

وی می‌افزاید: آئین‌نامه ابلاغ شده، این امکان را می‌دهد که اگر تا ابتدای فروردین ۹۴ احداث بنا انجام شده باشد، متقاضیان بتوانند با مراجعه به ادارات راه‌وشهرسازی تشکیل پرونده دهند و فرصت تفکیک و انتقال سند فراهم شود.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان مرکزی اظهار می‌کند: مهلت اجرای قانون بودجه تا پایان سال جاری است، از این‌رو از مردم تقاضا می‌شود در نخستین فرصت جهت انجام این مهم اقدام کنند، هر چند ممکن است در سال بعد نیز این قانون تمدید شود، اما تسریع در انجام این مهم توصیه می‌شود.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان مرکزی اضافه می‌کند: هزینه‌های مربوط به تفکیک و نقشه‌برداری بر عهده شخص است، اراضی واقع در حریم و محدوده شهرها و کاربری‌های مسکونی، تجاری، خدماتی و صنعتی مشمول این طرح هستند و شهروندان می‌توانند در این خصوص مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه در کاربری‌های مسکونی به شرط استفاده نکردن از امکانات دولتی از سوی متقاضی و همسر متقاضی، قانون‌گذار بر اساس قیمت منطقه‌ای تا ۲۰۰ متر تسهیلات دولتی قائل می‌شود، می‌افزاید: طبق آمار موجود، مالکان حدود ۲۰ هزار واحد در سطح استان مرکزی می‌توانند از این مزیت برخوردار شوند که بیشتر این واحدها در اراک و ساوه است.

شهروندان برای سنددار کردن املاک خود ۲ ماه فرصت دارند

علی چگینی، عضو شورای اسلامی شهر اراک اظهار می‌کند: شهروندان ساکن در اراضی ملی تنها دو ماه فرصت دارند تا برای سنددار کردن املاک خود اقدام کنند.

وی می‌گوید: طبق بند «ک» تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ دولت و نظر به قانون بازآفرینی و احیای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد دولت تصمیم می‌گیرد که با همکاری وزارت راه‌وشهرسازی و وزارت کشور، املاک موجود در اراضی ملی که مردم در آن سکونت دارند بر اساس ضوابطی مشخص در متراژهای خاص و با قیمت ناچیزی به ساکنان واگذار شود.

وی ادامه می‌دهد: در اراک اراضی ملی شامل کوی امام علی (ع)، کوی سجادیه، کوی ولی‌عصر (عج) و محلات انتهای راهزان، ادبجو، داوران و خیابان امام حسین (ع) در منطقه هپکو را تشکیل می‌دهد و حدود ۲۰ هزار خانوار در این مناطق سکونت دارند که تا کنون امکان بازسازی و دریافت مجوز ساخت نداشتند و از همین‌رو در بناهایی با استحکام ناکافی زندگی می‌کنند و در تهدید خطراتی چون زلزله و سیل قرار دارند.

عضو شورای اسلامی شهر اراک تصریح می‌کند: در راستای روان‌سازی اداری شهرداران مناطق پنج‌گانه اراک‌ها مکلف شده‌اند، چنانچه هر یک از شهروندان برای سنددار شدن خانه خود اقدام کردند، ظرف مدت ۱۰ روز تنها برای تصدیق اینکه ملک در طرح معبر و خیابان نباشد، تصمیم‌گیری کنند و کار را به انجام برسانند، همچنین مقرر شده است به هیچ عنوان در این موارد در کمیسیون ماده ۱۰۰ پرونده‌سازی نشود.

وی می‌افزاید: از آنجا که بیشترین اراضی ملی در منطقه کوی امام علی (ع) اراک قرار گرفته، شهرداری مکلف شده است فضای مناسبی در اختیار اداره کل راه‌وشهرسازی قرار دهد تا مردم منطقه با دسترسی آسان برای خدمات این طرح به سنددار کردن خانه‌های خود اقدام کنند.

کد خبر 637303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.