استان اصفهان رتبه دوم سرطان در کشور را به خود اختصاص داده است

مسئول ثبت و غربالگری سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: به‌طور معمول استان اصفهان در سال‌های گذشته رتبه دوم یا سوم سرطان کشور را به خود اختصاص داده است، در حال حاضر شایع‌ترین سرطان‌ها در استان اصفهان سرطان‌ پستان، پروستات، پوست، روده بزرگ و تیروئید است.

زهرا روان‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: چهارم فوریه مصادف با پانزدهم بهمن‌ماه روز جهانی سرطان نام دارد، به همین منظور در کشور از هشتم تا پانزدهم بهمن‌ماه به عنوان هفته ملی سرطان نام‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه شعار هفته ملی سرطان در سال جاری «فاصله‌ها را کم کنیم» است، ادامه داد: منظور از کم کردن فاصله‌ها در راستای موضوعاتی از جمله فاصله کم کردن زمان شروع علائم تا تشخیص بیماری، کم کردن فاصله زمان تشخیص بیماری تا درمان موثر، کم کردن فاصله درمان انجام شده تا بهترین کیفیت درمان، کم کردن فاصله دسترسی به تمام اقشار جامعه به خدمات تشخیصی و درمانی بیماری سرطان، فاصله بی‌خبری از عوامل خطر سرطان تا دانستن آن و فاصله شناسایی یک فرد مشکوک به سرطان تا تشخیص قطعی وی است.

مسئول ثبت و غربالگری سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: آموزش چهره به چهره در سطح نظام شبکه بهداشتی درمانی، آموزش‌های عمومی در رسانه‌ها، برگزاری پویش‌ها، توسعه شبکه ملی مراقبت سرطان، تجهیزات و نیروی انسانی برای تشخیص و درمان سرطان به صورت عادلانه در تمام کشور، ارائه درمان مطابق استانداردها و افزایش پوشش بیمه‌ای خدمات از جمله اقداماتی است که باید در این راستا انجام شود.

وی تصریح کرد: هدف کلی پویش سرطان کاهش بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان است، از جمله اهداف اصلی این پویش، افزایش آگاهی و جلب مشارکت مردم در خصوص قابل پیشگیری بودن سرطان و شیوه‌های آن، اصلاح باورهای نادرست مردم در خصوص سرطان از جمله درمان‌ناپذیر بودن آن و جلب مشارکت سیاست‌گذاران و مجریان سلامت (درون و برون‌بخشی) در کنترل عوامل خطر سرطان (با تاکید بر مشکلات منطقه‌ای) است.

روان‌خواه اضافه کرد: به طور معمول استان اصفهان در سال‌های گذشته رتبه دوم یا سوم سرطان کشور را به خود اختصاص داده است، در حال حاضر شایع‌ترین سرطان‌ها در استان اصفهان سرطان پستان، پروستات، پوست، روده بزرگ و تیروئید است.

وی با بیان اینکه بروز اکثر سرطان‌ها در استان اصفهان بیشتر از میانگین کشوری است، گفت: شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران نیز، سرطان پستان، پروستات، پوست، روده بزرگ و معده است.

مسئول ثبت و غربالگری سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شایع‌ترین سرطان‌ها بین زنان استان اصفهان عبارت از سرطان پستان، تیروئید، پوست و روده بزرگ است، در مردان استان نیز شایع‌ترین سرطان‌ها پوست، پروستات، مثانه، روده بزرگ و معده است، همچنین در کودکان سرطان خون شایع‌ترین نوع سرطان است.

سه سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم از جمله سرطان‌های قابل غربالگری است

وی افزود: شایع‌ترین سرطان‌ها میان زنان در کشور سرطان پستان، تیروئید، روده بزرگ، پوست و معده است، همچنین در مردان کشور شایع‌ترین سرطان‌ها پروستات، پوست، معده، روده بزرگ و مثانه به ترتیب شایع‌ترین سرطان‌ها است.

روان‌خواه خاطرنشان کرد: خدمات مرکز بهداشت استان اصفهان در راستای غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان‌ها است، در این راستا خدمات اولیه غربالگری سه سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم که از جمله سرطان‌های قابل غربالگری است در تمام مراکز بهداشتی استان اصفهان رایگان ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: استفاده از این خدمات به ویژه در مراکز شهری آن‌گونه که باید مورد استقبال قرار نگرفته، این در حالی است که اکثر مراجعانی که توسط نیروهای بهداشت مورد غربالگری این نوع سرطان‌ها قرار گرفته‌اند و سرطان آن‌ها تشخیص داده شده در مراحل اولیه سرطان بوده‌اند که این بیماری در این مرحله به صورت کامل درمان‌پذیر بوده است یا درباره سرطان روده بزرگ با تشخیص پولیپ‌ها و خارج کردن آن‌ها حتی از تبدیل شدن به سرطان در سال‌های آینده نیز جلوگیری می‌شود.

مسئول ثبت و غربالگری سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره اقدامات پیشگیرانه افراد در مقابل سرطان گفت: افراد باید به علائم هشداردهنده سرطان‌ها توجه کنند و استفاده از خدمات غربالگری را جدی بگیرند.

کد خبر 637228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.