طرح دوفوریتی مجلس برای مقابله به مثل شدید با اروپا آماده است/ در حال رصد رفتار غرب هستیم

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس قویا به‌دنبال شدیدترین مقابله به مثل با رفتارهای مداخله‌جویانه اروپا هستند و در همین راستا، طرح دوفوریتی کمیسیون امنیت آماده بررسی در صحن علنی است.

به گزارش ایمنا، وحید جلال‌زاده درباره روند بررسی طرح دوفوریتی نمایندگان برای تحریم نیروهای مسلح کشورهای عضو اتحادیه اروپا اظهار کرد: از مدت‌ها پیش در کمیسیون امنیت ملی، طرح در دست تهیه بود که بر اساس آن دولت جمهوری اسلامی مکلف می‌شد با اقدامات یک‌جانبه و مداخله‌جویانه کشورهای اروپایی اقدامات مقابله به مثل را انجام دهد.

وی ادامه داد: اغتشاشات اخیر و رفتارهای متناقض و مداخله‌جویانه کشورهای اروپایی در امور مربوط به جمهوری اسلامی به‌ویژه در حمایت از عناصر ضد انقلاب و تجزیه‌طلب موجب شد که سرعت بررسی این طرح افزایش یابد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیشنهاد پارلمان اروپا مبنی بر قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست نهادهای تروریستی موجب شد که سرعت کار کمیسیون افزایش یابد؛ بنابراین به‌تازگی کلیات و جزئیات این طرح در کمیسیون امنیت ملی به‌تصویب رسید و روز یکشنبه هفته گذشته این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و دوباره به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شد تا پیشنهادهای سایر نمایندگان را نیز بررسی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مجلس قویاً به‌دنبال عمل متقابل دربرابر رفتارهای اروپاست، گفت: کمیسیون امنیت ملی آماده است در نخستین فرصت، اگر رفتار غیرمعقول اروپا ادامه پیدا کند، این طرح را با قید دو فوریت در مجلس طرح کند و به‌تصویب برساند.

جلال‌زاده تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی رصد می‌کند که آیا شورای اروپا تسلیم تندروها خواهد شد یا رفتار معقولی را در پیش خواهد گرفت.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار شدیدترین مقابله به مثل با رفتارهای مداخله‌جویانه و غیرقانونی اتحادیه اروپا هستند، تا این طرح را با قید دو فوریت به تصویب برسانند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: مجلس در حال رصد رفتار اروپاست. اگر رفتار مداخله‌جویانه و ناشایست را از طرف اروپا شاهد باشیم، با قید دو فوریت این طرح را به تصویب خواهیم رساند و از منافع ملت ایران، سپاه پاسداران که نهادی مردمی و جوشیده از دل مردم است، دفاع خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت کشورهای اروپایی در منافع ملی جمهوری اسلامی اختلال ایجاد کنند.

نمایندگان مجلس در واکنش به تلاش اروپا برای قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، طرحی دوفوریتی را آماده کردند که با تصویب آن نیروهای مسلح کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سوی ایران به‌عنوان تروریست قلمداد می‌شوند.

متن کامل طرح دوفوریتی نمایندگان برای تحریم نیروهای مسلح کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شرح زیر است:

طرح اقدام متقابل دربرابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان سازمان تروریستی توسط پارلمان اروپا

ماده ۱ - به‌منظور اقدام متقابل دربرابر مصوبه پارلمان اروپا که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را که یکی از ارکان حاکمیتی کشور شناخته می‌شود به‌عنوان سازمان تروریستی شناخته است، برابر این قانون همه نیروهای نظامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در غرب آسیا و همچنین سازمان‌های مرتبط با این نیروها تروریست اعلام می‌شوند و هرگونه همکاری با این نیروها، همکاری در اقدام تروریستی محسوب می‌شود.

تبصره - با توجه به اینکه اجرایی شدن مصوبه پارلمان اروپا نیازمند تصویب آن توسط دولت‌های عضو است، اجرای این قانون توسط دولت جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح، مستلزم اجرایی شدن مصوبه پارلمان اروپاست.

ماده ۲ - دستگاه‌های اطلاعاتی مکلف‌اند فهرست فرماندهان نیروهای کشورهای عضو اتحادیه اروپا را برای پیگیری‌های قضایی در اختیار قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران قرار دهند.

ماده ۳- وزارت امور خارجه موظف است از ظرفیت‌های حقوقی و سیاسی برای خروج نیروهای نظامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از منطقه استفاده کند.

ماده ۴ - همه کشورهایی که به هر صورت از تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان سازمان تروریستی تبعیت کنند، مشمول عمل متقابل می‌شوند.

ماده ۵ - دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است از همه اشخاص حقیقی و حقوقی‌ای که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران همکاری کرده و از این جهت در معرض آسیب قرار می‌گیرند، حمایت‌های لازم را به‌عمل آورد.

منبع: ایرنا

کد خبر 637184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.