کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی با بهره‌گیری از انرژی نو

کارشناس محیط‌زیست گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم که بیش از ۳۰۰ روز آفتابی دارد و می‌توانیم با بهره بردن از انرژی خورشیدی و بادی برق تولید کنیم.

محمد درویش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه بشر با بهره‌گیری از مصارف سوخت‌های فسیلی و نیروگاه‌های حرارتی تولید برق، سالانه ۴۳ میلیارد تن CO۲ در فضا منتشر می‌کند، اظهار کرد: برای مبارزه با خطرات گرمایش جهان و تغییرات اقلیمی به شکل خردمندانه یکی از راه‌های کاهش انتشار این حجم از CO۲ در کره زمین، تقلیل مصرف سوخت‌های فسیلی و خروج نیروگاه‌های حرارتی از مدار تولید است.

وی با اشاره به اینکه امروزه بهره‌مندی از انرژی‌های پاک و غیرآلاینده مانند انرژی خورشیدی در جهان رو به گسترش است و ما نیز باید در این مسیر حرکت کنیم، افزود: پیشروی به سمت اقتصاد انرژی‌های نو همچون انرژی‌های خورشیدی، بادی، انرژی زمین گرمایی و جزر و مد شکلی از انرژی آبی، نه تنها می‌تواند ثمربخش باشد، بلکه فرایند تولید انرژی خورشیدی پاک به هیچ‌وجه نیازی به تولید CO۲ ندارد.

این کنش‌گر محیط‌زیست یکی از مهم‌ترین دستاوردهای کاربردی انرژی خورشیدی را افزون بر کاهش هزینه‌ها، بهینه‌سازی مصرف سوخت‌های فسیلی و جلوگیری از تخریب محیط‌زیست دانست و تصریح کرد: هر مترمربع خاک کشور ایران به لحاظ دریافت بیشترین حد انرژی خورشیدی بین سایر مناطق جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد و هیچ نقطه‌ای از کره زمین نمی‌تواند مدعی چنین میزان استحصالات انرژی خورشیدی باشد، البته بخش‌هایی از کشورهای عربستان و استرالیا مانند ایران است.

وی با اشاره به وجود پهنه‌های وسیع انرژی خورشیدی در کشور، گفت: در سال‌های گذشته، معاونت انرژی‌های نو وزارت نیرو اقدام به پهنه‌بندی گسترده استفاده از انرژی خورشیدی در ایران کرده است که از منظر انرژی‌های نو می‌توانیم با توجه به جانمایی‌های دقیق برای سرمایه‌گذاری، کشور را از ساخت نیروگاه‌های حرارتی و سدهای برق‌آبی، بی‌نیاز کنیم؛ زیرا نیروگاه‌های حرارتی به شدت انرژی‌بر و مخرب محیط‌زیست است.

درویش با بیان اینکه در کشوری زندگی می‌کنیم که بیش از ۳۰۰ روز آفتابی دارد و می‌توانیم با بهره بردن از انرژی خورشیدی و بادی برق تولید کنیم، اظهار کرد: با بهره‌مندی از انرژی‌های نو دیگر نیازی نداریم که تا این حد وابسته به نیروگاه‌ها باشیم و می‌توانیم به‌عنوان کشور صادرکننده انرژی در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی افزود: می‌توانیم پهنه‌های شرقی اصفهان را با بهره بردن از انرژی پاک به نیروگاه‌های استحصال انرژی‌های خورشیدی و بادی تبدیل کنیم.

کد خبر 637044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.