اهمیت ماموریت‌های آزمایشی برای پروژه‌های فضایی چیست؟

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: زمانی که در ماموریت فضایی سانحه‌ای رخ دهد و منجر به مرگ فضانوردان شود، ممکن است برنامه‌ای که سال‌ها برای آن وقت و سرمایه صرف شده با شکست مواجه شود و از این جهت در نظر گرفتن ماموریتی آزمایشی پیش از پروژه اصلی اهمیت دارد.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیت اجرای ماموریت‌های آزمایشی پیش از برنامه‌های فضایی اصلی، اظهار کرد: یکی از سوالاتی که همواره در ذهن بشر وجود دارد این است که چرا سازمان‌های فضایی برای ماموریتی آزمایشی مانند آرتمیس یک این مقدار سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

وی افزود: به طور کلی اگر در پروژه‌ای مانند آرتمیس قرار باشد فضانوردان یا مردم عادی به فضا اعزام شوند، ممکن است در زمان بازگشت با مشکلی مواجه شوند که معمولاً این مشکلات منجر به مرگ خدمه می‌شود.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: زمانی که در ماموریت فضایی سانحه‌ای رخ دهد و منجر به مرگ فضانوردان شود، ممکن است برنامه‌ای که سال‌ها برای آن وقت و سرمایه صرف شده با شکست مواجه شود و از این جهت در نظر گرفتن ماموریتی آزمایشی پیش از پروژه اصلی اهمیت دارد.

وی با تاکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری برای ماموریت‌های آزمایشی، گفت: اگر بخواهیم با دیدگاه مدیریت ریسک به برنامه‌های فضایی نگاه کنیم، وجود ماموریت‌های آزمایشی هر چقدر هم که سرمایه نیاز داشته‌باشد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مرادی اشاره کرد: به طور کلی در نظر گرفتن هزینه‌ای اضافه برای اجرای ماموریت آزمایشی بهتر از این است که پروژه به طور کامل لغو شود، زیرا در این شرایط شرکت‌های فضایی بیشتر صدمه می‌خورند.

وی افزود: علاوه بر عوارض مالی که بی‌احتیاطی در ماموریت‌های فضایی به همراه دارد، شکست ماموریت می‌تواند منجر به کاهش روحیه و امید صنایع فضایی برای پیشرفت و انجام پروژه‌های دیگر شود.

کد خبر 636928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.