مقارنه ماه و خوشه ستاره‌ای M35 را رصد کنید

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: NGC2168 تقریباً در پهنه‌ای از آسمان به اندازه ماه کامل گسترده شده است و در فاصله ۲۸۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پنج‌شنبه -سیزدهم بهمن‌- ماه و خوشه باز ستاره‌ای M35 حدود ساعت ۴:۱۸ به فاصله زاویه‌ای ۲.۷ درجه‌ای در آسمان ما می‌رسند و در وضعیت مقارنه نزدیک به هم قابل رصد هستند. مسیه ۳۵ که با نام‌های M35 و NGC2168 نیز شناخته می‌شود یک خوشه باز ستاره‌ای در صورت فلکی دوپیکر (جوزا) است.

وی افزود: NGC2168 تقریباً در پهنه‌ای از آسمان به اندازه ماه کامل گسترده شده است و در فاصله ۲۸۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد. این خوشه با قدر ۵.۱ در آسمان ما از زمان تاریکی آسمان بعد غروب خورشید تا قبل از سپیده‌دم حوالی ساعت ۴:۰۶ و ماه ۱۱ روزه هم از ساعت ۱۴:۳۳ تا ۵:۰۸ با قدر منفی ۱۲.۱ قابل رصد هستند. M35 با میل ۲۴ درجه و ۱۹ دقیقه قوسی شمالی از عرض‌های جغرافیایی ۴۵ درجه جنوبی به پایین قابل مشاهده نیست.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: وضعیت مقارنه این جرم در عمق آسمان با ماه، بهترین فرصت برای رصد با کمک ابزار اپتیکی است. برای یافتن این جرم کافی است وسیله رصدی خود را در انتهای صورت فلکی جوزا جایی که سه ستاره تقریباً هم قدر با درخشندگی‌های یکسان قرار دارند، تنظیم کنید.

کد خبر 636880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.