امشب یک دنباله‌دار در نزدیک‌ترین فاصله با زمین قرار می‌گیرد

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: دنباله‌دارها به‌طور ذاتی اجسام غیرقابل پیش‌بینی هستند زیرا روشنایی آن‌ها به میزان پراکندگی نور خورشید از ذرات گرد و غبار در کما و دم دنباله‌دار بستگی دارد.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: چهارشنبه _دوازدهم بهمن‌ماه_ درخشان‌ترین حالت دنبال‌دار C/2022 (ZFT) E3 ساعت ۱۸:۳۰ تا ۰۵:۰۳ در وضعیت نزدیک‌ترین فاصله با زمین (028 AU) در آسمان ما قرار خواهد داشت. دنباله‌دارها به‌طور ذاتی اجسام غیرقابل پیش‌بینی هستند زیرا روشنایی آن‌ها به میزان پراکندگی نور خورشید از ذرات گرد و غبار در کما و دم دنباله‌دار بستگی دارد.

وی افزود: این گرد و غبار به طور مداوم از هسته دنباله‌دار دور می‌شود و وقتی که دنباله‌دار نزدیک خورشید می‌شود، یخ‌های موجود در هسته آن تبخیر می‌شود، زیرا توسط اشعه خورشید گرم می‌شود. در نتیجه در حالی که موقعیت‌های آینده ستاره‌های دنباله‌دار معمولاً با اطمینان بالایی مشخص می‌شود، اما میزان روشنایی آن‌ها مشخص نیست.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: این دنباله‌دار چهارشنبه _دوازدهم بهمن‌ماه_ در صورت فلکی زرافه قرار دارد. زرافه یکی از صورت‌های فلکی در آسمان شمالی است که در مجاورت دب اکبر، دب اصغر، ذات‌الکرسی و برساووش قرار گرفته است و از موقعیت رصدخانه لارستان از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۵:۰۳ قابل رصد است. به صورت دقیق‌تر، حوالی ساعت ۱۸:۳۰ در موقعیتی ۳۸ درجه بالاتر از افق شمالی شما قابل مشاهده خواهد بود سپس ساعت ۲۱:۴۴، ۴۴ درجه بالاتر از افق شمالی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید. تا حدود ساعت ۵:۰۳ و زمانی که به ۲۰ درجه‌ای بالای افق شمالی برسد قابل رصد است.

وی ادامه داد: امشب این دنباله‌دار در درخشان‌ترین حالت خود با قدر ۵.۴، در یک آسمان کاملاً تاریک با چشم غیرمسلح قابل رصد است. در صورت دسترسی نداشتن به فضای تاریک و به دور از غبار باید از ابزار اپتیکی استفاده شود. ZTF با استفاده از دوربین نقشه‌برداری میدان-گسترده در Zwicky Transient Facility، اوایل ماه مارس ۲۰۲۲ توسط اخترشناسان کشف شد.

کد خبر 636878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.