کمبود نیروی انسانی؛ چالش سازمان آتش‌نشانی / دامنه فعالیت‌های سازمان گسترده است

شهرداری خمین با وجود تمام کمبودها تلاش داشته است تا اقدامات موثری را ظرف یک سال گذشته به منظور گسترش سازمان آتش‌نشانی و بهبود عملکرد سازمان انجام دهد و در این مسیر از ظرفیت خیران استفاده کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آتش‌نشانی و خدمات ایمنی سازمانی است که زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کند و به مناطق مختلف شهر در مواقع اضطرار خدمات ارائه می‌دهد. این سازمان متولی در حفظ و تأمین ایمنی شهروندان مسئولیت سنگینی بر عهده دارد و مسئول گسترش فرهنگ ایمنی، افزایش میزان آگاهی و ارتقای سطح دانش تخصصی شهروندان در حوزه ایمنی است، در راستای دستیابی به شهری پایدار و تأمین امنیت شهروندان لازم است وضعیت آتش‌نشانی ارتقا و سرعت خدمات‌دهی افزایش پیدا کند؛ لذا در اختیار داشتن نیروی انسانی متخصص و تأمین تجهیزات مورد نیاز اهمیت زیادی دارد.

بعضی وسایل و تجهیزات آتش‌نشانی هزینه‌های بالایی دارد. خرید بعضی از این اقلام از عهده شهرداری خارج است و یکی از بهترین راهکارها استفاده از ظرفیت خیران برای اداره آتش‌نشانی است. شهرداری خمین در این راستا اقدامات و فعالیت‌های مؤثری را جهت توسعه ایستگاه‌های آتش‌نشانی و تأمین تجهیزات مورد نیاز انجام داده است تا مأموران سازمان در عملیات‌های مختلف موفق عمل کنند.

در گفت‌وگو با حمید احمدی، شهردار خمین اهم اقدامات شهرداری جهت توسعه ایستگاه‌های آتش‌نشانی و ارتقای ایمنی شهر را جویا شدیم. مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

آتش‌نشانی خمین چند ایستگاه دارد؟

با توجه به وسعت شهر خمین که ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد، طبق مصوبات و قوانین باید دو ایستگاه آتش‌نشانی در سطح شهر خمین وجود داشته باشد. سال ۱۳۹۹ دومین ایستگاه آتش‌نشانی با تأمین تجهیزات مورد نیاز احداث و راه‌اندازی شد، در حال حاضر شهر خمین دو ایستگاه آتش‌نشانی دارد که ایستگاه شماره یک در میدان سرداران و ایستگاه شماره دو در میدان نماز، جنب ایستگاه گاز CNG است.

وضعیت آتش‌نشانی به لحاظ برخورداری از نیروی انسانی چگونه است؟

در حال حاضر ۱۳ نفر در آتش‌نشانی شهرداری فعالیت دارند که از این تعداد چهار نفر آتش‌نشان تخصصی و مابقی به عنوان راننده، نگهبان و تلفن‌چی فعالیت می‌کنند. یکی از مهمترین مشکلات آتش‌نشانی شهرداری خمین، کمبود نیروی انسانی است. شهر خمین با توجه به وسعت و جمعیت ساکن باید حداقل ۲۷ آتش‌نشان تخصصی داشته باشد، اما با توجه به جذب نکردن نیرو و نبود امکان جابه‌جایی نیروهای آتش‌نشانی از شهری به شهر دیگر، دامنه عملکرد آتش‌نشانی بسیار کم است و باید برای جذب نیرو چاره‌اندیشی شود.

اقدامات شهرداری در جذب نیرو برای سازمان آتش‌نشانی چیست؟

جذب نیرو بر عهده شهرداری‌ها نیست و هر چند سال یک‌بار به صورت نیمه‌متمرکز و از طریق سازمان سنجش انجام می‌شود، البته شهرداری به مرور زمان به استانداری اعلام نیاز می‌کند. زمانی که قرار است آزمون نیمه‌متمرکز برگزار شود، سازمان سنجش ظرفیت را بر اساس اعلام شهرداری‌ها تعیین می‌کند و افرادی که نمره علمی حدنصاب را کسب کنند، می‌توانند مراحل بعدی جذب را طی کنند. اداره آتش‌نشانی مکاتبات زیادی را با استانداری در خصوص کمبود نیرو انجام داده است.

مشکل دیگر نقل و انتقال نیروهای آتش‌نشانی از یک شهرداری به شهرداری دیگر بوده که فوق‌العاده دشوار است و در عمل امکان‌پذیر نیست و نیروها نمی‌توانند جابه‌جا شوند؛ لذا با این کمبود نیرو و ظرفیتی که وجود دارد باید به هر نحو وظایف را انجام دهیم تا به امید خدا طی سال‌های آینده نیروها به صورت قانونی جذب شوند.

سطح رضایتمندی شهروندان از خدمات‌دهی آتش‌نشانی چگونه است؟

با توجه به فعالیت‌ها و اقدامات به موقع که توسط اداره آتش‌نشانی در وقوع حوادث مختلف انجام شده است، تاکنون هیچ‌گونه نارضایتی از اداره آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خمین گزارش داده نشده است و شهروندان از عملکرد این واحد رضایت دارند.

سازمان آتش‌نشانی در حال حاضر چه تجهیزاتی در اختیار دارد؟

تجهیزات دو ایستگاه آتش‌نشانی شهرداری شامل چهار ماشین سنگین آتش‌نشانی، یک موتور پیشرو و یک ماشین سبک پیشرو است.

محدوده خدمت‌رسانی آتش‌نشانی تا کجا است؟

در زمان وقوع حوادث، آتش‌نشانی تنها باید محدوده شهر را پوشش دهد، اما با توجه به نبود امکانات در روستاها و کمبود امکانات در شهرداری قورچی‌باشی، دهستان‌های بالا و پایین‌دستی، آتش‌نشانی شهرداری خمین علاوه بر سطح شهر، عملیات اطفای حریق را در دوردست‌ترین روستاهای شهرستان خمین انجام و حتی آتش‌سوزی‌های مراتع را پوشش می‌دهد.

به طور معمول در سوانح جاده‌ای نیز اداره آتش‌نشانی شهرداری خمین در محل حضور می‌یابد و نسبت به اطفای حریق اقدام و به افراد سانحه دیده یا گیر افتاده در تصادفات کمک می‌کند. آتش‌نشانان شهر خمین در شش ماه ابتدایی امسال بیش از ۲۶۳ عملیات آتش‌نشانی انجام داده‌اند، بیشترین عملیات آتش‌نشانان در شش ماه نخست سال جاری، مربوط به اطفای حریق با ۱۶۵ عملیات بوده است.

مهمترین نیاز سازمان آتش‌نشانی چیست؟

مهمترین نیاز ایستگاه آتش‌نشانی خمین زنده‌یاب، موتور برق، نردبان هیدرولیک و ست بادی جهت آواربرداری است. اداره آتش‌نشانی شرح وظایف بسیار گسترده‌ای دارد و از اطفای حریق در منازل که مهمترین وظیفه اداره آتش‌نشانی است تا وظایف بسیار کوچک مانند گرفتن مار یا حیوانات موذی در منازل را پوشش می‌دهد.

شهروندان با تماس ۲۴ ساعته با شماره تلفن ۱۲۵ آتش‌نشانی، می‌توانند موارد آتش‌سوزی را به اداره آتش‌نشانی گزارش دهند تا در اسرع وقت مسئولان و کارکنان سازمان آتش‌نشانی در محل حادثه حاضر شوند.

گاهی مواقع به خصوص در ایام چهارشنبه‌سوری که شهر شلوغ یا تعداد سوانح و حوادث آتش‌سوزی زیاد است، شهروندان تماس‌های زیادی با سازمان ایستگاه آتش‌نشانی برقرار می‌کنند؛ لذا ممکن است حضور کارکنان آتش‌نشانی کمی با تأخیر انجام شود.

دلیل انتقاد برخی شهروندان نسبت به عملکرد آتش‌نشانی چیست؟

شهرداری چهار ماشین آتش‌نشانی بیشتر ندارد. ممکن است این ماشین‌ها در حال خدمات‌رسانی باشند و به حادثه بعدی با تأخیر برسند؛ لذا از شهروندان درخواست داریم زمانی که تعداد حوادث آتش‌سوزی در سطح شهر زیاد است، حوادث بزرگ‌تر و حادثه‌خیز را به سازمان آتش‌نشانی اطلاع دهند تا در صورت تماس با سامانه ۱۲۵ کارکنان در اسرع وقت در محل حادثه حاضر شوند.

در زمان وقوع سوانح تصادف، چنانچه فردی در ماشین گیر افتاده باشد، بهترین راهکار که شهروندان می‌توانند داشته باشند، تماس با سامانه ۱۲۵ و اطلاع رسانی به اداره آتش‌نشانی شهرداری جهت حضور در محل و کمک به فرد آسیب دیده است. سقوط در چاه و ریزش آوار خانه‌ها روی افراد از مواردی است که اداره آتش‌نشانی می‌توانددر محل حاضر شود و به حادثه دیدگان کمک کند.

اقدامات آتش‌نشانی در جذب نیروی همیار چیست؟

سازمان آتش‌نشانی خمین طی سال‌های گذشته تعدادی همیار آتش‌نشان را آموزش داده است. این افراد از نظر استخدامی هیچ‌گونه رابطه‌ای با شهرداری ندارند و تنها می‌توانند در زمان وقوع سوانح به شهروندان کمک کنند. این کمک بدون دخالت شهرداری است، چراکه آموزش دیده‌اند و سطح علمی آنها بالاتر است و در مواقع بروز حادثه می‌توانند به شهروندان کمک کنند.

از ظرفیت خیران برای بهبود عملکرد سازمان استفاده می‌شود؟

یکی از مهمترین مسائلی که وجود دارد این است که بعضی وسایل و تجهیزات آتش‌نشانی هزینه‌های بالایی دارد و خرید بعضی از این اقلام مانند نردبان هیدرولیکی برای استفاده در ساختمان‌های بلندمرتبه، از عهده شهرداری خارج است. یکی از بهترین راهکارها جهت تأمین تجهیزات و نیروی انسانی استفاده از ظرفیت خیران در خرید نردبان هیدرولیکی، ست‌های نجات در چاه، ست‌های لباس‌های ضد حریق و سایر تجهیزات برای اداره آتش‌نشانی است.

خیران می‌توانند به اداره آتش نشانی شهرداری مراجعه و نسبت به خرید بعضی از اقلام و در اختیار قرار دادن آن به اداره آتش‌نشانی، اقدام کنند.

علت تعطیلی فروشگاه اداره آتش‌نشانی چیست؟

عملیات شارژ کپسول و فروشگاه ایمنی شهری در اداره آتش‌نشانی شهرداری تأسیس شده است، اما با توجه به اینکه تعداد کارکنان اداره آتش‌نشانی کم بود و تنها برای امور اطفای حریق می‌توانستیم از این افراد استفاده کنیم، باید نیروها همیشه برای اطفای حریق و حضور در صحنه آماده باشند؛ لذا فروشگاه آتش‌نشانی شهرداری تعطیل شد.

مورد مهم‌تر اینکه در زمان افتتاح فروشگاه، هیچ‌گونه مغازه یا مرکزی جهت فروش وسایل و تجهیزات ایمنی شهری و وسایل آتش‌نشانی وجود نداشت، اما در حال حاضر حدود سه فروشگاه در سطح شهر وجود دارد که می‌تواند نیاز شهر را تأمین کنند و شهروندان مشکلی در خصوص تأمین وسایل ندارند.

کد خبر 636787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.