لزوم توسعه همکاری‌های بین‌المللی در حوزه علوم پایه

رییس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران گفت: همکاری‌های بین‌المللی نیازمند ارتباط و تبادلات علمی دانشجویان و دانشمندان با یکدیگر است. نیاز است کشورها برای تقویت علم با یکدیگر همسو و همگرا شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد شعبانی شامگاه چهارشنبه _ششم بهمن‌ماه_ در گفت‌وگویی رادیویی اظهار کرد: بیش از ۹۹ درصد انتشارات اسناد علمی در مجلات بین‌المللی منتشر شده و این امر با ماهیت بین‌المللی علوم پایه مربوط است.

وی افزود: محدود مجلاتی که در سطح کشور نگارش و منتشر می‌شوند، به سمت‌وسوی بین‌المللی شدن حرکت کرده و توسط ناشران بین‌المللی مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران گفت: تبادلات علمی دانشمندان و دانشجویان از مهم‌ترین موضوعاتِ عرصه بین‌المللی علوم پایه است؛ ماهیت علوم پایه می‌طلبد که دانشمندان کشورهای گوناگون برای تقویت علم با یکدیگر همسو شوند.

شعبانی گفت: با توجه به زمینه خوب فضای مجازی که در مدت‌زمان قرنطینه کرونا به‌وجود آمد، توانستیم از اساتید کشورهای مختلف دعوت کنیم تا تجربیات و آموخته‌های خود را در اختیار دانشجویان قرار دهند.

وی ادامه داد: یکی از اهداف پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران استفاده از ظرفیت‌های کشورهای همسایه در قسمت سخت‌افزار برای توسعه هماهنگی‌های بیشتر است.

رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران اضافه کرد: با کمک پاکستان و ترکیه که از مراکز شاخص تحقیقاتی در رشته شیمی برخوردار هستند، توانسته‌ایم از امکانات آزمایشگاهی متنوع، اساتید و تبادل تجربیات بهره‌مند شویم.

نقش علوم پایه در رشد علم و فناوری

رضا عامری، رئیس دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر دانشگاه تهران در ادامه گفت: علوم پایه بخشی از علوم است که به‌طور منسجم به‌دنبال پاسخ‌گویی به سوالات اساسی در مورد پدیده‌های هستی، روابط بین آن‌ها، تبیین و تعریف جهان پیرامون به‌صورت هوشمند است.

وی افزود: همچنین علوم پایه در رشد علم و فناوری و حوزه‌های جدید نقش بسزایی دارد و سایر علوم از آن تغذیه می‌کنند.

عامری گفت: برای توسعه بخش علمی کشور، سه عامل اصلی سیاست‌گذاری، نیروی انسانی و پشتیبانی را در اختیار داریم؛ طی دو دهه اخیر در بخش سیاست‌گذاری برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده است، که می‌توان به انسجام قانون ساختار و تشکیل وزارت علوم، اسناد دانشگاه‌ها و برنامه‌های توسعه پنج‌ساله اشاره کرد.

رئیس دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر دانشگاه تهران تصریح کرد: متأسفانه به پژوهش‌های علمی کمترین بودجه تعلق می‌گیرد و در ادامه وقتی با تنگنای اقتصادی روبه‌رو می‌شویم، اولین بودجه حذف‌شده، بودجه‌های پژوهشی است.

وی گفت: با توجه به مشکلات ذکرشده، در منطقه رتبه دوم را در تولید علم داریم، ولی گشایش گره مشکلات، همچنان در دست دولت‌ها است.

علوم پایه مرز نمی‌شناسد

مهدی مشکوری، استادیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در ادامه گفت: گرامیداشت سال علوم پایه توجه بیشتری را به این شاخه جلب کرد، که یکی از جنبه‌های مثبت در این امر بود.

وی افزود: در توسعه بین‌المللی علوم پایه چند محور اساسی، از جمله تخصیص منابع، نبود برنامه‌ریزی درست برای چشم‌انداز، پایش مستمر و شناسایی الگوهای موفق و ناموفق وجود دارد. علوم پایه مرز نمی‌شناسد و در پیِ گسترش یافتن علم، همه کشورها به یکدیگر یاری می‌رسانند.

این استادیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: لازم است همه چشم‌اندازها و الگوهای موفق و ناموفق ایران در حوزه علوم پایه و دیگر کشورها بررسی شود، تا به نتایج بهتری دست پیدا کنیم.

مشکوری اضافه کرد: مدیریت نیروی انسانی و ارتباط این نیروها با هم مسئله پیچیده‌ای است و گاهی راه‌حل‌های پیچیده‌ای نیز دارد، که در ادامه نیاز به راهکارهای سخت‌تری دارد. برای توسعه‌های بین‌المللی باید الگوهای مفید داشته باشیم.

کد خبر 636672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.