صیانت از حقوق بشر اولویت اساسی نظام جمهوری اسلامی است

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گفت: صیانت از حقوق بشر اولویت اساسی و خدشه‌ناپذیر در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، کاظم غریب‌آبادی در دیدار با رئیس شورای ملی حقوق بشر ساحل عاج، با اشاره به جایگاه مهم و اثرگذار زنان در ایران، اظهار کرد: زنان در جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، نقش قابل‌توجه و مهمی را ایفا می‌کنند.

وی روابط دوجانبه ایران و ساحل عاج را سازنده و مناسب دانست و ادامه داد: اراده جمهوری اسلامی ایران ارتقای روابط دوجانبه میان دو کشور در تمام سطوح و تبادل تجربه‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله در حوزه‌های مرتبط با حقوق بشر است.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه صیانت از حقوق بشر اولویت اساسی و خدشه‌ناپذیر در نظام جمهوری اسلامی ایران است، افزود: الزام ایران به این حقوق را می‌توان در سه ساحت مورد بررسی قرار داد؛ نخستین الزام به مباحث دینی ما بر می‌گردد. حقوق بشر ریشه در ادیان الهی دارد و در دین مبین اسلام به رعایت حقوق بشر و حقوق زنان سفارش بسیار شده است، از این رو موظف و ملزم به رعایت حقوق بشر هستیم.

وی اضافه کرد: الزام دوم ناشی از قانون اساسی ایران است که فصل سوم آن به شناسایی و تبیین حقوق ملت اختصاص یافته است. سومین الزام نیز به تعهدات بین‌المللی ما در زمینه حقوق بشر بازمی‌گردد که در حال حاضر ایران عضو پنج کنوانسیون بین‌المللی حقوق به‌شرط است و در مورد اجرای آن‌ها به ارائه گزارش می‌پردازد. در حقیقت، حقوق بشر در ایران ریشه و سابقه دیرینه دارد.

غریب‌آبادی گفت: جهان‌شمولی و تنوع فرهنگی دو واژه مهم اما مورد اختلاف در میان طیفی از کشورها است. غرب درصدد تحمیل استانداردهای خود به سایر فرهنگ‌ها و نادیده گرفتن تفاوت‌های فرهنگی ملت‌ها است. مایه تأسف است که حقوق بشر تا این حد سیاست‌زده شده و کشورهای غربی از آن به‌عنوان ابزاری برای اعمال فشار در حوزه‌های مختلف به کشورهای مستقل استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: در ایران بیش از ۱۷۰۰۰ قربانی ترور داریم که تعداد زیادی از آن‌ها زنان و کودکان هستند. غربی‌ها که خود را مدافع حقوق بشر و حقوق زنان می‌دانند، به پناهگاه گروه‌های تروریستی تبدیل شده‌اند. آیا قربانیان این جنایت‌های تروریستی حق و حقوقی ندارند؟ ملت ایران تحت تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه قرار دارد، که گزارشگر ویژه سازمان ملل نیز در گزارش خود از سفر به ایران، تاکید کرد تحریم‌های یکجانبه بر تمامی حقوق بشر مردم ایران اثرات مخرب و منفی گذاشته است. اگر کشورهای غربی نگران حقوق مردم و زنان و کودکان ایرانی هستند، دست از تحریم ایران بردارند.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اغتشاشات اخیر، افزود: غربی‌ها در ایران آشکارا در پی مداخله و خرابکاری بودند و از تمام ابزارها از جمله ابزارهای بین‌المللی برای اعمال فشار بر ایران استفاده کردند. شاهد بودید و هستید که تعدادی از کشورهای اروپایی درگیر اعتراضات گسترده و صدها هزار نفری هستند؛ چرا برای این کشورها گزارشگر ویژه انتخاب نمی‌شود و بیانیه صادر نمی‌شود!؟ چرا کشورهایی که در آن‌ها نقض آشکار حقوق بشر صورت می‌گیرد، باید مصون بمانند!؟ اکنون کشورها می‌دانند که حقوق بشر تبدیل به یک مسئله و ابزار سیاسی شده است.

نامیزاتا سانگاره، رئیس شورای ملی حقوق بشر ساحل عاج، گفت: این کنگره به زنان کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند تا شبکه‌سازی کنند و با یکدیگر آشنا شوند، حضور من منجر به درک درست و واقعی از ایران و وضعیت زنان در کشور شما و نقش مهم آن‌ها در خانواده، اجتماع و عرصه سیاست‌گذاری شد، که در رسانه‌های بیرونی با تبلیغات منفی و انحرافی به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش ایمنا، رئیس شورای ملی حقوق بشر ساحل عاج که به‌منظور شرکت در نخستین کنگره بین‌المللی بانوان تأثیرگذار به ایران سفر کرده بود، با کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، دیدار و پیرامون بعضی مسائل حقوق بشری گفت‌وگو کردند و در این دیدار تفاهم کردند تا به رایزنی‌ها و تبادل تجربه‌ها در حوزه حقوق بشر ادامه دهند.

کد خبر 636661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.