«چیچکا»؛ روایت افسانه‌ها و قصه‌های عامیانه

تهیه‌کننده و مجری پادکست چیچکا گفت: «چیچکا» به معنای افسانه است. در جنوب به افسانه‌ها و قصه‌هایی که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برای بچه‌ها و نوه‌هایشان تعریف می‌کنند، چیچکا می‌گویند.

ساکورا سالاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پادکست چیچکا با زیرعنوان «چیچکای حیات؛ روایت افسانه‌های ایران و جهان» در واقع بیان افسانه‌ها و باورهای عامیانه مردم در طول تاریخ و از تمام نقاط ایران و جهان است.

وی خاطرنشان کرد: در خوانش هر اپیزود در پادکست چیچکا، یک افسانه یا قصه عامیانه از نقاط مختلف دنیا و ایران انتخاب و برای مخاطبان تعریف می‌کنم. همچنین در کنار افسانه، اگر حاشیه جالبی وجود داشته باشد یا اینکه نمودی در هنر و ادبیات داشته باشد، به‌عنوان نمونه درباره آن افسانه کتابی نوشته شده یا اثری خلق شده باشد، توضیحی درباره آن ارائه می‌شود.

تهیه‌کننده و مجری پادکست چیچکا تصریح کرد: افسانه‌ها هم از فرهنگ تأثیر می‌گیرند و هم اینکه روی فرهنگ‌ها تأثیر می‌گذارند. در این پادکست درباره این تاثیرها و چگونگی آن‌ها صحبت شده است.

وی با بیان اینکه نخستین افسانه‌ای که برای تعریف کردن انتخاب شده از زادگاهم جنوب ایران و استان هرمزگان بوده است ادامه داد: افسانه دیگری از یکی از شهرهای کوچک کشور مکزیک است که بر پهنه وسیع آمریکای جنوبی و بخش‌هایی از آمریکای شمالی تأثیرگذار بوده است، یا افسانه‌ای دیگر از استان گیلان انتخاب شده که این افسانه‌های شمالی به‌نوعی قصه‌های عامیانه این خطه سرسبز و رویایی هستند که با واقعیت گره خورده‌اند و در مکان‌هایی وارد افسانه‌سازی و افسانه‌پردازی شده‌اند.

«چیچکا»؛ روایت افسانه‌ها و قصه‌های عامیانه

برگزاری نشست پادکست چیچکا در خانه صفوی

سالاری با اشاره به اینکه این قصه‌ها و افسانه‌ها طی زمان گفته شده‌اند و سینه‌به‌سینه پیش رفته‌اند، اظهار کرد: چیچکا به معنای همان افسانه است. در جنوب به افسانه‌ها و قصه‌هایی که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برای بچه‌ها و نوه‌هایشان تعریف می‌کنند، چیچکا می‌گویند.

وی گفت: نشست پادکست چیچکا هفتم بهمن‌ماه ساعت ۱۷ به شکل یک نشست صمیمی برپا خواهد شد. در این نشست یکی از افسانه‌هایی که در پادکست چیچکا تعریف کرده‌ام را بازخوانی خواهم کردو در مجموع درباره افسانه‌ها، نقش آن‌ها در فرهنگ و جامعه و تأثیرهایی که می‌تواند بر هنرمندان و سایر افراد داشته باشد، سخنانی خواهم گفت.

تهیه‌کننده و مجری پادکست چیچکا ادامه داد: گپ‌وگفت با افراد علاقه‌مندی که در این نشست صمیمی شرکت کرده‌اند همچنین بازخوانی افسانه‌هایی که خوانده‌اند یا شنیده‌اند، از دیگر بخش‌های این رویداد است. در مجموع یک دورهمی صمیمانه با طرح مباحث افسانه‌ای و عامیانه است.

وی که از کودکی تا نوجوانی در بندرعباس زندگی کرده است درباره تجربه زندگی در زادگاهش گفت: زندگی در این خطه بندری رابطه تنگاتنگی با افسانه‌ها به‌ویژه افسانه‌ها و قصه‌های دریایی دارد. زمانی که دریانوردان از اقیانوس‌ها و دریاهای مختلف به مبدأ خود بازمی‌گشتند، آنچه را که دیده بودند بازگو می‌کردند؛ درمجموع زندگی در جنوب رابطه تنگاتنگی با این افسانه‌ها دارد. این موضوع در روند رشد و بزرگ شدن من در بندرعباس تأثیر زیادی داشت و این ارتباط همیشه در زندگی من وجود داشت و نوعی نزدیکی با این دنیای خیال‌انگیز همراهم بود، به‌طوری‌که حتی پس از اینکه از بندرعباس مهاجرت کردم، طبق عادت این افسانه‌ها و شنیده‌ها را برای اطرافیان و دوستانم تعریف می‌کردم.

داستان فعالیت چیچکا در کشور

سالاری تأکید کرد: به خاطر علاقه‌ای که به این مباحث جالب داشتم، افسانه‌ها و قصه‌های دیگر کشورها و سرزمین‌ها را هم مطالعه کردم. پس از مدتی با مقوله پادکست آشنا شدم که به نظرم ابزار خوبی بود. به‌جای این‌که افسانه‌ها را فقط برای دوستان و نزدیکانم بازگو کنم، از پادکست برای آشنایی شمار دیگری از افراد جامعه نیز بهره گرفتم. علاوه بر بندرعباس در شیراز، لاهیجان و شیراز زندگی کرده‌ام و امروز دو سالی است که در اصفهان به سر می‌برم و ساکن این شهر زیبا هستم.

تهیه‌کننده و مجری پادکست چیچکا تصریح کرد: اگر بخواهم دو شهر بندرعباس و اصفهان را مقایسه کنم، باید بگویم بندرعباس نسبت به اصفهان شهر کوچک‌تری است و مردم به دلیل وجود دریا و ساحل بیشتر با یکدیگر صمیمی هستند، اما زندگی کردن در اصفهان زیبایی‌های پرشماری دارد. وقتی در اصفهان هستم احساس می‌کنم در حال قدم زدن در یک موزه تاریخی بزرگ در دل ایران هستم. شهرسازی و تجربه بصری اصفهان برای من بسیار جالب است.

به گزارش ایمنا، برپایی نشست پادکست چیچکا، جمعه، هفتم بهمن‌ماه ساعت ۱۷ در نگارخانه صفوی اصفهان واقع در خیابان خاقانی، جنب کوچه شماره ۳۱، برگزار خواهد شد.

کد خبر 636658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.