۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۱
گمنامانی که غریب مانده‌اند

مزار دو شهید گمنامی که در دانشکده فنی شهید مهاجر به خاک سپرده شده‌اند، پس از گذشت نزدیک به پنج سال همچنان بدون یادمان است و وضعیت نابه‌سامان این مکان مقدس، موجب رنجیده‌خاطر شدن دانشجویان این دانشکده شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حکایت نابه‌سامانی یادمان شهدای گمنام، قصه تلخی است که شنیدن آن خراشی عمیق بر دل بر جای می‌گذارد؛ شهدایی که خانواده‌هایشان هنوز چشم‌انتظار آمدن آن‌ها هستند، مادرانی که هنوز برای جگرگوشه‌هایشان ضجه و بی‌تابی می‌کنند، پدرانی که داغ فرزندان خود را در دل دارند، اما این حکایت سخت و جانکاه بارها در گوشه‌وکنار کشور تکرار شده است.

در اسفندماه سال ۱۳۹۶، دانشکده فنی شهید مهاجر میزبان دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس شد؛ شهدایی که با استقبال زیاد دانشجویان و استادان این دانشکده در این مکان به خاک سپرده شدند، اما با گذشت قریب به پنج سال از تدفین این دو شهید، هنوز یادمان مناسبی بر مزار آن‌ها قرار نگرفته است و هنوز در همان غربت و گمنامی مانده‌اند.

یکی از دانشجویان دانشکده فنی شهید مهاجر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه اراده جدی برای آبادانی و احداث یادمان شهدا در این دانشکده وجود ندارد، می‌گوید: سادگی مزار شهدا خود گویای گمنام و فروتنی آن‌ها است، اما قصور مسئولان امر در خصوص سامان‌دهی و ایجاد آرامگاهی در شأن شهدا، نه‌تنها موجب شرمندگی دانشجویان دانشکده فنی شهید مهاجر شده است، بلکه بر غربت این شهیدان نیز افزوده است.

نعمت‌الله سلطان‌رضایی، مدیر گروه رشته معماری و عمران دانشکده فنی شهید مهاجر کمبود اعتبار را یکی از دلایل اصلی تکمیل نشدن یادمان شهدای این دانشکده می‌داند و می‌گوید: در تمام طول این پنج سالی که این شهدا در این مکان به خاک سپرده شده‌اند، مسئولان دانشکده تلاش کرده‌اند تا با جذب بودجه لازم، اجرای پروژه را کلید بزنند و تا کنون هم اقداماتی برای آماده‌سازی فضای اطراف مزار شهدا صورت گرفته، تا دانشجویان بتوانند به‌راحتی به زیارت بروند و همچنین فعالیت‌های فرهنگی در این مکان برگزار شود.

وی با بیان اینکه در کل، بودجه این دانشکده نسبت به دانشگاه‌های دیگر کشور بسیار کمتر است و حتی این دانشکده در تهیه تجهیزات آموزشی نیز با مشکل روبه‌رو است، می‌افزاید: امیدواریم خیّران برای ساخت یادمان شهدای گمنام به کمک ما بیایند، تا بتوانیم اجرای این پروژه را کلید بزنیم و در مدت کوتاهی به پایان برسانیم.

گمنامانی که غریب مانده‌اند

احترام امامزاده به متولی آن است

سرهنگ محمد رضایی، مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان با بیان اینکه در زمان تدفین شهدا، از ارگانی که درخواست شهید داشته‌اند، تعهداتی هم برای ساخت یادمان شهدا گرفته می‌شود، می‌گوید: نزدیک به پنج سال از تدفین شهدا در دانشکده فنی شهید مهاجر می‌گذرد، اما هنوز اقدام مقتضی در راستای ساخت یادمان برای این شهدا صورت نگرفته است و این در حالی است که این دانشکده موظف به ساخت آن است.

وی می‌افزاید: مسئولان این دانشکده باید پاسخ‌گو باشند که وقتی توان ساخت یادمان شهدا را ندارند، چرا درخواست پیکر شهید را می‌دهند؟ اکنون پنج سال است که تنها درباره طرح یادمان صحبت می‌شود و صرفاً در حد حرف باقی مانده است؛ در واقع این کوتاهی‌ها نوعی بی‌حرمتی به مقام شهدای گمنامی است که در این دانشکده به خاک سپرده شده‌اند.

سرهنگ رضایی ادامه می‌دهد: در واقع احترام امامزاده به متولی آن است و افرادی که در آن زمان برای شهدای گمنام درخواست داده‌اند، می‌بایست خودشان هم برای ایجاد یادمانی در شأن این شهدا اقدام می‌کرده‌اند.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان با بیان اینکه بیشتر دانشگاه‌های استان این افتخار را داشته‌اند که میزبان شهدای گمنام باشند، می‌گوید: نخستین بار سال ۱۳۷۴ بود که پیکر مطهر شهدای گمنام به خاک سپرده شد و یک حرکت اصیل و تأثیرگذار فرهنگی در کشور کلید زده شد و کم‌کم این رسم خوشایند به دانشگاه‌ها و مراکز مختلف علمی، آموزش و تحقیقاتی هم کشیده شد و دلیل آن، تقاضاهای مختلف مردم و مسئولان برای نزدیکی به مزار شهدای گمنام بود، که برایشان منشأ خیر و برکت محسوب می‌شود.

سرهنگ رضایی می‌افزاید: دانشگاه‌ها به‌عنوان نقطه شروع حرکت‌های آرمانی نسل جوان کشور، به دستاویزی همچون زیارتگاه شهدای گمنام احتیاج داشته است تا وسیله‌ای برای آگاهی دانشجویان کشور از آنچه بر جوانان جنگ تحمیلی طی هشت سال دوران دفاع مقدس گذشته است، باشد.

به گزارش ایمنا، یادمان‌های شهدای گمنام به‌عنوان یکی از پایگاه‌های مردمی، نقش مهمی در ترویج فرهنگ مقاومت و شهادت ایفا می‌کنند و یک مطالبه عمومی محسوب می‌شود، چراکه بدون شک شهدا حق بزرگی بر گردن همه ما، به‌خصوص کسانی که امروز بر اریکه قدرت تکیه زده‌اند، دارند و طولانی شدن احداث یادمان این عزیزان زیبنده نیست و انتظار می‌رود مسئولان امر برای احداث یادمان شهدای گمنام دانشکده فنی شهید مهاجر، به پای کار بیایند و با همکاری و همفکری آن‌ها، این طرح به‌زودی آغاز شود، چراکه شهدا درس آزادگی به ما داده‌اند و از طرفی رمز بقای ما نیز هستند.

کد خبر 636588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.