تدوین پایان‌نامه‌ها با موضوع دفاع مقدس در دستور کار قرار بگیرد

مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان گفت: پژوهش‌های حوزه دفاع مقدس مبنای فعالیت‌های علمی در آینده قرار می‌گیرند و انتظار داریم هر دانشگاه تدوین پایان‌نامه‌ها با موضوع دفاع مقدس را در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دستور کار قرار دهد.

به گزارش ایمنا و به نقل از دفاع‌پرس، سرهنگ پاسدار محمدحسن سلامی در دیدار با سیف‌الله سعدالدین، رئیس دانشگاه سمنان، اظهار کرد: باید هر چه در توان داریم، برای خدمت به شهدا بگذاریم، چرا که امنیت امروز ما به دلیل جان‌فشانی و از خودگذشتگی شهیدان است.

وی افزود: امسال نیز با همکاری و مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی استان، برنامه‌های شاخص و اثرگذاری در کارگروه دانشگاهیان استان برنامه‌ریزی و اجرا شده و انتظار داریم در سال تحصیلی جدید برنامه‌ها و فعالیت‌هایی در حوزه دفاع مقدس و مقاومت برنامه‌ریزی شود.

مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس سمنان یکی از شایسته‌ترین اقدامات را ارائه درس دو واحدی آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس دانست و گفت: آشنایی با درس دفاع مقدس، فرصت مناسبی برای اشاعه مجاهدت‌های ایثارگران دوران دفاع مقدس بین نسل جوان و دانشجویان است و تدریس با استفاده از کلیپ‌های جذاب دفاع مقدس در کلاس‌ها، استفاده از روش‌های نوین آموزشی، حضور دانشجویان این درس در سفر راهیان نور، برگزاری کلاس‌ها به‌صورت میدانی و مکان‌هایی نظیر پادگان‌ها، میدان‌های تیر و مراکز فرهنگی دفاع مقدس، حضور جانبازان، آزادگان، مدافعان حرم و والدین شهدا در کلاس‌های درس تأثیرگذاری و جذابیت درس دفاع مقدس را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان از همه اساتید و دانشجویان دوره دکتری و کارشناسی‌ارشد با تمام گرایش‌ها دعوت می‌کند تا پایان‌نامه و رساله‌های دانشجویی خود را با استفاده از منابع مطالعاتی و مالی اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس استان تهیه کنند، افزود: اهمیت این امر به آن دلیل است که ما معتقد هستیم پژوهش‌های حوزه دفاع مقدس مبنای فعالیت‌های علمی در آینده قرار می‌گیرند و انتظار داریم هر دانشگاه تدوین پایان‌نامه‌ها با موضوع دفاع مقدس را در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دستور کار قرار دهد.

سلامی در خصوص اجرای طرح کسر خدمت سربازی ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری افزود: دانشجویان و دانش‌آموختگان مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری می‌توانند پس از انجام طرح‌های تحقیقاتی منطبق با اولویت‌های پژوهشی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سمنان، از کسری خدمت متناسب با کیفیت طرح انجام‌شده بهره‌مند شوند.

وی در خصوص شرایط لازم برای بهره‌مندی از این طرح اضافه کرد: این اداره فقط به دانشجویان دوره کارشناسی‌ارشد و دکتری طرح کسر خدمت سربازی واگذار می‌کند و میزان کسری خدمت بر اساس کیفیت طرح و پس از اتمام طرح، در جلسه دفاع مشخص خواهد شد و پژوهش‌های انجام‌شده بعد از دفاع و تأیید، به‌صورت کتاب به نام خود دانشجو چاپ و منتشر خواهد شد.

سلامی متذکر شد: تشییع و تدفین شهدای گمنام در واحدهای دانشگاهی و برپایی یادواره‌های شهدا نقش مهمی در ماندگاری و حفظ ارزش‌های دفاع مقدس دارند و ایجاد یادمان‌های شهدا در مراکز آموزش عالی با توجه به تعداد و تنوع جوانانی که در آن مشغول به تحصیل هستند، در سوق دادن آن‌ها به سوی اهداف و آرمان‌های معنوی مانند ایمان، جهاد، شهادت و ایثار، در تلطیف فضای دانشگاه بسیار مؤثر است.

وی همچنین خواستار همکاری ظرفیت پژوهشی دانشگاه سمنان در تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس شد و گفت: تاکنون ۵۹۰ مدخل از موضوعات مهم استان در دفاع مقدس شناسایی شده، که باید برای هر مدخل مقالات علمی تهیه شود و دانشگاه سمنان با توجه به دارا بودن اساتید و دانشجویان مجرب می‌تواند در این زمینه یاری‌گر ما باشد.

کد خبر 636483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.