پایان عملیات مرمت خانه تاریخی «محسنی آراسته» در کاشان

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان از پایان عملیات مرمت خانه تاریخی محسنی آراسته در این شهر خبر داد.

به‌گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، احمد دانایی‌نیا اظهار کرد: مرمت خانه تاریخی محسنی آراسته با اعتباری بالغ‌بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و به‌صورت مشارکتی انجام شد.

وی افزود: این بنا متعلق به یکی از تجار معروف کاشان به نام میرزا جلال خان غزنوی بوده و سپس توسط طهماسبی که از دیگر تجار سرشناس کاشان بوده است، خریداری می‌شود و در سال ١٣٣۴ توسط سیدحسن محسنی آراسته، رئیس وقت اداره آموزش‌وپرورش کاشان، تملک می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان تصریح کرد: این خانه سرنوشت عجیبی دارد و یکی از خانه‌های تاریخی منحصربه‌فرد کاشان است. زمانی که مالکیت این بنا در اختیار طهماسبی بوده به دادگستری کاشان اجاره داده شده است و اولین دادگستری در این خانه دایر می‌شود، پس از این اتفاق کوچه منتهی به این خانه تاریخی به نام دادگستری معروف شد.

وی ادامه داد: از سال ١٣۵۴، نخستین دانشگاه نساجی کاشان، هم‌زمان با دانشگاه کاشان فعالیت خود را در این خانه آغاز کرد و پس از چند سال، اولین مهدکودک کاشان، حدود سال ١٣۵٨ در این خانه افتتاح شد. برای مدت‌زمان کوتاهی نیز طبقه پایین این عمارت در اختیار اداره تحقیقات کویری قرار گرفت. از سال ١٣٧٠ تا ١٣٧۵ این بنا به دبیرستان غیرانتفاعی پسرانه شکرریز اجاره داده شد و بعدها هم مجتمع آموزشی صنایع غذایی و صنایع‌دستی و سفره‌خانه سنتی در این بنا دایر شد.

دانایی تصریح کرد: این خانه در سه‌طبقه همکف، فوقانی و زیرزمین بنا شده است که اتاق‌های این بنا در دو ضلع شمال و غرب قرار دارد. این بنا دارای دو زیرزمین است که یکی در ضلع شمال و دیگری در ضلع غربی بنا شده، در حال حاضر این عمارت دارای پنج ورودی است. همچنین از جمله ویژگی‌های این بنا می‌توان به حوض‌خانه اشاره کرد که در ضلع غربی خانه واقع شده و در گذشته قنات آب میرباقر از سمت زیارت پنجه شاه توسط آبراه‌ها وارد حوض‌خانه و پس از عبور از حیاط به خانه‌های مجاور سرازیر می‌شده است. در جبهه شمالی این خانه نیز پنج‌دری زیبایی وجود دارد که سقف آن با تزئینات مقرنس اجرا شده که از نظر معماری درخور توجه است.

وی تأکید کرد: آواربرداری و سبک‌سازی بام اتاق شاه‌نشین، مقاوم‌سازی سقف اتاق شاه‌نشین به‌وسیله دوغاب ، گچ و پالانه، صندوقه‌سازی، اجرای شیب‌بندی با ملات غوره‌گل، اجرای دولایه کاه‌گل حفاظتی روی پشت‌بام اتاق شاه‌نشین و اصلاح ناودان‌ها و مسیر آبروها از جمله اقدامات مهم این عملیات مرمتی است.

خانه تاریخی محسنی آراسته در تاریخ سوم خرداد ۱۳۸۶ به شماره ۱۹۱۶۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

کد خبر 636464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.