لزوم آموزش مهارت‌های حل تعارض همسران

نویسنده کتاب «برنده بازنده؛ مهارت‌های حل تعارض همسران» گفت: تعارضات با کاهش صمیمیت و افزایش فاصله بین زوجین منجر به طلاق می‌شود، بنابراین نیازمند منابعی در حوزه پیشگیری، مهارت‌افزایی و درمان در این بخش هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود نورعلیزاده‌میانجی امروز _چهارشنبه، پنجم بهمن‌ماه_ در نشست علمی معرفی، بررسی و نقد کتاب «برنده بازنده؛ مهارت‌های حل تعارض همسران» اظهار کرد: با توجه به نیازهای بسیاری که در حوزه اختلافات و تعارضات همسران وجود دارد، نگارش این کتاب در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: تعارضات با کاهش صمیمیت و افزایش فاصله بین زوجین منجر به طلاق می‌شود، بنابراین در این بخش نیازمند منابعی در حوزه پیشگیری، مهارت‌افزایی و درمان هستیم.

مؤلف این کتاب گفت: تلاش شد کتاب «برنده بازنده؛ مهارت‌های حل تعارض همسران» کاربردی باشد. حتی مباحث علمی که در این کتاب مطرح شده به‌صورت تکنیکال بوده است و به‌صورت گام‌به‌گام با تمرین‌هایی می‌تواند مخاطب را به حل تعارضات خود نزدیک کند.

نورعلیزاده اضافه کرد: مهارت حل مسئله و تعارضات یکی از الزامات زندگی در دنیای امروز است. در مواجهه با مسائل و مشکلات زندگی انسان باید از پیش آمادگی داشته باشد تا بتواند از به وجود آمدن این تعارضات جلوگیری کند. هنگامی که تعارض به وجود می‌آید، احساسات گوناگونی همچون ترس، خشم، اضطراب و ناامیدی در او به وجود می‌آید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در مواجهه با این احساسات فرد در نهایت از شیوه‌های ناکارآمدی استفاده می‌کند که پیامدهای منفی به دنبال دارد، گفت: در حوزه تعامل همسران یک مرحله پیشین وجود دارد که شامل عوامل ایجاد تعارضات است. با شناسایی این عوامل می‌توان حتی از به وجود آمدن این تعارضات نیز جلوگیری کرد.

این کارشناس تأکید کرد: تعارضات معمولی در زندگی همه انسان‌ها وجود دارد اما تعارضات عمیق و پیچیده نیازمند پیشگیری است. تفاوت در باورها، اعتقادات، ارزش‌ها و تیپ‌های شخصیتی منجر به ایجاد تعارضات می‌شود.

نورعلیزاده اضافه کرد: با افزایش مهارت‌هایی همچون همدلی، می‌توان از عمیق شدن این تعارضات و به وجود آمدن اختلالات روانی جلوگیری کرد. به‌عنوان‌مثال اگر مردی عقده اقتدار داشته باشد و زن آن را نادیده بگیرد، اختلافاتی عمیق میان آن‌ها به وجود می‌آید. اگر منشأ تعارضات شناسایی و ریشه‌کن شود شاهد بسیاری از این تعارضات نخواهیم بود.

وی در ادامه در خصوص مطالب فصل دوم کتاب گفت: انسان در هر دوره زندگی با مسائل مختلفی مواجه می‌شود. آمار طلاق در سال‌های ابتدایی زندگی بیشتر است.

این کارشناس با بیان اینکه برخی افراد نیز به وجود مشکلات در زندگی خود معترض می‌شوند و این در حالی است که طبیعت زندگی مشکلات آن است، تصریح کرد: هرگاه انتظارات و توقع افراد از زندگی، بیش از حد باشد افراد با شدت زیادی تحت فشار روانی قرار می‌گیرند. بسیاری از زوج‌ها ابراز می‌کنند که نمی‌توانند با یکدیگر صحبت کنند، چراکه به‌محض شروع گفت‌وگو دوباره مشاجره آغاز می‌شود.

نورعلیزاده افزود: در فصل چهارم کتاب نیز مهارت‌های حل تعارض آمده است. در این بخش حل مسئله به‌صورت عملیاتی دنبال می‌شود. در شروع تعارضات ابتدا باید بتوانیم خود را کنترل و از واکنش‌های هیجانی جلوگیری کنیم. در دومین مرحله از حل تعارضات نیازمند اندیشه هستیم.

وی ادامه داد: سبک‌های مختلفی برای حل تعارضات در کتاب مطرح شده است که از جمله آن می‌توان به مصالحه اشاره کرد اما این سبک نمی‌تواند نتایج طولانی‌مدت به دنبال داشته باشد. بنابراین لازم است با به‌کارگیری دیگر راهکارها همچنین رعایت فوت‌وفن‌های مذاکره درصدد رفع تعارض باشیم.

این کارشناس گفت: لازم است حتی در شرایطی که مصالحه انجام می‌شود، زوجین پس از مدتی دوباره با یکدیگر گفت‌وگو و مسائل را از ریشه حل کنند. نکات کاربردی و نمونه‌های عملی نیز در فصل پایانی کتاب مطرح شده است.

کد خبر 636391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.