توقف کامل برداشت آب اضطراری از زاینده‌رود/ لزوم تامین آب بن‌بروجن از منابع کارون

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بارگذاری جدید به نام پروژه‌های بن‌بروجن یا هر نام و عنوان دیگری را تعرض به حقوق حقابه‌داران پایین‌دست دانست و گفت: به همین دلیل خواستار توقف این طرح‌ها هستیم، ‌در تابستان مدتی برای تأمین آب شهرکرد از آب پمپاژ باغات استفاده شد که اقدامات لازم برای قطع برداشت انجام شد.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص مکاتبه با وزیر نیرو پیرامون سرنوشت خط پدافندی عمان سامانی، اظهار کرد: پس از اتفاقی که در تابستان رخ داد و افزایش کدورت آب چشمه کوهرنگ، تأمین آب شرب شهرکرد را با مشکل روبه‌رو کرد، موضوع بهره‌برداری از خط باغات برای مصرف شرب مطرح شد، اکنون این نگرانی وجود داشت که خط پدافندی عمان سامانی منجر به بارگذاری جدید یا حتی بهره‌برداری بن‌بروجن در یک قالب جدید شود.

وی با اشاره به مکاتبه آبان‌ماه خود با وزیر نیرو برای توقف برداشت آب از این خط اضطراری افزود: خواسته حقابه‌داران و مردم این است که اکنون که مشکل گل‌آلودی آب برطرف شده است، بهره‌برداری از زاینده‌رود از طریق این خط نیز متوقف شود که معاون آب و آبفای وزارت نیرو در پاسخ اعلام کرد برداشت آب پس از حل مشکل کدورت آب چشمه کوهرنگ در مردادماه متوقف شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای از توقف کامل پمپاژ آب خط پدافندی عمان سامانی و برداشت مازاد از زاینده‌رود خبر داد و گفت: دغدغه و نگرانی مردم این بود که پروژه انتقال آب در قالب دیگری مورد بهره‌برداری قرار گیرد اما پاسخ مکتوب وزارت نیرو آن بود که اکنون هیچ‌گونه برداشتی از این ایستگاه‌ها انجام نمی‌شود.

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از برداشت آب و بارگذاری بر زاینده‌رود خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبات متعدد از جمله مصوبات ۹ ماده‌ای شورای عالی آب، قانون توزیع عادلانه آب و غیره، هرگونه بارگذاری جدید بر زاینده‌رود و دست‌اندازی به حقابه‌ها به معنای تعرض به حقابه‌های پایین‌دست است که غیرشرعی و غیرقانونی به شمار می‌آید.

طغیانی بارگذاری جدید به نام پروژه‌های بن‌بروجن یا هر نام و عنوان دیگری را تعرض به حقوق حقابه‌داران پایین‌دست دانست و ادامه داد: به همین دلیل خواستار توقف این طرح‌ها هستیم البته در تابستان مدتی به دلیل مشکل تأمین آب شهرکرد از آب پمپاژ باغات استفاده شد که اقدامات لازم برای قطع این برداشت انجام شد.

وی بهترین منبع تأمین آب خط لوله بن‌بروجن را منابع حوضه آبریز کارون معرفی کرد و گفت: در رایزنی‌های صورت گرفته با وزیر نیرو، قول مساعد داد که از منابع حوضه آبریز کارون در استان مجاور برای تأمین بلندمدت این پروژه استفاده شود.

کد خبر 636361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.