افزایش سرمایه‌گذاری خارجی با برقراری توافق تجارت آزاد اوراسیا

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به برقراری موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا، گفت: چنین توافقاتی منجر به افزایش سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی می‌شود چرا که سرمایه‌گذار، دیگر بر ظرفیت محدود بازار داخلی متمرکز نشده و بر بازاری در محدوده این توافقات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای حساب باز می‌کند.

عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص برقراری معاهده تجارت ایران و اوراسیا اظهار کرد: هرگونه توافق تسهیل تجارت بین کشورهای همسایه و یا معادلات، توافقات و پیمان‌های منطقه‌ای به نفع تسهیل واردات و افزایش صادرات بوده و منجر به افزایش تولید داخلی خواهد شد.

وی با بیان اینکه چنین توافقاتی اگر به صورت دراز مدت انجام شود اثرات کوتاه و بلندمدت دارد، افزود: در کوتاه مدت می‌توانیم با حداکثر ظرفیت موجود تولید کنیم و نگران فروش نرفتن آن در بازار داخلی نباشیم و در بلند مدت نیز چنین توافقاتی منجر به افزایش سرمایه گذاری های داخلی و خارجی می‌شود، چراکه سرمایه گذار دیگر بر ظرفیت محدود بازار داخلی متمرکز نشده و بر بازاری در محدوده این توافقات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای حساب باز می‌کند.

بهبود وضعیت اقتصادی و عملکرد خوب دولت سیزدهم

این کارشناس اقتصادی گفت: اگر روابط با همسایه ها در حوزه مبادلات اقتصادی بهبود یابد، سرمایه گذاران داخلی که قصد کسب مجوز دارند بر ظرفیت ۶۵۰ میلیون نفری سرمایه‌گذاری می‌کنند و در صورت برقراری پیمان تجارت آزاد با اوراسیا، بر ظرفیتی اوراسیا حساب باز می‌کند. در نتیجه سرمایه گذاران با طراحی یک بنگاه مولد اقتصادی با مقیاس بزرگ، صرفه بیشتری نیز خواهد برد و عملاً این موضوع به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

شیخی اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد حجم تجارت خارجی کشور در دولت سیزدهم به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در سال جاری نزدیک شده است. همچنین حجم تجارت با برخی از همسایه ها تا پنج برابر نیز شده است که این نشان دهنده بهبود وضعیت اقتصادی و عملکرد بسیار خوب دولت است.

محدودیت های زیرساختی باید رفع شود

وی تصریح کرد: البته همچنان محدودیت هایی در حوزه زیرساخت‌ها وجود دارد. به عنوان مثال در مرز آستارا شاهد معطلی کامیون‌های ترانزیتی هستیم چراکه زیرساخت کافی در این منطقه ایجاد نشده است. اگر ارتباط خط اهن ایران و روسیه متصل شده و یا ظرفیت ترانزیتی مسیر زمینی ارمنستان و آذربایجان بهبود یابد موانع صادرات نیز برداشته می‌شود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: همچنین نیازمند توسعه سرمایه‌گذاری در کشتیرانی در دریای خزر هستیم که با ایجاد شرکت‌های مشترک با کشورهای همسایه این کار نیز قابل انجام است.

به گزارش ایمنا، در روز بیست‌ونهم دی ماه ۱۴۰۱، موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا با حضور علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت و هیئت رسمی اتحادیه اقتصادی اوراسیا امضا شد.

پیمان پاک در مراسم امضای موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با بیان اینکه عزم دولت برای همکاری جدی است، اظهار کرد: طی چند ماه گذشته که ارتباطات ایران و روسیه نزدیک‌تر شده است هیئت‌ه ای تجاری بسیاری به دو کشور سفر کرده‌اند.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه های متعدد، خاطرنشان کرد: مسئله مهم و شاخص، علاقه مندی به ارتباط و همکاری با شرکت ها و بنگاه های اقتصادی میان دو کشور بود که ناشی از شناخت و معرفی توانمندی های کشورها است.

رئیس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه امضای موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا می تواند توسعه روابط اقتصادی و تجاری را تسهیل و تسریع کند، تصریح کرد: آمادگی کامل داریم تا در کنار موافقتنامه، کارگروه مشترک تشکیل دهیم، تاکنون نیز فعالیت‌های مالی خوبی انجام شده و اقدامات لجستیکی در دستور کار قرار دارد.

پیمان پاک افزود: همچنین آمادگی داریم تا با همکاری بیشتر در بخش کشاورزی، در زمینه امنیت غذایی اقدام کنیم زیرا رئیس جمهوری ایران نیز بر توسعه روابط با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دستور کار قرار دهد.

همچنین آندری اسلپنو، وزیر تجارت اوراسیا با اشاره به افزایش تحرک در همکاری ایران با اتحادیه، تاکید کرد: موافقتنامه تجارت در گام نخست به صورت موقت به امضا رسید که بسیار مسیر را برای امروز هموار کرد.

وی افزود: برخلاف اعمال تحریم های خارجی بر ایران و روسیه با عزم دو کشور سطح همکاری ها افزایش چشمگیری داشته است.

وزیر تجارت اوراسیا با تاکید بر اینکه موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا به گسترش همکاری های آینده کمک بسیاری خواهد کرد، گفت: برنامه های بزرگی در زمینه حمل و نقل، مالی و کشاورزی و زمینه های دیگر وجود دارد که با حمایت های سیاسی کشورها به نتیجه خواهد رسید.

وی با تقدیر از تیم مذاکره کننده ایرانی، تصریح کرد: بدون تلاش و مدیریت رئیس سازمان توسعه تجارت ایران این مهم به این نتیجه نمی رسید.

وی تصریح کرد: ایران تجربه زیادی در زمینه تحریم ها دارد و ما بر این تجربه ارج می گذاریم.

کد خبر 636250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.