«تختی» به دولتخانه صفوی بپیوندد/ اصفهان میزبان سمینار اتحادیه شهرهای تاریخی جهان در ۲۰۲۶

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: چندین سال است که از ورزشگاه تختی استفاده نمی‌شود، در حالی که در سئول یک ورزشگاه قدیمی مقصد اصلی گردشگران است، لذا پس از سفر به این شهر پیشنهادی مبنی بر اینکه ورزشگاه تختی نیز به مقصد گردشگری تبدیل شود و به دولتخانه صفوی بپیوندد را مطرح کردم.

احمد شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: حدود ۱۶ شهر با توجه به قرابت‌های فرهنگی و میراث ملموس، خواهرخوانده اصفهان هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به سن‌پترزبورگ روسیه، فرایبورگ آلمان و شیان چین اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در تلاش بودیم تا بتوانیم با کشورهایی که اصفهان خواهرخوانده یکی از شهرهای آن‌ها است، بیشتر مراوده داشته باشیم تا از طرح و توسعه‌ها به‌صورت متقابل استفاده کنیم، ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر جهان بیشتر بر اقتصاد گردشگری تاکید دارد و بین عضویت نصف‌جهان در اتحادیه شهرهای تاریخی جهان نیز وقفه‌ای به‌وجود آمده بود و به دلیل اینکه اصفهان نسبت به سایر شهرهای ایران در سطح جهان مطرح است، پس از اطلاع از برگزاری سمینار شبکه شهرهای خلاق جهان در شهر «آندونگ» کره جنوبی و با پیگیری‌ها و رایزنی‌های واحد ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان، با نظر اعضا مقرر شد من به همراه «سیدرسول میرباقری» از اعضای شورای ششم و «وحید مهدویان» معاون شهردار اصفهان در این سمینار حضور یابیم و اصفهان را بار دیگر عضو این شبکه کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: در به مسیر پروازی از استانبول ترکیه عبور کردیم و دیدیم که نسبت به ترکیه نیز امکانات و زیرساخت‌های بسیار کمی برای گردشگران داریم؛ در حالی که در کره بیشتر بخش حمل‌ونقل به واسطه خطوط ریلی انجام می‌شود، به‌عنوان مثال، از فرودگاه اینچئون تا سئول حدود ۱۴۰ کیلومتر فاصله بود که با استفاده از قطار سریع‌السیر این مسیر را در ۳۵ دقیقه طی کردیم، البته علاوه بر این سیستم حمل‌ونقلی، سه تا چهار سیستم دیگر برای عزیمت به پایتخت کره جنوبی وجود داشت.

وی با بیان اینکه سئول خیابان‌های بسیار خلوتی داشت که دلیل آن استفاده شهروندان از خطوط پنج‌طبقه متروی این شهر بود، گفت: حتی خط‌کشی خیابان‌های این شهر با استفاده از مواد نانو انجام می‌شود که حدود پنج سال دوام دارد.

شریعتی با اشاره به بالاترین نرخ بهره‌وری در کره جنوبی، گفت: چندین سال است که از ورزشگاه تختی اصفهان به خوبی استفاده نمی‌شود در حالی که در سئول یک ورزشگاه قدیمی مقصد اصلی گردشگران بود که با الگوبرداری از آن، پیشنهادی مبنی بر اینکه ورزشگاه تختی نیز به مقصد گردشگری به پیرامون دولتخانه صفوی بپیوندد و بخشی از بودجه میدان‌گاه مشاهیر برای آن در نظر گرفته شود را مطرح کردم.

وی با بیان اینکه تفکیک پسماند از منزل به‌صورت کامل در پایتخت کره رعایت می‌شد، تاکید کرد: در هتل نیز شیشه، کاغذ و دیگر پسماندها جداسازی می‌شد، این در حالی است که در اصفهان شعار تفکیک پسماند می‌دهیم اما این اقدام به معنای واقعی عملیاتی نشده است.

از فاصله ۱۰۰ متری کپسول‌های آتش‌نشانی تا شارژ خودروهای برقی با انرژی خورشیدی

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: مواردی همچون وجود کپسول آتش‌نشانی در فواصل ۱۰۰ متری، رنگ‌بندی اتوبوس‌ها متناسب با نوع خدمات گردشگری و شماره‌بندی خطوط، نوع سورتینگ و بسته‌بندی میوه‌ها، استفاده از الگوهای تغذیه‌ای و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر با نصب پنل خورشیدی روی سقف سرپناه‌های اتوبوس برای تأمین روشنایی و شارژ خودروهای برقی در کره جنوبی مشاهده شد و با انتقال به بخش‌های مربوطه، امیدواریم بتوانیم اینگونه گام برداریم و بهره‌وری را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه سپردن اقدامات به شهروندان درون محلات، یکی از مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: در تهران «شورایاری» مطرح شد و به نتیجه نرسید، اگر این اقدام به سرانجام برسد، بخشی از بودجه‌های سنگین شهرداری‌ها کاهش می‌یابد و باعث می‌شود پروژه‌ها بهره‌وری بالاتری داشته باشد.

شریعتی تاکید کرد: استفاده از دوچرخه و اسکوتر برقی در سئول مطرح بود اما در اصفهان در دوره‌ای مسیرهای دوچرخه ایجاد کردیم که ایجاد این مسیرها در حاشیه بزرگراه‌ها بدون مطالعه کارشناسی بود.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۴۸ در اصفهان ۱۲ هزار دوچرخه‌سوار وجود داشته است، گفت: کارگران کارخانه‌های متعدد چهارباغ بالا، به دلیل اینکه اتوبوس و ناوگان حمل‌ونقل عمومی وجود نداشت، در آن زمان از دوچرخه استفاده می‌کردند، در حالی که اکنون این موضوع مورد توجه نیست.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: پس از رسیدن به شهر آندونگ، برای صحبت و تبادل نظر با مدیران شهرهای حاضر، اقدام و از آنها دعوت کردیم به اصفهان سفر کنند؛ سپس درخواست کردیم که سمینار آینده اتحادیه شهرهای تاریخی جهان سال ۲۰۲۴ به میزبانی اصفهان برگزار می‌شود که با توجه به موضوعات اقتصادی و اجتماعی دو رأی کم آوردیم اما برای سمینار سال ۲۰۲۶ به صورت اختصاصی اصفهان میزبان خواهد بود.

میدان امام (ره) با تمام اماکن دیدنی کره جنوبی برابری می‌کند

وی با بیان اینکه میدان امام (ره) با تمام آثار ماندگار و دیدنی کره جنوبی برابری می‌کند، گفت: از دوره چهارم مدیریت شهری در حال پیگیری هستیم تا یک مکان واحد برای موزه در این کلان‌شهر در نظر بگیریم که پذیرای گردشگران باشد، لذا در بودجه سال آینده ردیفی برای آن در نظر گرفته شده است تا در محل کارخانه سیمین واقع در چهارباغ بالا، موزه بزرگ اصفهان احداث شود.

شریعتی تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع گردشگری و جایگاه اصفهان در این حوزه، کمیته گردشگری در کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری تشکیل شد تا از ظرفیت‌های خواهرخوانده‌ها و مباحث امور بین‌الملل در این حوزه استفاده شود.

وی گفت: برای شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری نیز فرصتی فراهم شد تا جاذبه‌های گردشگری را افزایش دهیم؛ به عنوان مثال اورهال دستگاه‌های شهر رویاها در حال انجام است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر برای سرمایه‌گذاران جهت احداث هتل و مجتمع‌های اقامتی فرش قرمز پهن کرده‌ایم، افزود: برای مجموعه‌های وابسته به گردشگری نیز تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

کد خبر 636221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.