شروع عرضه ۴۵۰ هزار ربع سکه در بورس کالا

۴۵۰ هزار سکه باقی‌مانده از سکه‌های بانک مرکزی، امروز در بورس کالا عرضه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۴۵۰ هزار ربع‌سکه طلا بهار آزادی از امروز _سه‌شنبه، چهارم بهمن ۱۴۰۱_ به مدت ۱۰ روز کاری از طریق بورس کالای ایران عرضه می‌شود.

با توجه به افزایش التهابات در بازار سکه و رشد قیمت آن، بانک مرکزی به‌منظور کنترل بازار و کاهش حباب سکه، اقدام به عرضه ۵۰۰ هزار سکه در بورس کرد. این در شرایطی بود که در روز اول عرضه، ربع‌سکه با قیمت ۷,۲۰۰,۰۰۰ تومان، روز دوم ۷,۰۹۰,۰۰۰ تومان و روز سوم ۷,۰۵۰,۰۰۰ تومان در بورس به فروش رسید؛ در حالی که ربع‌سکه در بازار تا ۹,۵۰۰,۰۰۰ تومان در حال فروش بود و اکنون نیز قیمت آن حدود ۱۰ میلیون تومان است. در مجموع این سه روز حدود ۵۰ هزار ربع‌سکه به فروش رسید و گویا بانک مرکزی قصد عرضه باقی‌مانده سکه‌ها از روز سه‌شنبه را دارد.

عرضه ربع‌سکه طلای بهار آزادی در بورس کالا در این مرحله به‌صورت گواهی سپرده ناپیوسته خواهد بود و فرآیند کشف قیمت جدید در عرضه مربوطه هم به‌صورت ثبت سفارش دفتری با قیمت‌های مختلف است.

مطابق شرایط عرضه ربع‌سکه طلا در بورس کالا، تمامی اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه ربع‌سکه طلای بهار آزادی خریداری کنند.

خریداران می‌توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس کالا، به خزانه بانک رفاه مراجعه کرده و با ارائه اسناد مربوط به بورس، به‌صورت فیزیکی معادل سکه‌های خریداری‌شده را تحویل بگیرند.

بانک مرکزی همچنین در نامه‌ای به شرکت بورس کالای ایران تاکید کرد مبلغ ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده در قیمت کشف‌شده معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع بهار آزادی خزانه بانک رفاه، محاسبه شده است؛ لذا مبلغ دیگری با عنوان هزینه مالیات بر ارزش‌افزوده از متقاضیان اخذ نمی‌شود.

لازم به ذکر است، عرضه ربع‌سکه طلا در بورس کالا به‌منظور از بین بردن حباب سکه و تعدیل انتظارات تورمی غیرواقعی توسط بانک مرکزی با همکاری بورس کالای ایران انجام می‌شود.

جزئیات بیشتر عرضه ۴۵۰ هزار ربع‌سکه طلا بهار آزادی از روز سه‌شنبه، چهارم بهمن ۱۴۰۱ به مدت ۱۰ روز کاری، طی اطلاعیه‌ای توسط شرکت بورس کالای ایران اعلام خواهد شد.

کد خبر 636119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.