دانشمندان جوان ما با تولید واکسن کرونا برای کشور افتخارآفرینی کردند

رئیس‌جمهور گفت: دانشمندان ما در بخش سلامت و درمان علاوه بر آنکه در آزمون بزرگ صیانت از جان مردم در برابر شیوع کرونا خوش درخشیدند، در زمینه تولید واکسن کرونا نیز افتخارآفرینی و ایران را از واردکننده واکسن کرونا به صادرکننده واکسن تبدیل کردند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری،آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز دوشنبه در بیست و هشتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رجب گفت: این نشستی نمادین برای قدردانی از خدمتگزاران بخش سلامت و درمان است و بنده صمیمانه سپاسگزار همه فعالان این بخش هستم.

رئیس جمهور افزود: دانشمندان و پژوهشگران ما در بخش سلامت و درمان علاوه بر آنکه در آزمون بزرگ صیانت از جان مردم در برابر شیوع کرونا خوش درخشیدند، در زمینه تولید واکسن کرونا نیز افتخارآفرینی کرده و ایران را از واردکننده واکسن کرونا به صادرکننده واکسن تبدیل کردند و مردم ایران قدردان این زحمات خدمتگزاران عرصه سلامت هستند.

دکتر رئیسی اظهار کرد: امروز به لطف تلاش‌های محققان و فعالان عرصه سلامت و درمان بیش از ۹۰ درصد داروهای مورد نیاز کشور و بخش عمده‌ای از تجهیزات پزشکی از جمله تجهیزات پیچیده اتاق عمل در شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی با کسب استانداردهای جهانی تولید و تجاری‌سازی شده و کاملا با تولیدات کشورهای پیشرفته قابل رقابت هستند.

ایده‌پردازی در دانشگاها باید مورد تشویق قرار گیرد

رئیس جمهور این دستاوردها را محصول دانشگاه و تلاش اساتید، پژوهشگران و ایده‌پردازان دلسوز کشور دانست و تصریح کرد: این محققان باید تشویق شوند تا ایده‌های خود را تبدیل به محصول کنند. امروز باید ایده‌پردازی در دانشگاه مورد تشویق قرار گیرد.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه برگزاری این جشنواره جلوه‌ای از تشویق خدمتگزاران عرصه سلامت و درمان است، اما این همه کار نیست، خاطرنشان کرد: این یک نشست نمادین است و به دنبال آن باید حمایت مالی، حقوقی و علمی در همه عرصه‌ها از یک پژوهشگر و محقق و کسی که دانایی را به توانایی ضمیمه می‌کند، انجام شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه نخبگان و پژوهشگران باید احساس کنند که مورد حمایت عملی هستند، گفت: یکی از اولین و مهم‌ترین مصادیق حمایت از نخبگان فراهم کردن فرصت شغلی متناسب با شأن نخبگان است.

تعداد زیادی از نخبگان در دولت مردمی جذب دستگاه‌های اجرایی شده‌اند

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه در زمان سپری شده از دولت مردمی به لطف خدا توانسته‌ایم با مدیریت بنیاد نخبگان، تعداد زیادی از نخبگان کشور را در دستگاه‌های اجرایی جذب کنیم، افزود: این منتی بر نخبگان کشور نیست بلکه افتخاری برای دستگاه‌ها است که نخبگان را جذب کنند و امروز اینجا عرض می‌کنم که همه دستگاه‌ها در کشور برای جذب نخبگان آمادگی کامل دارند و از جذب نخبگان استقبال می‌کنند.

رئیس جمهور در ادامه ارتباط صنعت با دانشگاه را مورد تأکید قرار داد و گفت: اگر در نظریه‌پردازی، پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها نیاز و مسایل کشور دیده نشود، حتی اگر حائز نمره قبولی باشد و در مقالات معتبر علمی نیز منتشر شود، آنچنان که باید و شاید مؤثر نبوده است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه پژوهشگران و محققان ما باید نظام مسایل کشور را بشناسند و سمت و سوی تحقیقاتشان در این راستا باشد، تصریح کرد: امروز با تلاش اساتید و پژوهشگران در دانشگاه‌های علوم پزشکی، مرجعیت علمی برای کشورمان در این زمینه ایجاد شده، اما نکته مهم‌تر حفظ و ارتقای این جایگاه است.

رئیس جمهور ادامه داد: از جمله تأکیدات بنده در دولت به وزرا از جمله وزیر بهداشت همواره این نکته بوده است که سرمایه‌گذاری در کنار افزایش بهره‌وری را به شکل توأمان مورد توجه قرار دهند.

روسای دانشگاه‌ها ارتقای سطح علمی پژوهش‌ها و افزایش بهره‌وری را مدنظر قرار دهند

دکتر رئیسی با بیان اینکه معتقدیم هرگونه هزینه در این عرصه‌ها سرمایه‌گذاری برای کشور است، تصریح کرد: البته روسای دانشگاه‌ها و مسئولان مربوطه باید برای افزایش بهره‌وری در کنار ارتقای سطح علمی پژوهش‌ها تلاش کنند.

رئیس جمهور در ادامه فعالیت ۱۰۱ هزار استاد دانشگاه در مراکز علمی و دانشگاهی را سرمایه‌ای ارزشمند برای کشور دانست و گفت: وجود این عزیزان باید موجب ارتقای علم و فناوری و افزایش تولیدات دانش‌بنیان و فناوری‌پایه باشد که فعالیت پارک‌های علم و فناوری در نقاط مختلف کشور جلوه‌هایی از آن بوده و موجب خرسندی است.

آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به برپایی نمایشگاه محصولات علمی و فناوری کشور و بازدید میهمانان خارجی از این نمایشگاه و نیز تمجید و استقبال آنان از دستاوردهای متخصصین ایرانی گفت: در اجلاس اخیر بانوان تأثیرگذار و در جریان بازدید شرکت‌کنندگان آن از این نمایشگاه، توانمندی بانوان ایرانی بسیار مورد توجه قرار گرفت و تمجید و تحسین بازدیدکنندگان را در پی داشت.

تلاش کردیم برغم تنگناها سلامت مردم جزو اولویت‌های بودجه قرار گیرد

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در این همایش توجه به معیشت و سلامت را از محوری‌ترین برنامه‌های دولت عنوان کرد و اظهار داشت: برغم برخی تنگناها، دولت با همکاری مجلس تلاش کرده است سلامت مردم را به گونه‌ای در اولویت‌های بودجه قرار دهد که مردم در این زمینه دچار مشکل نشوند.

دکتر رئیسی در ادامه با بیان اینکه راه طی نشده بسیار است و برغم همه این پیشرفت‌ها و دستاوردهای ارزشمند نباید به وضع موجود قانع شد، تصریح کرد: کشور ما همچنان به حضور متخصصین در بخش‌های مختلف نیازمند است و همچنین باید شهرستان‌های ما نیز همانند مراکز استان‌ها از وجود آنها بهره‌مند باشند.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه امروز دستاوردهای پزشکان و متخصصان ما در حوزه بهداشت و درمان پشتوانه ارزشمندی برای اقدامات علمی و فناوری‌پایه است، تصریح کرد: امروز از گوشه و کنار دنیا می‌شنویم که به این پیشرفت‌ها توجه دارند چرا که دستاوردهای متخصصان ما برای دیگر نقاط دنیا نیز قابل استفاده است.

امروز استفاده از خدمات سلامت ایران از کشورهای اروپایی بهتر و به‌صرفه‌تر است

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه امروز رسماً اعلام می‌کنند که استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی جمهوری اسلامی ایران از کشورهای اروپایی بهتر و به صرفه‌تر است، اظهار داشت: این ادراک با سخنرانی و حرف ایجاد نشده بلکه با اقدام و عمل پدید آمده است و امروز مردم حداقل ۱۵ کشور همسایه در قالب گردشگری سلامت از خدمات متخصصان، پزشکان و کادر درمان ما بهره می‌برند و مبلغ دستاوردهای پزشکی ایران نیز هستند.

رئیس جمهور تاکید کرد: این جایگاه با کیفیت را باید با تلاش مضاعف ارتقا داد و مردم را از نتایج آن بهره‌مند ساخت؛ این نوع گره‌گشایی از زندگی مردم جایگاه بسیار ارزشمندی دارد.
دکتر رئیسی در پایان گفت: امیدواریم این تجلیل و کرامت از پژوهشگران بتواند در جهت ترغیب اساتید، پژوهشگران و سایر فعالین حوزه سلامت مؤثر باشد.

کد خبر 635927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.