آلودگی هوا زمینه‌ساز چه بیماری‌هایی است؟

یک متخصص رادیوانکولوژی گفت: آلودگی هوا از پارامترهای مختلفی تشکیل شده است و می‌تواند بر قسمت‌های مختلف بدن مانند سیستم عصبی، قلب و ریه‌ها اثر بگذارد.

پوریا عادلی در گفت‌وگو در با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه امسال در کلان‌شهرهای ایران با آلودگی جدی هوا روبه‌رو بودیم و اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نبود، اظهار کرد: اصفهان از جمله شهرهای درگیر با آلودگی هوا بود، آلودگی هوا از پارامترهای مختلفی تشکیل شده است و مهم‌ترین مشکلی که این روزها در کلان‌شهرها با آن روبه‌رو هستیم، مسئله آلودگی با دی اکسید گوگرد و آلودگی با ریزذرات است که در مورد هر دوی این آلودگی‌ها در روزهای اخیر وضعیت اصفهان مناسب نبوده است.

وی افزود: در خصوص آلودگی هوا باید توجه کنیم که چه گروه‌هایی در معرض خطر ابتلا به مشکلات ناشی از آلودگی هوا هستند، در این راستا اطفال و افرادی مانند پلیس‌ها و پارکبانان که بیشتر در خیابان‌ها حضور دارند، بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلاء به بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا خواهند بود.

این متخصص رادیوانکولوژی تصریح کرد: آلودگی هوا می‌تواند بر قسمت‌های مختلف بدن از جمله سیستم عصبی، قلب و ریه‌ها اثر بگذارد و سبب افزایش ابتلا به سرطان به خصوص سرطان ریه شود، مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا سالانه به هفت میلیون نفر می‌رسد که بیشترین میزان این مرگ و میر در وهله اول در آفریقا و در وهله دوم خاورمیانه است.

وی با تاکید بر اینکه آلودگی هوا در کشورهای مختلف دنیا وجود دارد و در کشورهای کمتر توسعه‌یافته بیشتر دیده می‌شود، گفت: مسئله دیگری که در بحث آلودگی هوا وجود دارد این است که آلودگی هوا از کجا می‌آید و چه مسائلی ممکن است سبب ایجاد آلودگی هوا شود که از عوامل آن می‌توان به وسایل نقلیه، کارخانه‌ها و آلودگی‌های کشاورزی و خانگی اشاره کرد.

استفاده از سوخت‌های با انرژی پاک و کنترل آلودگی هوا

عادلی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم آلودگی هوا را کنترل کنیم باید ساختمان‌ها را طوری مجهز کنیم که آلودگی کمتری ایجاد کند و خانه‌ها را به انرژی خورشیدی مجهز کنیم، نیروگاه‌ها را از سمت سوخت‌های فسیلی به سمت سوخت‌های با انرژی پاک ببریم همچنین لازم است به سمت وسایل نقلیه استاندارد به‌خصوص وسایلی که با برقی کار می‌کند، برویم.

وی تصریح کرد: استفاده از دوچرخه‌ها و موتورهای برقی می‌تواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد، در این زمینه پرداخت تسهیلاتی برای خرید دوچرخه یا موتورهای برقی می‌تواند تأثیرگذار باشد و افراد را به استفاده از آن تشویق کند.

این متخصص رادیوانکولوژی ادامه داد: موتورهای برقی به این دلیل که برای حرکت نیاز به نیروی فیزیکی و رکاب زدن ندارد، می‌تواند مورد استفاده اقشار مختلف جامعه قرار گیرد که سبب کاهش آلودگی هوا همچنین کاهش تصادفات به‌دلیل سرعت پایین آنها می‌شود.

وی با بیان اینکه آلودگی مزمن هوا خطرناک است و سبب ابتلاء به بیماری‌هایی مانند سرطان و ام‌اس می‌شود، گفت: گاهی پارامترها به حد خطرناک می‌رسد و با ایجاد محدودیت‌ها تنها می‌توان از عوارض حاد جلوگیری کرد که استفاده از اسپری به کنترل عوارض ناشی از آلودگی هوا کمک می‌کند، اما بروز عوارض مزمن در این زمینه خطرناک است.

کد خبر 635911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.