بهبود تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۲ نسبت به عملکرد سال گذشته

تراز عملیاتی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نه‌تنها نسبت به پیش‌بینی عملکرد این تراز در سال ۱۴۰۱ بهبود یافته است، بلکه در مقایسه با عملکرد همه سال‌های بعد از ۱۳۹۲ به استثنای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۵ بهبود یافته است. البته به جهت کسری بودجه قابل‌پیش‌بینی در سال ۱۴۰۲، این نسبت در انتهای سال می‌تواند تغییر کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، تراز عملیاتی به معنای اختلاف درآمدها (عمدتاً مالیات‌ها) و مخارج و هزینه‌ها (عمدتاً پرداخت حقوق و مستمری) در بودجه عمومی است. در حالت بهینه می‌باید اعتبارات هزینه‌های جاری) از محل مالیات‌ها تأمین شود، که در این صورت تراز عملیاتی بودجه برابر صفر خواهد بود.

به دلیل نگاه هزینه‌ای به منابع حاصل از نفت، سال‌ها است بودجه کشور با کسری تراز عملیاتی همراه بوده است و اهداف درنظر گرفته‌شده در قانون برنامه، مبنی بر به صفر رساندن این تراز تا سال ۱۴۰۰، محقق نشده است. در نمودار ۶ روند نسبت کسری تراز عملیاتی مصوب و تحقق‌یافته به کل بودجه عمومی برای سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ نمایش داده شده است.

بهبود تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۲ نسبت عملکرد سال گذشته

نسبت کسری تراز عملیاتی به بودجه عمومی دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ (معادل ۲۴ درصد) نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۱ افزایش یافته (بدتر شده) است. انتقال برخی از مصارف تبصره ۱۴ به بودجه عمومی می‌تواند یکی از دلایل این موضوع باشد، ولی همچنان این نسبت در مقایسه با بودجه سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ مقدار کمتری (بهتری) است. از آن‌جا که در برخی سال‌ها هزینه‌های دولت از مقدار مصوب پیشی گرفته و در برخی سالن‌های دیگر کمتر از ۱۰۰ درصد تحقق یافته است، لذا برای مقایسه دقیق‌تر، می‌توان نسبت کسری تراز عملیاتی را با عملکرد سال‌های گذشته مقایسه کرد.

تراز عملیاتی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نه‌تنها نسبت به پیش‌بینی عملکرد این تراز در سال ۱۴۰۱ بهبود یافته است، بلکه در مقایسه با عملکرد همه سال‌های پس از ۱۳۹۲ به‌استثنای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۵ بهبود یافته است. البته به جهت کسری بودجه قابل‌پیش‌بینی در سال ۱۴۰۲ این نسبت در انتهای سال می‌تواند تغییر کند.

کد خبر 635908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.