وضعیت ارز و طلا کاهشی می‌شود

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، سوم بهمن‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «وضعیت ارز و طلا کاهشی می‌شود» نوشت: آیت‌الله رئیسی روز گذشته به منظور دفاع از لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی حضور یافت و علاوه بر اشاره به رهاوردهای اقتصادی بودجه ۱۴۰۱ گزارشی از چشم‌انداز و ویژگی‌های سند مالی سال آینده کشور ارائه کرد.

رئیس‌جمهور نرخ رشد چهار درصدی اقتصاد، ایجاد یک میلیون شغل، دستیابی به رتبه هفتم در تولید فولاد جهان در آبان ماه و رشد ۱۹ درصدی صادرات غیرنفتی را از جمله تحولات مثبت اقتصادی کشور در سال جاری برشمرد.

آیت‌الله رئیسی در بخش ترسیم چشم‌اندازهای اقتصادی سال آینده، بهبود معیشت مردم، عدالت در پرداخت‌ها، کاهش تورم، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، حمایت از بازار سرمایه، افزایش سهم درآمدهای مالیاتی از طریق مودیان جدید، توجه به بهداشت و درمان و مهم‌تر از همه و محوری‌ترین نکته توجه به رشد اقتصادی و موضوع مهم اشتغال را از محورهای مدنظر در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ دانست.

به این ترتیب، می‌توان «تغییر به نفع مردم» را مهم‌ترین توصیف لایحه بودجه سال آینده برشمرد، بویژه اینکه در این سند، با اختصاص هزار میلیارد تومان منابع به هر استان، سهم و جایگاه ویژه‌ای برای اشتغال و رونق تولید استان‌های سی‌ویک‌گانه کشور نیز لحاظ شده است.

آیت‌الله رئیسی در ابتدای سخنان خود، با اشاره به اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: این اقدام، واکنشی علیه بصیرت و هوشیاری ملت ایران در ناکام گذاشتن توطئه و فتنه اخیر دشمن برای به آشوب کشاندن ایران است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه هیچ نیروی نظامی دیگری در دنیا مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تروریسم مقابله نکرده است، افزود: هم نیروهای نظامی و هم مسئولان عالی سیاسی کشورهای منطقه و حتی جهان به نقش مهم و تعیین‌کننده سپاه، نیروی قدس و سردار شهید قاسم سلیمانی در مقابله با تروریسم در منطقه معترف هستند.

آیت‌الله رئیسی با قدردانی از همه نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای مقابله قاطعانه با تروریست‌ها اظهار کرد: توطئه مذبوحانه جدید دشمنان انقلاب اسلامی علیه سپاه مقتدر ما که واکنشی به حرکت انقلابی سپاهیان ما در مبارزه با تروریسم و نیز واکنش به هوشیاری و بصیرت مردم ایران اسلامی است، مثل همیشه محکوم به شکست است.

رئیس‌جمهور بخش دیگر سخنان خود را به تشریح عملکرد بودجه سال ۱۴۰۱ اختصاص داد و گفت: با توجه به اینکه در آغاز فعالیت دولت سیزدهم شاهد نرخ رشد ۰.۴ درصدی بودیم، دولت مردمی تلاش کرد سال ۱۴۰۱ را با رشد اقتصادی دنبال کند و امروز شاهد آن هستیم که با تلاش بخش‌های مختلف دولت به رشد چهار درصدی دست یافته‌ایم.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه آمارها حکایت از رشد سرمایه‌گذاری و کاهشی شدن نرخ تورم دارند، اضافه کرد: امروز شاهد رشد حدود ۵ درصدی در حوزه تولید و رشد بیش از پنج درصدی در حوزه ابزار و تجهیزات تولید هستیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به آمار رشد اشتغالزایی و کاهش بیکاری، آن را نشانه تحقق اهداف بودجه ۱۴۰۱ و برنامه‌های مصوب دولت عنوان کرد و گفت: دولت مردمی توانسته به رغم همه تحریم‌ها و تهدیدها، صادرات نفت و میعانات نفتی را افزایش داده و منابع حاصل از این صادرات را به داخل کشور منتقل کند که این گواه موفقیت در خنثی‌سازی و دور زدن تحریم‌ها است.

آیت‌الله رئیسی افزود: دولت مردمی همچنین تلاش کرده است تا با وجود نگرانی‌ها و هشدارهایی که درباره استقراض دولت وجود داشت و نیز با وجود اجرای تکلیف قانونی مردمی‌سازی یارانه‌ها که با افزایش هفت برابری پرداختی دولت برای یارانه‌ها همراه بود، از روش برداشت از تنخواه خزانه و استقراض استفاده نکند که این موفقیتی بزرگ برای دولت محسوب می‌شود.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: در آغاز اجرای قانون مردمی‌سازی یارانه‌ها چنان‌که نمایندگان محترم مجلس مطلع هستند، زیرساخت‌های ارائه کالابرگ الکترونیک که باید از قبل آماده می‌شد، آماده نشده بود، اما با تلاش جدی دولت به‌تازگی زیرساخت‌های لازم فراهم شده و اجرای این قانون از استان‌ها آغاز شده است که نتایج اجرای آن در اختیار نمایندگان مجلس نیز قرار خواهد گرفت.

وضعیت ارز و طلا کاهشی می‌شود

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هر احتمالی مقابل اروپا ممکن است» نوشت: درست یک روز پیش از جلسه شورای اروپا، درباره تصمیم این شورا در خصوص گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست آنچه «سازمان‌های تروریستی» نامیده شده، نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی در واکنش به این تصمیم غیرحقوقی، غیر فنی و مغایر منشور سازمان ملل متحد، بسته‌ای کامل از اقدامات مقابله‌ای را روی میز گذاشتند.

از تروریست اعلام کردن ارتش‌های کشورهای اروپایی تا احتمال خروج جمهوری اسلامی ایران از NPT (پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای) بخشی از بسته‌ای است که نمایندگان در قالب طرح اقدام متقابل ایران با مصوبه پارلمان اروپا تدارک دیده‌اند. حال باید دید کشورهای اروپایی به عقلانیت سیاسی باز می‌گردند یا همچنان تحت لابی‌های صهیونیستی، مصالح ملت‌های خود را در پای مطامع آن‌ها قربانی خواهند کرد.

جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی دو میهمان ویژه داشت؛ یکی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگری وزیر امورخارجه.

تریبون مجلس هم با عبارت «من هم یک سپاهی هستم» مزین شده بود تا حمایت نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی از نهاد امنیت‌ساز و ضد تروریسم، یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به جهانیان مخابره کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این نشست گفت: مصوبه پارلمان اروپا مبنی بر قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریست نشان داد که جریان حامی صهیونیسم، دستگاه محاسباتی کشورهای اروپایی را دچار خطای فاحش کرده است و کشورهای اروپایی مسیر اشتباهی را علیه منافع ایران در پیش گرفتند و هر نوع اقدام علیه سپاه پاسداران از جمله تحریم یا قرار دادن در لیست‌های موهوم مانند گروه‌های به اصطلاح تروریستی توهین به ملت ایران است.

قالیباف تصریح کرد: همه بدانند مردم ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بخشی از خود می‌دانند که امنیت آن‌ها را تأمین کرده و در همه سختی‌ها از بلایای طبیعی مثل سیل، زلزله و بیماری فراگیر کرونا گرفته تا سازندگی و محرومیت‌زدایی، این نهاد مقدس را در کنار خود می‌بینند و این قبیل هجمه‌ها، بیشتر باعث همبستگی اجتماعی در حمایت مردم از سپاه پاسداران برای حفظ عزت و امنیت ملی کشورمان می‌شود. سپاه منحصربه‌فردترین نهاد ضدتروریستی در جهان است که به‌رغم حمایت‌های آمریکا با کمک مردم منطقه، حکومت داعش را ساقط کرد و خطر جهانی این جریان تروریستی را از بین برد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه هر نوع اقدام علیه سپاه پاسداران، توهین به مردم ایران است، گفت: میلیون‌ها ایرانی عضو سپاه و بسیج هستند و در سراسر منطقه خاورمیانه نیز میلیون‌ها نفر تعلق خاطر جدی دارند. مجلس به هر اقدامی که به معنای لیست‌گذاری سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی یا تحریمی باشد، اقدام متقابل، فوری و قاطع نشان خواهد داد. ما ارتش‌های کشورهای اروپایی در منطقه را سازمان‌های تروریستی شناسایی کرده و اقدامات لازم برای مقابله با آن‌ها را در دستور کار خواهیم گذاشت. ما آماده واکنش متقابل هستیم. اما از غربی‌ها می‌خواهیم خوب فکر کنند تا پنجره فرصت برای دیپلماسی بسته نشود. آن‌ها نمی‌توانند از یک طرف مدعی باز بودن درهای مذاکره باشند و از طرف دیگر با بخشی از ساختار سیاسی و هویتی متعلق به مردم ایران مقابله رسمی کنند، اروپا اگر خود را نیازمند به توافقی می‌بیند، مسیر خود را از مخالفان توافق جدا کند.

عواقب منفی اقدام جاهلانه پارلمان اروپا حمایت مجلس شورای اسلامی فقط منحصر به نطق رئیس مجلس نبود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را جاهلانه عنوان کرده و عواقب آن را متوجه خود آن‌ها دانستند.

نمایندگان در این بیانیه تأکید کردند: ما نمایندگان ملت بزرگ ایران این تصمیم پارلمان اروپا را مبتنی بر اطلاعات نادرست، قضاوت‌های غلط و تحت تأثیر اغراض سیاسی و ضدایرانی می‌دانیم و این مصوبه را به شدت محکوم می‌کنیم. روشن است اکنون که مخالفان ایران در پروژه ناامن‌سازی کشور ناکام مانده‌اند، تلاش می‌کنند با این اقدامات بی اساس، فشار سیاسی و رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران وارد کنند. هرچند این غیرقابل انکار است که پایه‌های مقبولیت نظام در میان مردم ایران مستحکم است و این فشارها نمی‌تواند برای آن‌ها آورده‌ای داشته باشد.

نمایندگان در این بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفین را نهادی برآمده از دل مردم ایران عنوان و در ادامه تأکید کردند: این دو نهاد ضمن حراست از منافع ملی، نقشی ماندگار و انکارنشدنی در مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیا ایفا کرده و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، عزیز دل مردم ایران در این راه با ایثار جان خود، امنیت و عزت مردم منطقه را ارتقا بخشید.

وضعیت ارز و طلا کاهشی می‌شود

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۴ وعده کوتاه مدت رئیسی» نوشت: رئیس جمهور با حضور در جمع وکلای ملت برای دفاع از لایحه بودجه سال آینده با بیان اینکه وضعیت قیمت طلا و ارز کاهشی خواهد شد تاکید کرد: دولت در زمینه مسکن، معیشت، خودرو و سلامت برنامه کوتاه مدت دارد که حتماً وضعیت در آینده نزدیک متفاوت خواهد شد.

وی بهبود معیشت مردم، تعادل در پرداخت‌ها، کاهش تورم، صرفه‌جویی، حمایت از بازار سرمایه، افزایش درآمد مالیاتی، توجه به بهداشت و درمان، توجه به رشد اقتصادی و اشتغال و فعال شدن صندوق‌های عدالت و پیشرفت در همه استان‌ها را از ویژگی‌های مدنظر در لایحه بودجه ۱۴۰۲ ذکر کرد و گفت: با توجه به منابع و ظرفیت‌های کشور و همکاری دولت و مجلس، در اجرای منویات رهبری و خواسته مردم، آینده را روشن می‌بینم. همه آمارها بیانگر رشد تولید و سرمایه گذاری و اشتغال است.

رئیس‌جمهور در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمام تلاش دولت این بوده که امسال را با رشد اقتصادی دنبال کند، افزود: ما قبل از آغاز این دولت، ۰.۴ درصد رشد داشتیم، اما الان شاهد قریب به چهار درصد رشد اقتصادی هستیم. رشد سرمایه‌گذاری، کاهشی شدن تورم و رشد تولید را داریم و اینها نشانه‌های خوبی است. پنج درصد رشد تولید داشتیم، رشد تولید و اشتغال را هم داشته‌ایم. با وجود همه تحریم‌ها شاهد افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی هستیم و به منابع ارزی خود دسترسی داشته‌ایم. سعی کردیم استقراض نشود. در حوزه صنعت، ارزش افزوده در شش ماه اول سال پنج درصد است که از سال ۹۶ بی سابقه است. ارزش افزوده معدن الان مثبت شده است. تولید لوازم خانگی، خودرو و پتروشیمی رشد داشته است. رتبه هفتم تولید فولاد را به دست آورده‌ایم. در زمینه تولید گام‌های خوبی برداشته می‌شود. ۱۷ درصد ارزش تجارت کشور و ۱۹ درصد ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی رشد داشته است.

سیدابراهیم رئیسی درباره وعده دولت برای ایجاد یک میلیون شغل گفت: این وعده محقق شده است که این را کافی نمی‌دانیم و باید تلاش بیشتری شود. در زمینه کشاورزی رشد ۱۷ درصدی تولید غلات را داشته‌ایم. ۶۰ درصد خرید تضمینی گندم افزایش داده شده است در تولید دانش بنیان، فقط در زمینه کشاورزی ۷۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان بیشتر شده است.

وی ادامه داد: تلاش شده است در بودجه ۱۴۰۲ سیاست‌های برنامه هفتم، سند آمایش سرزمینی و سند تحول دولت مورد توجه قرار گیرد. سعی شده از درج احکام غیرمرتبط با بودجه جلوگیری و احکام دائمی جدا شود. تأمین یارانه نقدی و کالابرگ معادل ۳۶۰ همت دیده شده است. تأمین یارانه نان پیش‌بینی شده است. تولید خودرو مدنظر است و کمبودها با واردات جبران می‌شود. البته اساس کار توجه به تولید خودروی با کیفیت است.

وی گفت: ۳۱ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده است. هزار میلیارد تومان نیز برای هر استان در نظر گرفته شده است. درآمد مازاد استان در صندوق اشتغال استان قرار می‌گیرد.

رئیسی افزود: دولت در زمینه مسکن، معیشت، خودرو و سلامت برنامه کوتاه‌مدت دارد که حتماً وضعیت در آینده نزدیک متفاوت خواهد شد. دشمن دنبال ایجاد ناامیدی است، اما تلاش دولت باید برای ایجاد امید در مردم باشد. پیام دولت و مجلس باید پیام امیدبخشی به مردم باشد. دشمن دنبال ایجاد تردید و یأس در دل مردم است و تمام تصمیمات ما باید ایجاد امید باشد. دولت در این چهار زمینه، برنامه بلندمدت هم دارد.

رئیس‌جمهور یادآور شد: چند نکته محوری وجود دارد که دولت برای آن برنامه دارد، اگر خداوند عمری داد در چند روز آینده درباره برنامه کوتاه‌مدت دولت توضیح می‌دهم، درباره مسکن و معیشت و سفره مردم و خودرو و حوزه سلامت در این چهار حوزه دولت برنامه کوتاه‌مدتی دارد و حتماً وضعیت در آینده نزدیک متفاوت خواهد شد. پیامی که از دولت و مجلس دریافت می‌شود باید پیام امیدبخشی به مردم باشد، امروز همه توان دشمن خالی کردن دل مردم و ایجاد تردید در دل جوان‌ها است. راهبرد دشمن، راهبرد ایجاد یأس است و همه اقدامات و تصمیمات دولت در مجلس باید راهبرد ایجاد امید باشد، در همه این موارد دولت برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد.

وضعیت ارز و طلا کاهشی می‌شود

کد خبر 635852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.