فاجعه‌ای در انتظار بازار قیصریه نیست / بازار تنها یک متولی ندارد

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: فاجعه‌ای در انتظار بازار قیصریه نیست، برخی رسانه‌ها به اشتباه این موضوع را عنوان می‌کنند البته مباحثی راجع به کاروان‌سرای چسبیده به این سازه در پشت بنا مطرح است که آن هم در حال پیگیری است، اما نقاط دیگر بازار از وضعیت بدی برخوردار نیست و مشکل خاصی هم وجود ندارد.

علیرضا ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بخشی از یکی از سراهای بازار قیصریه در بارندگی‌های اخیر به دلیل بارش فرو ریخت البته آن قسمت در گذشته کمی ترک داشت و در بنای جنبی آن هم بعضی کارهای غیراصولی صورت گرفته بود که پرونده شکایتی در این خصوص در جریان است و انجام همین کارهای غیراصولی باعث وارد شدن ضربه به آن قسمت و ایجاد ترک شده است.

وی تصریح کرد: در بارش‌های اخیر برف‌روبی دیر انجام شده بود و باعث شد که بخشی از آن سرا فرو بریزد، اما خوشبختانه سازمان عمران شهرداری پای کار آمد و داربست‌ها را بست و طی چند روز آینده با تأمین اعتباری که شهرداری انجام خواهد داد، مرمت آن انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اضافه کرد: داربست‌هایی که نصب شده است نیز برای انجام کار مرمت است و اوایل هفته آینده کار مرمت آن انجام خواهد شد.

وی در خصوص انتقاد برخی افراد نسبت به غیراصولی و غیرایمن بودن داربست‌ها برای مرمت سقف بازار قیصریه اظهار کرد: نصب داربست‌ها برای رعایت ایمنی و استقرار استادکارها برای انجام مرمت است.

ایزدی ادامه داد: بخشی که از قبل ترک داشته است، کاری روی آن انجام نشده بوده است و باید در فرصت مناسبی کار مرمت انجام می‌گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تاکید کرد: ضمن اینکه مجموعه میراث فرهنگی وظیفه دارد نسبت به حفاظت و حراست بازار قیصریه اقدام کند که با وجود کمبود و کاستی‌ها این وظیفه در حال انجام است اما از کاسبان و بازاریان تقاضا داریم به وظیفه خود به عنوان مالک این اثر عمل کنند.

وی ادامه داد: بازاریان در صورت لزوم باید برف‌روبی پشت‌بام را انجام دهند و نسبت به حراست و نگهداری آن تعامل داشته باشند و با اداره کل میراث فرهنگی استان همکاری کنند.

ایزدی خاطرنشان کرد: فرو ریختن بخشی از سقف بازار قیصریه اتفاق غیرقابل تصوری بود، ترکی از قبل وجود داشته است و به‌واسطه نفوذ آب این مشکل پیش آمده است و با همکاری شهرداری اصفهان و کسبه برطرف می‌شود.

وی اظهار کرد: فاجعه‌ای در انتظار بازار قیصریه نیست، برخی رسانه‌ها به اشتباه این موضوع را عنوان می‌کنند البته مباحثی راجع به کاروان‌سرای چسبیده به این سازه در پشت بنا مطرح است که آن هم در حال پیگیری است، اما نقاط دیگر بازار از وضعیت بدی برخوردار نیست و مشکل خاصی هم وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: باید نگاه‌هایمان را به سمتی ببریم که مالکان بناهای تاریخی نه صرفاً بازاریان بلکه اشخاص حقیقی و حقوقی موظف به حفاظت و حراست از این بناها باشند، ضمن اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان در حد توان خود به حفاظت و حراست و مرمت بناهای تاریخی به ویژه بازار اصفهان اقدام کرده است.

وی ادامه داد: افرادی که بهره‌بردار این املاک و ابنیه تاریخی واجد ارزش هستند نیز وظایفی دارند؛ امیدواریم در فضای تعاملی بتوانیم این بناهای فرهنگی را بهتر حفاظت و حراست کنیم.

ایزدی خاطرنشان کرد: در خصوص سایر بناهایی که در مالکیت سایر افراد یا اشخاص حقیقی و حقوقی قرار دارد، به علت اینکه این بناها فرهنگی است، براساس قانون جمهوری اسلامی ایران وظیفه حفاظت و حراست از آن‌ها تنها معطوف به میراث فرهنگی نیست و باید اشخاص هم نسبت به حفاظت و حراست از این بناها اقدام کنند؛ به همین جهت تقاضامندیم که اگر فردی می‌خواهد مرمت، نوسازی و بهسازی در بناهای تاریخی یا همجوار بناهای تاریخی انجام دهد، میراث فرهنگی را در جریان این اقدام بگذارد تا بتوانیم در کنار ارائه نظرات کارشناسی مساعدتی در جهت تسریع مرمت انجام دهیم.

وی گفت: با توجه به اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری، ایمنی و سامان‌دهی بازار در زمان حریق در بازه زمانی دو ساله در دستور کار قرار دارد که مقرر شد با مشارکت بخش خصوصی، مالکان مغازه‌ها و حجره‌ها، مرمت بام صورت گیرد. ضمن اینکه با مشارکت سازمان عمران شهرداری اصفهان یک برنامه سه ساله تدوین کرده‌ایم و امیدواریم تا افق ۱۴۰۴ بتوانیم سامان بهتری به بازار بدهیم.

کد خبر 635840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.