۷۰ هزار تن فلفل دلمه‌ای استان اصفهان صادر می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: سالانه ۷۰ هزار تن فلفل دلمه‌ای استان اصفهان، که بخش عمده‌ای از تولید است، به کشورهای حوزه خلیج فارس و روسیه صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهراد مرادمند امروز _ یکشنبه دوم بهمن _ در اختتامیه نمایشگاه محصولات محلی تیران و کرون اظهار کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان اصفهان زیر پوشش محصولات گلخانه‌ای بوده که ۷۰۰ هکتار آن فلفل دلمه‌ای و نزدیک به نیمی از آن در تیران و کرون است.

وی افزود: هفت هزار نفر بهره‌بردار این گلخانه‌ها هستند که جمعیت زیادی را زیر پوشش خود قرار داده و حجم زیادی از اشتغال و تولید و صادرات را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره کیفیت زیاد  تولیدات و صادرات آن تصریح کرد: سالانه ۷۰ هزار تن فلفل دلمه‌ای استان اصفهان که بخش عمده‌ای از تولید بوده، به کشورهای حوزه خلیج فارس و روسیه صادر می‌شود.

وی با اشاره به تکمیل حلقه تولید تاکید کرد: نباید فقط خام‌فروشی شود و برندسازی توسط شرکت‌های دیگر صورت گیرد، بلکه تشکل‌های مردمی مثل اتحادیه‌های صنفی در این حوزه فعالیت کنند و دولت هم برای صادرات آن تسهیل‌گری انجام دهد.

مرادمند کشاورزان را به توجه به سلامت تولید و قوانین و اخذ مجوز و ناظر مقیم گلخانه توصیه کرد و گفت: ارزانی قیمت نباید تنها انگیزه خرید بذر و کود و سم باشد، بلکه کیفیت این‌گونه مغفول مانده و گاه به فعالیت آن‌ها و سلامت تولید خسارت وارد کرده است.

وی حضور ناظر مقیم برای ارتقای کیفیت را مهم دانست و ادامه داد: هزینه در این بخش در کاهش خسارت و تولید باکیفیت موثر است و نباید مغفول بماند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اخذ مجوز از دستگاه‌های خدمات‌رسان را به‌لحاظ مدیریت منابع مانند آب و گاز ضروری اعلام کرد و سرمایه‌گذاران را به این موضوع سفارش کرد و سخت‌گیری جهاد کشاورزی به این موضوع را در راستای حمایت از تولیدکنندگان برای جلوگیری از قطع زیرساخت‌ها مثل گاز در شرایط اضطراری دانست.

وی درباره آزمایشگاه کیفیت تولید یادآور شد: دو آزمایشگاه در این زمینه در اصفهان داریم که مجوز غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان آن صادر نشده و از وزارت جهاد کشاورزی خواستیم که موضوع را در تهران پیگیری کند.

مرادمند ابراز امیدواری کرد که به‌زودی این مجوزها هم صادر و آزمایشگاه‌ها در استان اصفهان انجام شود و نیازی به ارسال تولیدات به تهران نباشد.

راه‌اندازی پایانه صادراتی در تیران و کرون

فرماندار تیران و کرون نیز در این مراسم اظهار کرد: پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در این شهرستان راه‌اندازی می‌شود.

علی محمدی‌کیا افزود: این مرکز برای صادرات محصولات کشاورزی غرب استان خواهد بود که مطالعات آن انجام شده و احداث و بهره‌برداری از آن در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ گلخانه در این شهرستان احداث شده است، تصریح کرد: تک‌محصولی یکی از مواردی است که می‌تواند در آینده به‌دلیل افزایش تولید و مشکلاتی در عرضه بحران‌ساز شود.

فرماندار تیران و کرون توجه به تولید دیگر محصولات گلخانه‌ای را خواستار شد و ادامه داد: تنها بر تولید فلفل دلمه‌ای تمرکز نشود.

وی خاطرنشان کرد: صنایع تبدیلی و صنعت بسته‌بندی جزو مهم‌ترین مولفه‌ها برای تکمیل حلقه تولید است که باید در این حوزه هم سرمایه‌گذاری شود.

کد خبر 635790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.