خسارت ۲ میلیارد دلاری آلودگی هوا بر سلامت پایتخت‌نشینان

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به چالش‌های آلودگی هوا گفت: بر اساس گزارش‌ها و بررسی‌های انجام شده، خسارت آلودگی هوا بر سلامت شهروندان در تهران دو میلیارد دلار و در سطح کشور بالغ‌بر هفت میلیارد دلار بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سوده نجفی امروز _یکشنبه دوم بهمن_ در یکصدوبیست‌وسومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: اقدامات سخیف اتحادیه اروپا علیه سپاه را محکوم و از موضع قاطع مهدی چمران نسبت به این امر قدردانی می‌کنیم.

وی پس از استماع گزارش مدیرعامل سازمان استاندارد در خصوص هوای پاک ادامه داد: آنچه ما و شهروندان در سطح شهر با آن روبه‌رو هستیم، وضعیت نامناسب آلودگی هوا است که دستگاه‌های مختلفی از جمله شهرداری تهران و سازمان استاندارد در این امر دخیل هستند.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به قوانین مربوط به قانون هوای پاک در مورد سازمان استاندارد گفت: در ماده ۴ قانون هوای پاک آمده است سازمان استاندارد مکلف به اجرای وظایفی است که بر اجرای این قوانین اصرار داریم.

وی با بیان اینکه رفع موضوع آلودگی هوا نیازمند یک عزم جدی است و مدیریت شهری فقط یکی از سازمان‌های مسئول در این مورد است، خاطرنشان کرد: اگر سازمان استاندارد در مورد موتورسیکلت و خودرو که برای شماره‌گذاری نیازمند تأیید سازمان استاندارد است، حساسیت‌های بیشتری داشت، در چنین وضعیتی قرار نداشتیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: بر اساس آمار ارائه شده میزان مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در کشور با آمار تلفات جاده‌ای برابری می‌کند که این موضع بسیار نگران‌کننده است. ابتلا به بیماری روند طولانی دارد اما تعداد تلفات جاده‌ای مشخص است، کسی که به دلیل آلودگی هوا دچار آسیب ریه می‌شود در بلندمدت هم شاهد عوارض آن خواهد بود.

وی با اشاره به چالش‌های آلودگی هوا گفت: بر اساس گزارش‌ها و بررسی‌های انجام شده، خسارت آلودگی هوا بر سلامت شهروندان در تهران دو میلیارد دلار و در سطح کشور بالغ‌بر هفت میلیارد دلار بوده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: با توجه به آثار زیان‌بار آلودگی هوا در قانون بودجه ۱۴۰۱ کل اعتبار در نظر گرفته شده ۳۲۰ میلیارد تومان بوده است که تنها ۲۸۸ میلیارد تومان آن محقق شد، بنابراین از نمایندگان مجلس با توجه به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ انتظار می‌رود که بودجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

وی با اشاره به جایگاه نظارتی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم، کمیته مشترکی بین سازمان ملی استاندارد و کمیته سلامت شورای شهر تهران تشکیل شود تا بتوانیم در کمیته سلامت از بعد نظارتی پیگیر وظایف و تکالیف سازمان استاندارد و مدیریت شهری باشیم.

کد خبر 635688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.