ایران و تاجیکستان تفاهم‌نامه همکاری دارویی منعقد کردند

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در زمینه همکاری‌های دارویی، تفاهم‌نامه منعقد کردند.

به گزارش ایمنا، تفاهم‌نامه همکاری دارویی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان با حضور محمدحسین نیکنام دستیار ویژه وزیر و مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت، محمد پیکان‌پور مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، مشاور وزیر بهداشت تاجیکستان، «معروف» سفیر جمهوری تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران، و هیئت دارویی تاجیکستان منعقد شد.

نیکنام درباره این تفاهم‌نامه اظهار داشت: هیئت تاجیکستانی از حوزه دارو در ایران حضور داشتند و بازدیدها و مذاکرات متعددی با مسئولان ما در سازمان غذا و دارو صورت دادند و مجموعه این بحث‌ها به تفاهم‌نامه‌ای منجر شد که بین مدیرکل امور دارو از جانب ایران و مدیرکل داروی تاجیکستان به امضا رسید.

وی افزود: کشور تاجیکستان جزو کشورهایی است که همواره برای جمهوری اسلامی ایران در اولویت بوده است. چراکه هر دو کشور ازنظر فرهنگی و تاریخی و اجتماعی اشتراکات زیادی دارند، به‌ویژه زبان مشترک همواره ایجاب کرده که جمهوری اسلامی با جمهوری تاجیکستان همکاری و ارتباطات گسترده‌ای داشته باشد.

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت با بیان اینکه همکاری‌های پزشکی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان از گذشته تاکنون وجود داشته است، گفت: یک مرکز درمانی ایرانی در کشور تاجیکستان فعال است و امیدواریم بتوانیم این همکاری‌ها را در عرصه‌های دیگر به‌ویژه در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی ادامه دهیم.

وی ادامه داد: نظام سلامت ایران مزیت‌های بسیار زیادی دارد و می‌تواند منشأ خدمات زیادی در عرصه آموزش، درمان، دارو، تحقیقات و تبادل استاد و دانشجو برای جمهوری تاجیکستان باشد.

نیکنام اضافه کرد: خوشبختانه روابط سیاسی بسیار خوبی بین دو کشور تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و زمینه برای گسترش همکاری‌ها فراهم است و امروز نیز در عرصه دارو تفاهم بسیار خوبی صورت گرفت.

وی به اذعان هیئت تاجیکستانی درباره پیشرفت ایران در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی اشاره، و خاطرنشان کرد: هیئت تاجیکستانی در بازدیدهایی که از مراکز دارویی و بهداشتی ما صورت دادند از پیشرفت‌های صورت‌گرفته متعجب شده بودند و درخواست داشتند تا جمهوری اسلامی بتواند در این عرصه منشأ کمک به آنان باشد.

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ما در حالی این همکاری‌ها را صورت می‌دهیم که ۹۷ درصد نیازهای دارویی را خودمان تامین می‌کنیم، در حالی که ۹۰ درصد داروهای موردنیاز تاجیکستان وارداتی است.

وی ادامه داد: هیئت تاجیکستانی اذعان داشتند که مردم تاجیکستان نسبت‌به استفاده از داروها و تجهیزات پزشکی ایرانی استقبال چشمگیری دارند؛ بنابراین زمینه برای همکاری‌های دو کشور در این عرصه فراهم است.

منبع: مهر
کد خبر 635557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.