راهکارهای جلوگیری از تصادف هنگام لغزندگی

رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: گرچه وضعیت خودرو و جاده و نزولات جوی در لغزیدن آن سهیم است اما بدون تردید، عامل اصلی آن خود راننده است و با رعایت نکاتی ساده اما مهم می‌تواند از بروز تصادف با خودروهای دیگر در هنگام لغزنده بودن سطح معابر جلوگیری کند.

سرهنگ محمدرضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: این روزها با وجود آلودگی هوا، جرم گرفتن سطح آسفالت خیابان‌ها، ریزش نزولات جوی روبه‌رو هستیم و گاهی اوقات نیز با حادثه ریخته شدن روغن در سطح آسفالت‌ها روبه‌رو می‌شویم که به دلیل ناتوانی رانندگان و بی‌دقتی آن‌ها شاهد بروز تصادف‌های زنجیره‌ای، چرخیدن خودرو به دور خود یا واژگونی و سقوط خودرو می‌شویم.

وی ادامه داد: گرچه وضعیت خودرو و جاده و نزولات جوی در لغزیدن آن سهیم است اما بدون تردید، عامل اصلی آن خود راننده است و با رعایت نکاتی ساده اما مهم می‌توان از بروز تصادف خودرو با خودروهای دیگر هنگام لغزنده بودن سطح معابر جلوگیری کرد.

رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: در رانندگی سه نوع سُرخوردن وجود دارد که به دلیل سرعت بیش از حد خودرو و نامناسب بودن آن با وضعیت جاده و ترافیک، شتاب زیاد (گاز دادن بیش از حد)، ترمز گرفتن و نیرویی که در پیچ‌های جاده به لاستیک اعمال می‌شود، ترکیبی از دو حالت رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: سُرخوردن چرخ‌های عقب در اثر کاهش چسبندگی آن‌ها اتفاق می‌افتد، این حالت در نتیجه سرعت بیش از اندازه و نیروی سرپیچ‌ها رخ می‌دهد و ممکن است شتاب خودرو و نیروی بیش از معمول ترمز نیز به این حالت کمک کند که این نوع لغزیدن به آسانی تشخیص داده می‌شود.

سرهنگ محمدی گفت: با کمی بی‌دقتی ممکن است خودرو هنگام پیچیدن به طور کامل دور خود بچرخد، برای از جلوگیری از لغزش خودرو باید پا را از روی پدال گاز و ترمز برداشت و حرکت خود را با فرمان هماهنگ کرد.

وی اضافه کرد: وقتی خودرو جهت نادرست حرکت می‌کند، عکس‌العمل طبیعی راننده باید این باشد که با استفاده از فرمان آن را به مسیر صحیح برگرداند، سرخوردن چرخ‌های جلو نیز زمانی اتفاق می‌افتد که چسبندگی آن‌ها کم شده باشد، در این حالت کنترل مستقیم خودرو از دست راننده خارج می‌شود.

رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان خاطرنشان می‌کرد: توصیه می‌شود فرمان جهت حرکت خودرو هدایت شود و سعی کنید که با تشخیص و از بین بردن علت، به مرور چرخ‌های خودرو را به صورت مستقیم برگردانید یا فشار روی پدال گاز و ترمز را کاهش دهید.

کد خبر 635426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.