۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۸
قطار شهری کرج در ایستگاه اول

پس از گذشت بیش از دو دهه چشم‌انتظاری کرج‌نشینان برای بهره‌برداری از پروژه قطار شهری کرج، این روزها زمزمه بهره‌برداری از این طرح نویدبخش کاهش آلودگی هوا و ترافیک این کلان‌شهر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آلودگی هوا و رسیدن آن به سطوح بحرانی پدیده‌ای نگران‌کننده است که سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد، به همین دلیل جامعه جهانی در تلاش برای مبارزه با این پدیده از طریق اجرای راهکارهای بلندمدت و مقابله در موقعیت‌های فوق‌العاده است.

این روزها البرز به ویژه کلان‌شهر کرج مانند سال‌های گذشته با افزایش سطح آلودگی هوا مواجه شده است. این پدیده بحرانی طی سال‌های اخیر در اوج تابستان و بسیاری از روزهای پاییز و زمستان، این کلان‌شهر را درگیر می‌کند، از جمله منابع انتشار آلاینده‌ها می‌توان به خدمات حمل‌ونقل عمومی، نیروگاه‌های ترموالکتریک، صنایع، مصارف خانگی، کشاورزی و شیلات اشاره کرد.

بدون شک ترافیک وسایل نقلیه موتوری از عوامل آلودگی هوا در شهرها به‌شمار می‌رود، به خصوص وسایل نقلیه به سبب سطح بالای انتشار مواد آلاینده آنها در محیط‌هایی با ترافیک سنگین نقش مرکزی در وضعیت نامناسب هوای شهرهای بزرگ ایفا می‌کند.

در فصل زمستان بیشتر به دلیل پدیده‌های وارونگی گرمایی که موجب می‌شود هوای سرد در سطوح پایین انباشته و مانع رقیق شدن گازهای سمی شود، ترافیک سنگین می‌تواند کیفیت هوا را به شدت در معرض خطر قرار دهد.

حمید شایانی، کارشناس محیط زیست در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سطح آلودگی هوا در مراکز شهری می‌تواند با نوسانات فصلی و نوسانات روزانه مورد بررسی قرار گیرد، به عنوان مثال SO2 با گرمای ساختمان‌ها ارتباط دارد و از آنجا که پیک سیستم‌های گرمایشی در دوره زمستان است، سطح این گاز در اتمسفر در دوره فصلی زمستان افزایش می‌یابد، در حالی که ازن با "مه‌دود فتوشیمیایی" ارتباط دارد و از این‌رو تمرکز این گاز در فصل تابستان و در ساعات میانی روز به حداکثر میزان خود می‌رسد.

وی ادامه می‌دهد: گازهای منوکسید کربن و منوکسید نیتروژن با پیک فصلی ارتباطی ندارد بلکه به تغییرات روزانه وابسته است و یکی از مهمترین دلایل این تغییرات روزانه، سطح ترافیک وسایل نقلیه در ساعات مختلف روز است.

این کارشناس حوزه محیط زیست خاطرنشان می‌کند: در دو فصل تابستان و زمستان گازهایی که از اگزوز خودروها منتشر می‌شود (منوکسید کربن، دی‌اکسید نیتروژن، سرب، بنزن، ذرات گردوغباری که از خودروها روی آسفالت را می‌پوشاند) همراه با آلاینده‌هایی که از رسوبات صنعتی تولید می‌شود، به شدت سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد.

شایانی تاکید می‌کند: توصیه می‌شود در این شرایط کودکان، سالمندان، بیماران قلبی، بیماران تنفسی و زنان باردار از حضور بی‌دلیل در خیابان خودداری کنند، چراکه جامعه هدف خطرپذیر قلمداد می‌شوند، در این میان استفاده از حمل‌ونقل عمومی به عنوان یک راهکار مطرح می‌شود.

بیش از ۲۰ سال چشم‌انتظاری برای بهره‌برداری از متروی کرج

مهرداد کیانی، شهردار کرج تاکید کرده بود که تکمیل روند اجرای پروژه قطار شهری اولویت این دوره مدیریت شهری خواهد بود. با گذشت چند ماه از این نطق خبر رسید که قرار است بخشی از پروژه همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به بهره‌برداری برسد.

وی در این خصوص می‌گوید: در حال حاضر رام قطار اول (۲۰۱) که شامل هفت واگن می‌شود، پس از تعمیرات و آماده‌سازی از محل واگن‌سازی تهران به کرج انتقال پیدا کرده است. پروژه خط دو شامل دو رام‌قطار ۲۰۱ و ۲۰۲ بوده که حدود هشت سال است خریداری شده است اما به دلیل نیاز به تعمیرات به واگن‌سازی تهران منتقل شد و اکنون با توجه به نزدیک شدن به زمان بهره‌برداری و پس از اقدامات انجام شده یک رام قطار آماده‌سازی شده است.

انتقال نخستین دیزل کشنده به پروژه قطار شهری کرج

کیانی با اشاره به انتقال نخستین دیزل کشنده می‌گوید: این دیزل جهت ارائه خدمات به پروژه خط دو قطار شهری کرج از محل پایانه مهرشهر حمل و پس از گذر از درون شهر به محل شفت ناوگان واقع در بوستان جهان وارد شد و درون ریل خط دو قطار شهری کرج قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این انتقال‌ها در پایانه مهرشهر انجام و واگن‌های این رام قطار توسط نیروهای ویژه به همراه تریلی‌های حمل از این محل بارگیری و به محل ورود ناوگان واقع در بوستان جهان حمل می‌شود، اظهار می‌کند: رام قطارها پس از طی مراحل مذکور توسط جرثقیل ویژه به درون تونل و ریل خط دو منتقل می‌شود.

شهردار کرج از آغاز انتقال هفت واگن، رام‌قطار اول قطار شهری کرج از پایانه مهرشهر به درون پروژه خط دو قطار شهری می‌گوید و می‌افزاید: این مرحله در حال انجام است.

وی با بیان اینکه این اقدام حاصل تلاش شبانه‌روزی همکاران در هفته گذشته است، می‌گوید: اقدامات مدیریت شهری در این زمینه با سرعت مطلوبی در حال انجام است و با راه‌اندازی بخشی از خط دو قطار شهری کرج و انجام تست‌های مربوطه و رسیدن به استانداردهای لازم به‌زودی شهروندان این کلان‌شهر از نعمت مترو بهره‌مند خواهند شد.

توسعه ناوگان اتوبوسرانی در کنار بهره‌برداری از پروژه مترو

البته میزان تلاش و اثرگذاری شهردار در این پروژه محل بحث است، این در حالی است که همه مسئولان ملی از جمله رئیس‌جمهور و معاون اول وی تا استاندار البرز و نمایندگان مجلس چندین سال است در این خصوص نطق‌های متفاوت و به ظن خود پیگیری‌هایی داشته‌اند که هر چه بوده حتماً کافی نبوده است وگرنه این پروژه بیش از دو دهه به درازا کشیده نمی‌شد و با چندین برابر کمتر از صرف هزینه و بودجه امروز برای ارائه خدمات به اهالی استان البرز آماده می‌شد.

راهکار دیگری که در حمل‌ونقل عمومی به منظور کاهش آلودگی هوا می‌توان به آن اشاره کرد، موضوع اتوبوسرانی است که خود حدیث مفصلی دارد و نیازمند نگاه جدی و برنامه‌ریزی دقیق ناظران و مدیران امر است.

کیانی در این خصوص می‌گوید: با پیگیری‌های اخیر و مساعدت شورای اسلامی شهر در این خصوص، به‌زودی قرارداد خرید ۸۳ دستگاه اتوبوس جدید منعقد و این اتوبوس‌ها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه می‌شوند.

شهردار کرج اعتبار صرف شده برای خرید این تعداد اتوبوس را ۹۱ میلیارد تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: ۷۳ درصد این اعتبار از طریق یارانه دولتی تأمین خواهد شد.

کیانی با بیان اینکه تا کنون پنج دستگاه اتوبوس به سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهری شهرداری کرج اضافه شده است، ادامه می‌دهد: ۵۰ دستگاه اتوبوس نیز که از قبل خریداری شده بود طبق مصوبه شورای اسلامی شهر کرج مبنی بر جذب راننده پایه یکم به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تزریق شد.

وی با بیان اینکه مابقی اتوبوس‌ها نیز پس از تأمین اعتبار به ناوگان اضافه می‌شود، تاکید می‌کند: افزایش ناوگان عمومی علاوه بر کاهش ترافیک و آلودگی هوا، کمک قابل توجهی به کاهش اتلاف وقت شهروندان می‌کند.

کد خبر 635294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.